Gå til innhold

Hvor langt er langt?


Beate P.

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere aldri hatt fokus på å kaste langt. Dels fordi jeg ikke får det til, og dels fordi jeg syns det ser litt smårart ut å stå og pushe lengder på nærmeste løkke. Men i det siste har jeg fått fingrene i et par stenger med litt lengdepotensiale, og jeg tar meg selv i å like å prøve å kaste langt. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som bedriver konkurransekasting:

1. Lengre klump betyr at du kan holde mer line i lufta. Er det lengdebegrensning på klump i konkurranse?

2. Hvordan måles lengden på et fluekast?

3. Kaster man lengre i medvind?

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I øvelsen Ørret lengde må alle bruke det samme snøret, Scientific Anglers Expert Distance WF5F. Stangen er valgfri bare den ikke er lengre enn 9'. I øvelsen Sjøørret lengde kan vi bruke valgfri stang på maksimalt 10' og snøret (skyteklumpen) må være flytende og ikke veie mer enn 27 gram. Lengden på skyteklumpen er valgfri bare den holder vektgrensen.

2. Lag deg et merke på bakken og still deg bak dette. Lengden måles fra dette merket og til der fluen blir liggende. I konkurranser bruker vi en liten garnbit som flue.

3. Ja.

Se her for komplette regler (snøreregler på side 6 og 7):

http://castingforbundet.no/content_1/textwithimage_5bba9add-dfdd-4bd0-8cfe-0a9b24073edd/1337349617153/info_glcup_2012_regler.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...