Gå til innhold
  • 0

Flyt/synk snøre eller flytsnøre med polyleader


Fripp

Spørsmål

Hel flyt/synk snøre  eller rett og slett et vanlig flytsnøre og polyleader. Fordeler og ulemper med de to aktuelle alternativene? Lurer da jeg skal kjøpe meg et Guideline 4-cast klasse 5 og et Guideline Coastal klasse 7.

Klasse 5 stanga skal brukes til ørret og laks i vann og elver.

Klasse 7 stanga skal brukes i sjø og under vanskelige vær/strøm forhold til laksfiske i elv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

flyt/synk snøret er laget for og tapert slik at det skal være lett og kaste og fiskes med.. flyteliner og og laget slik som alle andre liner.. så snart du setter en pollyleaderpå vil snøret bli helt anderledes. det blir tyngre, lengre og en helt annen tapering på hele linen totalt sett.  det vil føre til at kastingen kan bli .. ja hva er det rette ordet.. vanskeligere? uten at det kanskje vil gjøre noe stooooore forskjeller så vil det bli en forskjell. kommer da ann på hvilken pollyleader du setter på. fisket litt med pollyleader før men fant fort ut at ett flyt/synk snøre var mye mer vennlig og lettere og både fiske å kaste med.

første flyt/synk snøret eg forelska meg i var loop sink tip. det har en flytedel og de siste 3 meterene er i synk3. fantastisk lett og både kaste å fiske med.

Men nå fant jeg ett som eg kanskje liker en smule bedre. i alle fall til laks. og det er Rio Dart som kommer i flyt/synk3.*

forholdsvis kort klump og akkurat passe aggressiv tapering slik at de litt større laksefluene slåes over uten problemer. men denne linen klarer du fint og speykaste hele linen om teknikken sitter skikkelig inne.

Men fordelen med pollyleader er jo at du raskt kan bytte leader til eventuelt en mer hurtigere synk. men personlig føler eg at eg klarer meg plenti med synk3. og her har jo man og mulighet til og sette på en pollyleader om man vil enndå lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På 7er stangen min (guideline rs v2) skal jeg ha Guideline coastal flyt/synk3. Jeg finner snøret i cast4serien, men ikke Coastal. Noen som vet hvor dette snøret kan kjøpes?

Du får ikke coastal som flyt/synk. Du må velge mellom 4-cast eller airflo 40+ hvis du ønsker denne løsningen på snører levert av guideline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har 4 cast flyt\synk 3 dette er noe av det bedre jeg har hatt på stanga mi. Balansert og fin klump. Skal du kaste virkelig langt og i vind så hadde jeg valgt mono skyteline og klump. Her må du bruke noe fett for å holde skytelina flytende eller velge den berømte balja ;) Amnesia er ei billig å bra skyteline med så og si null minne ved riktig bruk. Strekker du den før hver fisketur har du en minnefri skyteline som blåser ut klumpen uten store anstrengelser. Ellers så er den clear camo lina Pål referer til meget bra! Velkommen til jungelen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for forslag om alternative snører :)

Du har så rett så rett Atle, dette er forvirrende og mye å sette seg inn i, men det er en morsom og lærerikt prosess.

Er dette det rette airflosnøret til guideline rs v2 klasse 7 stanga mi ? 40+ SYNK 3 WF7S3 EXTREME DISTANCE 579,00

Hva tilsvarer Guideline Coastal FAST INTERMEDIATE klasse 7 i synkegrad  (s1,s2 eller noe helt annet)?

Hvilket snøre vil dere valgt av disse to om dere skulle fisket mye i lakseelver etter laks og i sjø? Er det evt bedre snørealternativer for RS stanga mi? Jeg synes dette er vanskelig, da jeg vil ha et snøre som passer godt til stanga og kasting, samtidig skal det være et snøre som fisker godt.

Hva er fordelen med et intermediat/synk kontra flyt/synk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det et av disse snørene du anbefaler Pål? http://www.harrissportsmail.com/BrandCategory.aspx?BrandID=21&CategoryID=2188

Eller dette: http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=23920&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=CORTLAND%20Fluesnøre%20333%20Pro%20sinking%20clear

Bør jeg kjøpe et 8er snøre av Cortland til den raske guideline rs v2 klasse 7 stanga mine?

Vet du hva Intermediate for dette snøret tilsvarer i synkegrad? Har blitt anbefalt synk 3 av en dyktig fisker som jeg kjenner og han får 80% av fiskene på denne synke graden. Det er derfor jeg har hengt meg litt opp i synk 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir ikke så veldig mye klokere her. Jeg har kjøpt Rio Dart WF8F/S3 - klump 9,1 meter, 17 gram. Vurderte klasse 7, men regner med at det snøret er for lett til 7 stanga mi. Håper ikke jeg har gjort en tabbe, uansett skal jeg ha meg et snøre til som er Clear int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Er det et av disse snørene du anbefaler Pål? http://www.harrissportsmail.com/BrandCategory.aspx?BrandID=21&CategoryID=2188

Eller dette: http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=23920&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=CORTLAND%20Fluesnøre%20333%20Pro%20sinking%20clear

Bør jeg kjøpe et 8er snøre av Cortland til den raske guideline rs v2 klasse 7 stanga mine?

Vet du hva Intermediate for dette snøret tilsvarer i synkegrad? Har blitt anbefalt synk 3 av en dyktig fisker som jeg kjenner og han får 80% av fiskene på denne synke graden. Det er derfor jeg har hengt meg litt opp i synk 3 :)

http://www.cortlandline.com/products/default.asp?id=50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Blir ikke så veldig mye klokere her. Jeg har kjøpt Rio Dart WF8F/S3 - klump 9,1 meter, 17 gram. Vurderte klasse 7, men regner med at det snøret er for lett til 7 stanga mi. Håper ikke jeg har gjort en tabbe, uansett skal jeg ha meg et snøre til som er Clear int.

Ville foretrukket en litt mer "normal" tapering på synk 3 da linehastigheten er "tøff" nok som den er uten at man skal "darte" også :) Smakssak uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Flyteline med polyleader og ei hel int. eller synkeline er to forskjellige ting som ikke må sammenliknes, hverken kasteteknisk eller fiskemessig. Vi driver vel ikke med fluefiske for å spare penger ? :)

Selvfølgelig brukes polyleader, man da som et supplement, ikke istedet for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...