Gå til innhold

Superpuppan


JoakimS

Anbefalte innlegg

Hei!  Hva slags type hackle egner seg best på denne type flue?

Holdt på å si hønehackle, for jeg har bundet de få jeg har med hanehackle, og de tvinner fortomspisser tynnere enn 0.16 så til de grader, at det er bare å bytte spiss etter få kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder du foamen over hackelet, eller hackler du rundt foamen? Skal binde opp noen supre pupper i kveld har jeg tenkt. Binde inn foam først, så hackel, dubbe, hackle og avslutte med foam. Type devilbug møter superpuppa med foamrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp en foamstripe på 2-3 mm som man klipper spiss.

Den binder du ned så den får en "rund spiss" bak. løft opp foamen som stikker fremover og dubb kroppen.

dra foamen over ryggen og bind ned rett før krokøyet. på samme sted hackler jeg et par runder med HØNEhackle(ikke mye)

Så danderer jeg så hackelet så det blir like mye på hver side og dubber lett så det holder seg på sia. Whipfinish-ferdig.

Ligger dypt og fint i filmen med livlig og fint hackle.

Mønsteret fikk jeg fra "Fluefiske til fjells". Spør hvis de var ei knotete beskrivelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp en foamstripe på 2-3 mm som man klipper spiss.

Den binder du ned så den får en "rund spiss" bak. løft opp foamen som stikker fremover og dubb kroppen.

dra foamen over ryggen og bind ned rett før krokøyet. på samme sted hackler jeg et par runder med HØNEhackle(ikke mye)

Så danderer jeg så hackelet så det blir like mye på hver side og dubber lett så det holder seg på sia. Whipfinish-ferdig.

Ligger dypt og fint i filmen med livlig og fint hackle.

Mønsteret fikk jeg fra "Fluefiske til fjells". Spør hvis de var ei knotete beskrivelse :)

Virker mer som en beskrivelse av "Sømme-puppa" , dette . . . God flue, det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp en foamstripe på 2-3 mm som man klipper spiss.

Den binder du ned så den får en "rund spiss" bak. løft opp foamen som stikker fremover og dubb kroppen.

dra foamen over ryggen og bind ned rett før krokøyet. på samme sted hackler jeg et par runder med HØNEhackle(ikke mye)

Så danderer jeg så hackelet så det blir like mye på hver side og dubber lett så det holder seg på sia. Whipfinish-ferdig.

Ligger dypt og fint i filmen med livlig og fint hackle.

Mønsteret fikk jeg fra "Fluefiske til fjells". Spør hvis de var ei knotete beskrivelse :)

Virker mer som en beskrivelse av "Sømme-puppa" , dette . . . God flue, det  :)

Kan godt hende det er navnet på den, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanehackel funker den og mange imprignerer denne inn og fisker den tørt som en vanlig palmer mygg. funker på harren slik også.

men under en vårflueklekking så må du ha ett mykere hackel , altså hønehackel eller enda bedre cdc . :)

og dette klipper man selvfølgelig under og over :)

mange vårfluepupper svømmer ved hjelp av det som blir følehornene deres når de klekker hvis jeg ikke tar feil nå.

så da sier det seg selv att ett hanehackel ikke til fungere slik det er tenkt.

og den skal feks handtwistes ufettet inn.

nå lurer harren oss egentlig når vi fisker med denne og fetter den inn og fisker den tørt,tror kanskje ikke den tar det som ei vårfluepuppe ,men funker, yes men sikkert ikke så godt under en vårflueklekking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har enda ikke til dags dato funnet ei kjøpeflue av hønehackel , og det kan jo lure mange det også, særlig hvis selgeren påstår att dette er det som skal brukes under en vårflueklekking i feks i rena ;)

de er jo ikke klippet under og over en gang.

for all del,funker sikkert i i stupmørket og ørreten har sporet seg inn på alt som ser ut til og ligne, men garantert ikke optimalt iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Fluebinderens bibel" av Barry Ord Clarke er det mørk dun hanehackel som skal brukes i følge beskrivelsen. Litt rart egentlig hvis det er som du sier at denne mister den egenskapen den opprinnelig er tiltenkt med tanke på presentasjon.

Her er en link til opphavet av Lennart Bergqvist :

http://www.rackelhanen.se/swe/1350.htm

Virker for meg som at det er hanehackel som er brukt i orginalen, mens hønehackel gir flua en bedre egenskap som imitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Fluebinderens bibel" av Barry Ord Clarke er det mørk dun hanehackel som skal brukes i følge beskrivelsen. Litt rart egentlig hvis det er som du sier at denne mister den egenskapen den opprinnelig er tiltenkt med tanke på presentasjon.

Her er en link til opphavet av Lennart Bergqvist :

http://www.rackelhanen.se/swe/1350.htm

Virker for meg som at det er hanehackel som er brukt i orginalen, mens hønehackel gir flua en bedre egenskap som imitasjon.

det kommer selvsagt ann på lengden på hackelet, man finner jo mykere på en hanenakke også hvis man går for litt lengre fibre, noe som sikkert ikke er dumt da på mange pupper som har lange følehorn.

men lennart ser ut til og både fette dem inn og fiske dem tørt, deaddrift. noe han ikke hadde forklaring på siden han presiserer att de fleste svømmer inn og klekker på land, men det funker :) kan jo være att fisken tar dem for og klekke i vannet, noen gjør jo det av dem også.

han forteller også att når man ser øretten stelle seg opp nær land for og ta svømmende vårfluepupper inn mot land fisker han disse ufettet, så de synker og fisker dem like under.

arten han imiterer dette med er :rhyacophilidae men forteller att han har sett mange andre arter også som han imiterer med superpupan.

vårfluer generelt er sykt vanskelig og velge hvilke av imitasjon da de bruker forskjellige metoder for og ta seg inn på land og i forskjellige dybder. og alt dette kan skje i stummende mørke.

eneste man ser er de klekkende vårfluene svirre inne på land.

en annen vårfluepuppevariant er jo paulsenpupa, den er med cdc og funker som F  :) skal finne den om 5min og legge inn bindebeskrivelse av denne :)

en annen ei, funker til harr spesielt, grønn kropp,svart HØNE hackel og rød tag  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paulsenpupa av vidar paulsen hentet fra boka favoritt fluer av tom skyrud.

krok. 10-18

hale/tag: oransje fluoriserende ullgarn

kropp: 2/3deler gul flyrite i bakkropp og 1/3 brun flyrite

hackel: spunnet kakifarget cdc i palmerstil, og ser ut på bildet att denne er klippet kun på undersiden.

fra samme boka står det når det gjelder superpupan att man ikke skal bruke for korte fibre, eller hackel og att det er hovedsaklig, siden flua ikke ligner særlig på en svømmende vårflue puppe , og jeg forstår det som att mye av triggeren på denne flua er att hackelt pulserer i vannet ved inntrekk, det legger seg langs kroppen ved intrekk og retter seg når flua stopper i vannet.

som da ligner på en svømmende vårflue.

dette kan fisken bli utrolig selektiv på. og da kan det være litt kjpt og dra en tilsynelatende lite livlig flue med kort og stivt hanehackel over den.

lennart har en del varianter av denne, så jeg vil anbefale att man har noen med hanehackel, høne og cdc  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal eksperimentere litt med superpuppan fremover, binde litt forskjellige varianter og se hvordan dem funker i glomma her borte. :)

Ja det var jo nettopp i glomma denne ble til :)

ja hvorfor ikke ha noen varianter i forskjellig hackel.

og det tror jeg man kan merke en stor forskjell på når man treffer på en skikkelig vårflueklekking der puppene svømmer om kapp inn mot land.

begge funker sikkert men jeg tipper de med mykest hackel vil fange flere fisk ,og lure de særeste av dem  :)

men som sagt, glommaharren så vel som g.lågenharren kan lure oss til og tro att de fleste varianter av denne alle funker like bra  ;D

men kanskje ikke på de største og særeste eller under en vårflueklekking når de er selektive kun på disse svømmende puppene  :D

eller en tur til rena med kun superpupaer med stivt kort hackel  :D

samt att de med mykere hackel da vil dekke flere bruksomeråde. ufettet under vann,fettet og ufettet stripende på overflaten og fettet og ufettet og fisket deaddrift da de gir mere liv uansett pga hackelet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder dem med hackel omtrent dobbel lengde av krokgapet får å få til livligheten.

Lurer på ett par med dubbet tofarget kropp cdc-hackle 2/3 deler av kroppen, noen fibre av rapphøne foran bindt inn som en "V" pekende bakover og tynn foamstripe som bindes inn først og så avsluttes foran som hjortehåra i en devilbug. Spennende og se om den vil funke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder dem med hackel omtrent dobbel lengde av krokgapet får å få til livligheten.

Lurer på ett par med dubbet tofarget kropp cdc-hackle 2/3 deler av kroppen, noen fibre av rapphøne foran bindt inn som en "V" pekende bakover og tynn foamstripe som bindes inn først og så avsluttes foran som hjortehåra i en devilbug. Spennende og se om den vil funke. :)

hehe ja dette er en flue som gir rom for kreative løsninger  :)

men husk att det de svømmer med, ligger helt oppe ved hodet,sånn med tankepå viktig plassering hvis du skal imitere litt.

flaks att fisken ikke kan og telle for og si det sånn  ;D

har laget en variant ved bruk av rusketeknikken til nicco, der du klipper av hackelfibre,cdcfibre og spinner dette og surrer det i palmerstil.

dette kan man også gjøre med hackelfibre både fra hane og høne også :)

det funker og fisker veldig bra  :D

og så friserer jeg flua nede ved vannet, da kan jeg velge om den skal flyte høyt eller ligge tungt i filmen.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...