Gå til innhold
  • 0

Snørevalg


Nerlando

Spørsmål

Hei,

Jeg er fortsatt veldig fersk i faget og skulle gjerne hatt litt tips til snørevalg. Jeg har et billig nybegynnersett, Guideline Kispiox 9 fot #5, men wf flytesnøre. Jeg har tenkt litt på å kjøpe meg en sjuerstang i tillegg, men har nå begynt å spekulere litt på om det går bra å kjøpe et intermidiate seksersnøre til denne stangen og en ekstra snelle. Noen som har noen tanker rundt dette, og vil stangen kunne brukes med et seksersnøre?

Tusen takk for tilbakemeldinger <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei

Uten noe som helst viten til hva slags stang det er, eller hva du hadde tenkt til å fiske med en #7(art, fluer), så ville jeg ihverfall gått god for at du kunne prøvd med ei tyngre line(f.eks 6 som du sier, eller 7). Sannsynlighvis ville denne kombinasjonen ikke følt "helt rett", men det skader ikke å prøve. Ei såpass tyngre line som 7 kontra 5 ville sannsynlighvis krevd en tilpasning i kastestil av deg, og du ville antagelig også dratt lærdom av dette. Jo mer du leker med utstyret, jo bedre blir du, og det å kjenne at her kreves det annen teknikk(f.eks langsommere/lengre bevegelser etc) er en fin ting å ta med seg.

Har du begrenset med innkjøpsmuligheter, så kan det hende at snøre og ekstra spole er nok? Husk også at "til salgs" tråden her inne bugner av knall utstyr..

(I og med at du virker bitt av basillen(vil ha stang til ;D), så kan du banne på at med tiden vil du ha flere <<l, så det er vel egentlig bare å hoppe i det: Kjøp en 7`er :D)

((..og velkommen til galskapen ;)))

(((for letthets skyld, lån et et snøre du kunne tenkt deg, og prøv om du får det til å funke for deg på stanga di. Funker det så funker det..)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for godt svar :) Tar med meg dette i vurderingen. Ser vel ikke helt vekk i fra at det bare blir kjøpt en sjuerstang til SØ og litt tygre elvefiske. Foreløpig har det blitt mest fiske etter brunørreten i fjellvann, å der er femeren helt suveren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du sier at du er fersk i gamet, så da er det sikkert ikke dumt med en #7 til SØ, da denne vil kunne bære større fluer en du klarer med #5 stanga di. Jeg ville derimot brukt et #7 WF snøre til #7 stang. Til saltvannsfiske så vil jeg anbefale et intermidiate snøre, med mindre du fisker med poppere.

Jeg ser også at veldig mange nybegynnere tror at det er om å gjøre å ha mest mulig snøre i lufta for man skyter. Etter min erfaring kaster de fleste mye lenger når man har riktig lengde med snøre i lufta. Derfor så vil jeg anbefale at du kjøper et snøre som har fargekode for når "klumpen" er ute. Jeg begynte med slikt snøre og har nå vent meg til å ikke ha for mye snøre ute for jeg skyter resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Fadern har vel ei snelle med #7 snøre på, så kan forsøke å sette på denne å se hvordan stangen oppfører seg. Ser forresten også at www.solvkroken.no har noen Tikka fluestenger til en veldig rimelig penge, så kanskje like greit å bare kjøpe en #7 stang.

Er ikke så opptatt av å kaste så langt. Har, som sagt, fisket mest fjellvann å der har jeg erfart at det er mye viktigere å være forsiktig ved vannkanten og heller presentere godt enn det er å kaste langt. Blir kanskje litt annerledes når man beveger seg ned til sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker gå opp en til to klasser på sjøørretstangen.. Bruker en 10" #5 LTS X1 og den kaster godt med #7 Coastal klump. Prøv deg litt frem

vet denne stangen har mer rygg en de fleste #6 stenger så den bør vel nesten ikke regnes som en #5 stang...

pluss at en "nybegynner" vil fort få problemer med overheng og nesten ikke få brukt klumpen for hva den er verdt! (dvs 50-60cm med for mye running line og kaster kolapser totalt..)

men som sagt av andre her så ville jeg valgt en #7 eller en #6 til SØ fiske og prøv litt forskjellige liner om du har mulighet, det finnes en rekke kombinasjoner hvor en fort kan gå opp eller ned en klasse.

mye frem og tilbake men til du blir en habil kaster så er vel en #7 stang og #7 line et safe valg.

(ikke at jeg vet hvordan du kaster da...) men når du føler du får god kontakt med stang og klump er det lettere

å teste ut forskjellige vekter på klumpene, jeg overliner 95% av linene mine til saltvanns fiske, mange kast i løpet av en dag og en sparer armer for mye mas når en trekker 3 ganger pr kast! mye smak og behag dette her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...