Gå til innhold

Vägledning för flugfiske i sandebukta eller andra fiskeställen i Vestfold


enzo

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Da lurer jeg på hva jeg drevet på med alle disse år. Har fanget mange arter der, til og med ål, men sik, Nope. Morsomt med nytt mål da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft med sik i sjøen, eller er det i brakkvannssonen? Er det i salt sjø skal du se vi snakker om en norsk snæbel  <<l. som vi ellers kjenner fra Vadehavet og lokalt i Østersjøen. Regner vel egentlig med at situasjonen er den førstnevnte, altså en brakkvannsfisk.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sik er IKKE en saltvannsfisk. Brakk/ferskvann er nødvendig. DVS. at du får ikke sik veldig langt fra sandebukta/utløpet Drammenselva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sik er IKKE en saltvannsfisk. Brakk/ferskvann er nødvendig. DVS. at du får ikke sik veldig langt fra sandebukta/utløpet Drammenselva..

Jeg kjenner siken, og brakkvannstoleransen dens Pål. Det jeg hinter om er snæbel, den anadrome varianten av sik som de feks har i Danmark (samt Tyskland, Nederland). Snæbel (Coregonus oxyrhynchus) en spissnutet "sik-art" til forskjell fra vår mer rundnesede sik (Coregonus lavaretus) altså. Snæbelen har jo en langt bedre salttoleranse enn siken og derfor mine nyskjerrighetsmotiverte kontrollspørsmål. Nå tror jeg jo ikke oppriktig at det er snæbel det dreier seg om for den er svært truet og vernet. Likevel, rarere ting har sikkert skjedd.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Interessant Osprey. Er der andre forskjeller enn selve snuten? Halen for eks. Den er jo relativt karakteristisk for siken. Ligner den Snæbelns? For et navn, snæbel, schnæbel, schnabel, snabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Osprey. Er der andre forskjeller en snuten? Halen for eks. Den er jo relativt karakteristisk for siken. Ligner den Snæbelns? For et navn, snæbel, schnæbel, schnabel, snabel.

Navnet skjemmer ingen vet du  ;D Den ligner etter alle andre praktiske formål en vanlig sik og i forsøket på å finne et bilde av den til deg fant jeg ut at den selvsagt har egen nettside  <<l

http://www.snaebel.dk/Snaebel/

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur ute på lørdag.Synes det var greit med liv.Fisket i skille brunt/klart vann fra innerst i bukta og litt utover etterhvert som skillet gikk utover.Noen SØ`er og makrell ble det da.Virket som fisken samlet seg i skillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...