Gå til innhold

Verdi på stenger:-)


Øystein J.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et par spørsmål rundt vedien på et par stenger: èn jeg vurderer å selge selv(hvis den er verdt noe), og en jeg har lyst på(hvis jeg får råd).

Jeg kan begynne med den jeg vurderer å selge. Det er en Yellowline LYL388-3A. Problemet med denne er at den knakk for et par år siden, og i min fortvilelse pusset og gjorde jeg rent bruddet, og satte på tip top`en igjen der den knakk. Mao. så er stanga ca 8cm kortere enn orgiginalt:-) Men den er fremdeles kjempegod å kaste med.

Spørsmålet da er om noen her inne kan fortelle meg om den i det hele tatt har noen salgsverdi? Er det mulig å få igjen litt for den selger jeg den, men hvis ikke blir den hjemme:-)

Spørsmål to er kortere. Har noen her peiling på hvor mye en brukt Hardy Swift Mk2 9` #4 eller #5 kan koste?

Håper noen kan bidra til å gjøre meg bittelitt klokere:-)

Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

typisk en slik stang du gledelig gir bort til en 12 åring som gjerne vil begynne å fiske med flue... ;)

uten å tenke på at den har verdi som s sixpack med dårlig boksøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Hei!

Synes det begynner å skli litt ut med salg av utstyr på forumet. Alt skal liksom "gis" bort billigst mulig, eller helst gratis. Kan jo hende att personen trenger de 5-800kr stangen innbringer for å kjøpe ny. Ikke alle som har like god råd som noen kanskje har her inne. Kanskje 12 åringen og studenten må spare seg til sin første stang, slik som andre har gjort oppigjennom åra. Jeg har ikke økonomi til å "gi" bort utstyr hele tida, men må selge for å kjøpe nytt. Tenk på det også staffan <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2:  Inntrykket mitt er at stenger av kurante merker, i skadefri, pen bruksstand går for rundt halvparten av nypris (+/-). Da snakker vi også om "kremstenger".

Hardy-stanga du spør om vet jeg ikke om noen selger i Norge, så det spørs om slike finnes brukt på salg her..

Ut fra priser i GB ser denne ut til å ligge prismessig i mellomklassen. Du kan jo avertere eller søke i markedet så ser du om noen vil selge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med at det er halvpris automatisk når det er brukt!

gjelder det for mercedes også`? da kjøper jeg en bil som er 1år gammel som kostet 1milion

for 500tusen etter 1 år....funker ikke sånn :-X

Men skal du selge den raskt = billigst mulig til det svir ;D

Ellers er en skadet stang i "ikke" orginal stand veriløs for meg ihvertall

bruktpris - det en ny del koster = det jeg ville ha betalt for stangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei!

Synes det begynner å skli litt ut med salg av utstyr på forumet. Alt skal liksom "gis" bort billigst mulig, eller helst gratis. Kan jo hende att personen trenger de 5-800kr stangen innbringer for å kjøpe ny. Ikke alle som har like god råd som noen kanskje har her inne. Kanskje 12 åringen og studenten må spare seg til sin første stang, slik som andre har gjort oppigjennom åra. Jeg har ikke økonomi til å "gi" bort utstyr hele tida, men må selge for å kjøpe nytt. Tenk på det også staffan <<l

det som er klarest for meg at det er så mange som kjøper og kjøper stenger, sneller like med..... folk lar seg ikke bli kjent med utstyret før de skal bytte...... det er for å si det på godt nordnorsk med brei kjegt....noe så inn i hælvetas mange "stangrunkera" inne på disse fluefiskeforumene! ccconfused

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du feks Sage One til 6000, og etter en stund(et par uker) finner ut at stanga ikke er noe for deg, så kan du ikke regne med å få igjen mer enn halvparten av det stanga kosta ny. Omtrent slik er det på bruktmarkedet for fluestenger. Supert for oss som ikke kjøper stenger til fullpris, altså at prisen blir litt mer riktig i forhold til produktet man får. Fluefiskeredskap er, i mine øyne, generelt overprisa  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens:-) Den yellowlinen er som flere her påpeker "ødelagt", eller som man i andre sammenhenger ville sagt, "custom" ;), og jeg var bare nysgjerrig på om den i det hele tatt hadde noen gjensalgsverdi. Noen mener sikkert den har det, andre mener den er skrot.

Jeg er forøvrig av den oppfatning at en stang, sneller eller snøre feks, er verdt akkurat så mye som høystbydende er villig til å gi. Verre er det vel strengt tatt ikke. Har man kjøpt en stang til seks tusen, hjelper det ikke om man selv synes den er verdt fem tusen etter et års bruk, hvis ingen er villig til å gi mer enn tre :rolleyes:

Når det er sagt var det ikke meningen å provosere frem noen stor debatt rundt dette:-) Jeg har fått svar på spørsmålene mine jeg, og er såre fornøyd med det:-)

Øystein J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

det var ikke for å starte noen stor debatt, bare påpeke att selv om utstyr "bare" er verdt 5-800, så er kanskje det mye penger for noen(meg blandt andre) mens andre velger da å gi det bort istedet.noen av de gavmilde, har som  vi har hørt flere ganger, en massiv utstyrspark og det er kanskje ikke store tapet for dem å gi bort litt i ny og ne. har alltid måtte spare meg til nytt utstyr, og har ikke råd til å kjøpe noe nytt før noe "gammelt" er solgt. derfor er jeg forundret over att det skal påpekes til stadighet att man kan gi det bort eller dumpe det til gibortpris.

det har nå tross alt kosta mye penger i utgangspunktet for en hel del av oss her inne. og ja staffan jeg er også forundra over att folk bytter stenger i eninga. men har de råd til det så er det samme for meg ;D.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se om jeg forsøker å selge, eller om jeg skaffer til veie snøre og rull til stanga, slik at jeg har noe å låne bort til eventuelle familiemedlemmer som skulle ønske å lære denne edle kunsten:-)

Bent: Jeg befinner meg også i den situasjonen at jeg ikke kan bruke veldig mye penger på hobbyen min, og vet godt hvor viktig 500 kr kan være når man skraper sammen til nytt utstyr:-) Slik sett er det enda godt at det faktisk finnes et bruktmarked.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...