Gå til innhold

Fluebinding utstyrshjelp!


fluefyr

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da var det på tide å ta fluefiske sykdommen ett hakk videre, nemlig til å binde egne fluer!

Jeg fisker normalt etter sjøørret i havet og tørrflue etter ørret i både vann og elv.

Til sjøørretfiske bruker jeg normalt reke varianter, tanglopper, og rifflere (tube streaming fluer). I tillegg bruker jeg Streaking caddies og andre streaking flue varianter.

Til ørretfiske tørt bruker jeg ofte black gnatt, mygg, diverse klekkere osv. Jeg er forøvrig stor fan av parachut fluer, og bruker mange forskjellige fargevarianter av disse med hale og uten hale.

Derfor lurte jeg på om noen kunne "snekkre" sammen ett sett av materialer hvor jeg kan dekke mye av disse fluebehovene med egne fluevarianter.

Noen som har erfaring med nybegynnersettene til nfisk.no ?

Alle tips og råd mottakes med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske svaret her på siden er vel at du kan ringe nordisk for å få de til å skreddersy et sett til deg :)

Kommer uansett med noen tips!

Utstyr:

Trådholder keramisk

Dubbingnål

Hackleklemme

Whip finish tool

Skarp saks

Tøff saks

Materialer:

Påfuglherl

Tråd (sort og brun)

Hackle hane fint. Whiting. (kjøp en splitta. F.eks brun/grizzly)

Kobbertråd

En boks med ulike farger dubbing

En plate foam

Hjortehår

CDC (ulike farger. Jordfarger til brunørret og rosa til reker funker bra)

Vingemateriale f.eks grått polygarn eller andre mer moderne varianter.

Rekeøyne

Crystal flash tråder (husker ikke hva de heter. Perlemor iallefall)

Trur du skal komme langt med dette. Alle fluene du nevner, med unntak for tubefluer, kan iallefall bindes hvis du kjøper dette. Du kan med fordel kjøpe mer materiale til sjøørretreker osv enn det jeg har nevnt her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for raskt svar!

høres ut som en god plan å bare kjøpe dette sette i fra nfisk.no . Har sendt de en mail for å prøve å få de til å skreddersy et fluebindesett til meg

Håper jeg greier å binde noen fluer da jeg får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det følger et ordentlig hackle med pakken fra nordisk, men hvis du digger parachutes bør du legge litt i en ordentlig hanenakke (Whiting(!), Metz, Keough). Det er vel forøvrig standardsvar nr. 2, like greit å understreke viktigheten først som sist ;)

Når det kommer til dubbing ville jeg satset på en ren tørrfluedubbing. Det er lettere å få fluer til å synke enn å flyte. Jeg hadde klart meg fint med 6-7 velvalgte farger tørrfluedubbing og en haremaske. Haremaska koster ingenting, er allsidig og suger godt med vann. Med den kan du mikse og matche hår/ull med forskjellige fargetoner og grovhet. Du kan lage slanke kropper, grapsete grisekropper, bust og bein, haler, you name it! Jeg digger den i alle fall pga anvendeligheten (og prisen), andre synes kanskje det bare er styr :)

Bindestikke må du også ha. Vil du spare penger kommer du langt med de billigste. Ellers er det greit å legge noen hundrelapper i en stikke med god kjeft (Anvil Apex, HMH Silhouette, TMC Solid Vise er eksempler). Disse holder kroker mye bedre og varer lenge. Alle de nevnte koster rundt 1000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her!

Tror jeg skal starte med hardware utstyret som følger med i pakken til nordisk fiske.

Jeg fisker stortsett alltid tørt etter ørret.

Til sjøørret bruker jeg å fiske under vann til tider, men fisker også veldig ofte tørt etter sjøørret, både i hav og elvemunninger, spesielt i skummringene på morgenkvisten og kveld. Det appelerer mye mer til meg å fiske tørt.

Så de fjærene som hører til nymphe og våtfluer (typisk ørretfiske ferskvann) trenger jeg i grunn ikke.

Tok en telefon til nordisk og skal få et prisoverslag der på å bytte ut de fjærene som er beregnet til våtflue med sjøørret "set"

Når det kommer til bindestikke, så tror jeg at jeg kommer til å gå for noe billigere i førsteomgang ettersom at jeg er student for øyeblikket. Hvis fluebinding appelerer veldig mye til meg, og jeg får tid til å binde mye, så vil invistere i en dyrere enn, men man skal jo rekke å fiske også!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reke øyer kan du lage/brenne selv med noe 0.5mm mono, craftfur bør du også vurdere vis du er ltt fersk..

spetz nakke koster 790,- en pakke med kraftfur : 29.-

dette til pattegrisen, men bruker du kraftfur får du fattig grisen eller semigrisen som fanger bedre spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!

Venter et tilbud i fra nfisk.no , synes det tar noe lang tid , men nåvell  :rolleyes:

Tenkte å slenge ut lista på hva de tilbyr meg her, så kan jeg kanskje få litt tips på om det er verdt det eller om jeg rett og slett skal bestille mesteparten separat :)

Synes det er vanskelig å vite alle småtingene jeg må huske på ved separat bestilling. Hvilken verktøy osv, men håper jeg greier å lese meg noe opp på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...