Gå til innhold
  • 0

nybegynnerspm, fra en nybegynner!;)


Viktor Storelv

Spørsmål

Har i dag en guideline exp4 9' #5, danielsson dryfly med guideline 4cast #5. Dette skal primært brukes til tørrfluefiske i nordnorge, men også litt våtfluer hvis det er dårlig med liv i overflaten. Men har noen spm:

1. Kan jeg og hvordan bruker jeg dette til våtfluer?(montana, marflo etc)

2. Vindstille men regn, hva fisker jeg med?

3. Fluesnapper, yey or ney? Og hvorfor!?

4. Hvor lang spiss burde jeg bruke? Og tykkelse?

5. Hvordan i huleste får man fisk på str 18-20 knottimitasjoner??

6. Finnes det 5 must-have fluer å fiske med på fjellvann i vestfinnmark? Har sett stanjelbein, mygg, knott og en spnn raring med 2 og 3 haler. Vårføue kanskje?

7. Flytende ørretbombe med tørrflue, funker dette i forblåst vær?

takk på forhånd, viktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

1. fisker du i elv, så kan du ta en våtfluesving, ala slik som laksefiskere. i stille vann, så er det å dra de inn, variere hastighet og lengde på inntrekk.

2.hva du vil. er det insekter på vannet, så er det bare å etterligne.

3. nei nei og atter nei

4. avhenging. selv bruker jeg en 12 fots ferdigtapertmed en spiss på ca 2 m. tykkelse etter forhold og flue. fr 0.12 opp til 0.18 til ørret.

5. det trenger man ikke gjøre, man kan fint bruke en palmer mygg. denne etterligner en hel bunch med mygg/knott. så kalt cluster

6. stankelbein, mygg og vårfluer. så kan du velge mønster selv. to-3 haler? døgnflue

7. det gjør det, men man kan fint kaste med en femmer i vind. bare man øver på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

12fot fortom pluss 2 meter spiss? Åj dæven... Tror jeg skal slite greit med å få strekt ut såpass...

Til å begynne med så... Det kan være utfordrende, men start med ca. en stanglengde, så øker du etter hvert som du føler du mestrer det.

Utstyret ditt fungerer like greit til vått som tørt, spørsmålet er bare hvor mye du kan om forskjellige fisketeknikker. Det blir et eget felt, og det eksisterer mange gode tråder her på forumet, og sikkert en del instruksjonelle fiskefilmer etc.

Den ene knuten du må/bør kunne er crawfordknuten. Denne er utrolig liten, og bevarer bruddstyrken i snøret. Det tillater deg å bruke tynnere fortom - for knuten er jo som kjent det svakeste leddet. Men en 4x-spiss burde vel være tilstrekkelig åkke som... En annen ting som kan være greit for nybegynnere - er microring. Jeg sparte meg mye tull og knuteproblemer når jeg gikk over til microring, rett og slett fordi jeg kastet dårlig, traff mange ting, og hadde mange knuter på fortommen min. Microringen er som navnet tilsier en liten ring som du fester i den taperte fortommen din, og i andre enden av ringen bitter du fast en spiss. Denne spissen bytter du ut etter hvert som du får knuter eller sliter ut spissen.

I tillegg slipper du å lære deg "kompliserte" skjøteknuter :)

Jeg er litt for lite bevandret i fjellfiske, men har vel klart meg greit med stankelbein og mygg-imitasjoner. Jeg tipper flere vil også påpeke behovet for maur, biller, og kanskje no form for russeflue/bibio... og streamere? Hvorfor ikke...

Ved døgnflue- og spesielt vårflueklekkinger bør man strengt tatt ha en egen boks for hver sort, med ymse variasjoner. Spesielt vårflue kan oppleves som utfordrende, og krever mer av fluebinderen enn fluefiskeren, mener jeg.

Er ingen ekspert, men husker veldig godt hvilke grep som hjalp meg i starten. Håper det er en viss verdi i det iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

12fot fortom pluss 2 meter spiss? Åj dæven... Tror jeg skal slite greit med å få strekt ut såpass...

om du tror på det så vil du nok slite. men jeg kan love deg at det er egentlig ikke så langt som det høres ut ;D

men det er ingen vits i å strekke fortommen helt strek rett ut, selv på vann. det er alltid fint med slakk, dette hjelper mot for rask motslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...