Gå til innhold

Påskefjæra og sjøørret


.JB

Anbefalte innlegg

Den gang jeg rotet mye rundt i fjæra med fluestang var jeg veldig opptatt av fenomenet Påskefjæra. Ser at Yr har en artikkel om dette: http://www.yr.no/nyheter/1.8044522

Hadde da en lest artikkel om noen som hadde et fantastisk sjørretfiske under slike forhold, spesielt ettersom så lavt vann sjeldent er noe gunstig ved dette fisket. Sikkert noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo snu dette og si påskeflo også, som det skrives om i artikkelen. Det burde jo absolutt føre til økte muligheter. Sikkert andre som kan svare bedre. Springflo er jo nesten alltid bra :)

Jepp, men artikkelen jeg leste (tror det var i Villmarksliv) tok for seg det paradoksale i at superfjære gav veldig godt fiske. Husker jeg riktig var det i en Vestlandsfjord. Det var det jeg fant så besnærende, og ettersom jeg er vokst opp med mye sjøfiske i familien, så var det å dra ut under slike forhold å regne for idioti. Fiske på fjære sjø ble et slags ungdomsopprør for meg, når jeg tenker meg om!  ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det stemmer med bra fiske da, men det gjelder bare inne i fjordene, helst mindre fjordsystemer.

Dette fordi fisken har mye mindre plass rett og slett, på svært høy vannstand så kan de jo være overalt og er ofte det.

Men på så lav fjære er det begrensede områder tilgjengelig og fiskene blir mye lettere å treffe.

På den åpne kyst derimot, er det ikke like bra, den trekker bare ut fra land da.

En annen ting som påvirker bettet da, er de økte strømmene som den store tidevannsforskjellen jo medfører.

Noen steder er det bra, andre ikke, litt etter vanntemp og været ellers..

Men man har jo svært god mulighet til å få sjekket ut bunnen der man ellers fisker, finne ut hvor det ligger større steiner og undersjøiske odder etc etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...