Gå til innhold

Tips til omlakkering av cane.


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har en perfectionist som er relativt ny. Den er ike to år enda.

Problemet er at lakken på klinga flakker av. Det er enkelt å skrape lakk av men neglen for eks.

Det jeg har tenkt å gjøre er å demontere ringer, lakke emnet, og remontere ringene.  Når dette er klart til lakking, hva da ? vet at det dypplakkeres, men det har jo ikke jeg mulighet til å gjøre. Kan  man bruke annen lakk ? Eller vil noen være bhjelpelig med å dypplakkere stanga ?

Tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Du kan gjøre som jeg har gjort på de PMQ stengene jeg har gjort. Du ordner slik at stangen kan henges opp etter den tykkeste enden, så heller du fortynnet lakk på emnet. roter emnet slik at du er sikker på at hele emmnet får lakk på seg. Så henger du opp emnet til tørk. Kan være greit å ha en boks eller skål som lakken renner oppi.

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=14761&hl=pour+warnish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Takk for tips så langt folkens, og til deg Sigve  !

Har fått gode råd og tilbud om hjelp fra flere av dere canebyggere på pm.  Man må digge FFS !

Det jeg kommer til å gjøre er å skrelle singene, og skrape lakken. Etter et eksperiment i kveld ser jeg at lakken spruter av og lemner helt bar bambus.  

Det jeg lurer mest på nå er om Kork, snellefeste og holker kan forbli på emnet. Dette er nemlig megent pent utført og jeg ønsker ikke å fjerne dette. Er det mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du trenger ikke ta av korken og snellefestet. Bare stripp av guidene. Dekan du rense og bruke på ny

Så du mener at jeg kan lakke det i lakksurrestativet mitt med pensel ? Hvilken lakk ?

Hvordan forbereder man emnet for at lakken skal bite godt ?

Og, holkene kan bestå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best resultat får du ved dypplakking, men er du sikker på at du trenger å demontere ringene? Selv lakker jeg ringene mange strøk og dypper hele med ringer til slutt. Om du ser at lakken er fin på surringer og det holder uten flassing anbefaler jeg deg å skrape emne og matte surringer før du dypper, eller lakker på annet vis. Dypping er ganske enkelt og du trenger ikke masse utsryr. Men mer lakk enn du strengt tatt hadde trengt ved pensling. Om du handler et 32 mm avløpsrør med plugg i den ene enden, 1 liter lakk og et skrueøye i taket som du trer trekketråden gjennom har du kommet langt. Trekk saakte, saktere enn lakken renner av og du får strålende resultat. Dette må gjøres et sted du har god takhøyde, foreksempel i trappopgangen din. Og pass på støv. Sprut gjerne med en spruteflaske i lufta før lakking for å binde støvet, har hatt ganske bra hell med det på mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest fredrik hoffmann

Best resultat får du ved dypplakking, men er du sikker på at du trenger å demontere ringene? Selv lakker jeg ringene mange strøk og dypper hele med ringer til slutt. Om du ser at lakken er fin på surringer og det holder uten flassing anbefaler jeg deg å skrape emne og matte surringer før du dypper, eller lakker på annet vis. Dypping er ganske enkelt og du trenger ikke masse utsryr. Men mer lakk enn du strengt tatt hadde trengt ved pensling. Om du handler et 32 mm avløpsrør med plugg i den ene enden, 1 liter lakk og et skrueøye i taket som du trer trekketråden gjennom har du kommet langt. Trekk saakte, saktere enn lakken renner av og du får strålende resultat. Dette må gjøres et sted du har god takhøyde, foreksempel i trappopgangen din. Og pass på støv. Sprut gjerne med en spruteflaske i lufta før lakking for å binde støvet, har hatt ganske bra hell med det på mine.

Dette var jo veldig interresant ! Da trenger jeg jo ikke "plage" andre med jobben heller !

Jeg har skrapt emnet rent, men ikke fjernet ringene enda. 

Men, blir ikke ringene fulle av lakk ?

Og, hvilken lakk bruker jeg til dypping ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg kan se på bildene ser lakken på surringene fine ut. Om du velger å dyppe nå, er den ganske klar. Du trenger ikke være redd for lakk på ringene, dette vil slites bort etter kort tid. Du vil kanskje trenge to dypp pr del, fler om du ønsker superfinnish men da blir stangen tyngere og ikke bedre fiskestang. Kanskje holder det med en gang på toppdel. Det kommer litt ann på hvor tykk lakk du bruker. Jeg kjøper vanlig gulvlakk, tror den heter TreStjerner. Blank. Tynner ut med 15 prosent whitesprit. Puss klinge og surringer med fint papir, 800 feks. Jeg pleier å polere alt med Danish oil rett før lakking, vet ikke om du har det. Viktigst er at det er helt rent. Masker starten av handtaket og kjør du stangen ned i lakken, stopp rett etter at du ser den treffer speilet. Når du starter hevingen kan du ta litt pause i enden av surringene og ringene slik at det får tid til å renne av, 30 sek. Noe lenger helt i starten om du kjører handtaket ned i lakken. Gi den ett minutt, minimum. Du kan tape holken og feste tråden i tapen. Bruker du to lag matter du forsiktig mellom lagene, da sitter det bedre. Gir dette mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja det gir absolutt mening !

Men, er det fornuftig å bruke danish oil ? Vil ikke festet bli dårligere ?

Problemet med stanga var jo nettopp at lakken  flakker av. Finshen på stanga ellers er helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er PU lakk som har whitesprit som base, danish oli likeså. Det er to ørreter i samme kulp :D

Det var hverfall slik jeg tenkte, at lakken vil feste seg godt til dette laget med tynn olje - polert med å kni med klut slik at det herder pga varme. Dette har jeg gjort på mange stenger og ingen har vist tegn til at lakken løsner. Stenger som er brukt mye og som er mer enn to år gamle nå.

Men det er ikke noe forutsetning for bra resultat, det må altså være rent for feks silicon stoff som du kanskje har på noe utstyr på benken. Så en rask tørk med aceton kan ikke skade i steden for danishoil. Jeg vil foresten anbafale et enda finere papir, bruk gjerne 1200 eller 1600 på surringer og mellom lakklagene om du får tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lacka spöt med ringarna på enligt samma metod som tex T&T gör. Den kallas Turkey baster. Vinkla spöt så det är horisontellt och häll på lacken. Den överflödiga lacken kan du samla upp i ett tråg.

Ett enkelt sätt att göra det är att klyva ett rör på längden. Tilta röret så det lutar neråt i ena änden, så det blir som en hängränna. Ställ en uppsamlare under lägre änden av röret. Lägg spöt i röret och häll på lacken runt om. När du är nljd hänger du det på tork som vanligt.

Du kan googla på "turkey baster varnish" så får du massor med bra tips.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du kan lacka spöt med ringarna på enligt samma metod som tex T&T gör. Den kallas Turkey baster. Vinkla spöt så det är horisontellt och häll på lacken. Den överflödiga lacken kan du samla upp i ett tråg.

Ett enkelt sätt att göra det är att klyva ett rör på längden. Tilta röret så det lutar neråt i ena änden, så det blir som en hängränna. Ställ en uppsamlare under lägre änden av röret. Lägg spöt i röret och häll på lacken runt om. När du är nljd hänger du det på tork som vanligt.

Du kan googla på "turkey baster varnish" så får du massor med bra tips.

:)

Fantastisk, takk !

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med "Turkey baster" selv, men har en sterk mistanke om at du skal ha veldig god kontroll på tynning av lakken for å unngå ukontrollert renning og "poser" i lakkoverflaten som konsekvens. Spesielt ved ringene.

Skal du lakke bare denne ene stangen, er det vel kanskje også litt overkill å rigge til et eget dypplakkeringssystem?

Dersom du på død og liv skal gjøre alt selv (jfr pm ;) ), tror jeg at jeg rett og slett ville ha lakkert klingen med pensel før montering av ringer. Så monterer du ringer, krokholder og surrer holkene på nytt, og lakkerer dette til slutt med (helst med roterende tørkemotor).

Fordelen med dette er at du kan slipe mellom strøkene på stangen (2-3 strøk er nok).

Blir nok ikke like perfekt som dypplakkering, men med passe tynn lakk, god pensel, og lette strøk blir det faktisk ganske bra.

Et alternativ er også å lakke stangen uten ringer med tyrkey baster (maskere toppen av håndtaket og holker). Da kan du fortsatt pusse ned etter første strøk, og evt endre tynning for å få et perfekt 2. strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har ingen erfaring med "Turkey baster" selv, men har en sterk mistanke om at du skal ha veldig god

Dersom du på død og liv skal gjøre alt selv (jfr pm ;) ), tror jeg at jeg rett og slett ville ha lakkert klingen med pensel før montering av ringer. Så monterer du ringer, krokholder og surrer holkene på nytt, og lakkerer dette til slutt med (helst med roterende tørkemotor).

Neida Vidar, det er ikke det at jeg asolutt skal gjøre alt selv. At du vil hjelpe meg med dypplakkering er jo som "inngripen av guds hånd" for meg...  <<l  DEt var vel heller tro på at dette fikser jeg. Men jeg er bekymret for at resultatet blir "halvveis" ja...

Jeg var foreresten ute på plena med stanga i dag, bare for å teste nytt snøre (Jeg har bare skalet av lakken på bunndelen med neglen)

Jeg er veldig glad i denne stanga, og vil gremmes dersom det blir synlig mikkmakk i overgangen surringer/emne.

Derfor, det heller mot at jeg skreller av det nydelige surre/lakkarbeidet som er gjort på stanga, og tar det fra "scratch" 

Hadde håpet jeg skulle slippe dette, men jeg er også litt skeptisk til "hel-lakkering"

Jeg kommer på workshoppen søndag  29 april så kan du jo ta den med deg. Det blir nok det "grundige" valget tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med "Turkey baster" selv, men har en sterk mistanke om at du skal ha veldig god kontroll på tynning av lakken for å unngå ukontrollert renning og "poser" i lakkoverflaten som konsekvens. Spesielt ved ringene.

Skal du lakke bare denne ene stangen, er det vel kanskje også litt overkill å rigge til et eget dypplakkeringssystem?

Dersom du på død og liv skal gjøre alt selv (jfr pm ;) ), tror jeg at jeg rett og slett ville ha lakkert klingen med pensel før montering av ringer. Så monterer du ringer, krokholder og surrer holkene på nytt, og lakkerer dette til slutt med (helst med roterende tørkemotor).

Om lakken er fast og fin på alle stangringene er det vel ikke noe mer prosjekt å rigge for dypping enn å demontere alle ringene, lakke klinge for så å montere og lakke ringene etterpå? Om du skal svinge stanga når døgnfluene er igang er det vel bast å gjøre det enkelt. Det er jo allerede to dyktige lakkere som har tilbudt hjelp, Fredrik. Har du fått tvil, bruk dem! Jeg kan også tilby hjelp om du skulle bo i oslotrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har ingen erfaring med "Turkey baster" selv, men har en sterk mistanke om at du skal ha veldig god kontroll på tynning av lakken for å unngå ukontrollert renning og "poser" i lakkoverflaten som konsekvens. Spesielt ved ringene.

Skal du lakke bare denne ene stangen, er det vel kanskje også litt overkill å rigge til et eget dypplakkeringssystem?

Dersom du på død og liv skal gjøre alt selv (jfr pm ;) ), tror jeg at jeg rett og slett ville ha lakkert klingen med pensel før montering av ringer. Så monterer du ringer, krokholder og surrer holkene på nytt, og lakkerer dette til slutt med (helst med roterende tørkemotor).

Om lakken er fast og fin på alle stangringene er det vel ikke noe mer prosjekt å rigge for dypping enn å demontere alle ringene, lakke klinge for så å montere og lakke ringene etterpå? Om du skal svinge stanga når døgnfluene er igang er det vel bast å gjøre det enkelt. Det er jo allerede to dyktige lakkere som har tilbudt hjelp, Fredrik. Har du fått tvil, bruk dem! Jeg kan også tilby hjelp om du skulle bo i oslotrakter.

Tusen takk Tore !

Jeg har skrella stanga og tar imot tilbudet fra "Mr splitcane" Vida Steimler.. 

Uansett, jeg bor i Heggedal, og trenger jeg mere hjelp så hører du fra meg.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har nå strippa stanga, skrapt lakken forsiktig av, og pussa emnet med 400-800 og 1000 grain sandpapir/smergelpapir.

Ser veldig lovende ut, og den bare bambusen (Eller bambusk som T.Kirkevaag sa) ser skikkelig "clean" ut  og klar for remontering av ringene.

Her hadde jeg misforstått monumentalt. I samtale med Vidar S. forsto jeg at ringene monteres på ulakkert/bart emne, så lakkeres surringene med "dypplakk" for deretter å dyppe hele sulamitten i dypplakkrøret....

Den så jeg ikke komme.. (Men så er jo jeg bare montør, og ikke bygger  :rolleyes:)

Uansett silke er bestillt fra opphavslandet (Britanien)  så  blir det etterhvert en tur til "mekka" innen stangbygging...     Elverum !  For dypplakkering.

Jeg gleder meg som et barn til dette er påmontert snelle, snøre og en parachute igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette blir helt gull Fredrik  8).

Takk for det Rune !

Fikk tråd fra England i dag, så nå skal jeg bare klargjøre for dypplakkering i Elverum !

Kanskje jeg får stanga klar til Baetisen likevel !  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...