Gå til innhold

Bindebag-tips?


Marius N

Anbefalte innlegg

Er på flyttefot så litt begrenset med plass til bindeutstyr så trenger noe man kan lagre/transportere alt juggelet i, noen som har gode løsninger?

Så en scierrabag for noen år siden som var hendig men nå finner jeg ikke den lenger. Noen som kan anbefale noe annet?

Scierrabagen fungerer finfint.

Du er dårlig på Google Mette-Marius ;D

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den Lars men det var da en meget mye mer beskjeden pris på SF? 599 eller 699?

For den prisen beholder jeg plastbaljene!

Det ville jeg gjort uansett ;) Gjennomsiktige plastbokser med lokk er tingen for meg. En for laks, en for ørret og en stor oppsamlingsboks for diverse. + en planoboks for verktøy og kroker mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

;D ;D

Liker også litt kreativt rot, men en svart søppelsekk eller rygggsekk funker ikke for meg.....  :P

Det fine med boksene i klar plast er at du kjapt ser kategori av innhold og at du lett kan omrokkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

har endt opp med begge deler, hvor setter det meg? hehe!

scierra bagen er genial men det blir like mye rot uansett... ikke så mye plass i den heller.

har travet gjenom bokser med lok, lyn lim poser og bager men i den forige leiligheten hadde jeg et

prompe kot som jeg hang opp alt på veggen og en 3 meter lang benk, der var det svært sjelden rot.

stikk på ikea marius, plenty av bokser i div str!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

Blir du aldri lei av å leite etter ting? Det blei i hvertfall jeg.. Har system på tingene men vill ikke kalle meg fantasiløs og kjedelig av den grunn.. Tullete påstand.. Folk er forskjellige veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den Lars men det var da en meget mye mer beskjeden pris på SF? 599 eller 699?

For den prisen beholder jeg plastbaljene!

Og det kommer fra han som har utvidet stangparken med 50K siste året  ;D

Du kan kjøpe min bag til SF pris om et års tid når det nye promperommet mitt står klart  :-*

Staffans variant... Skal man binde fluer eller leite etter floss og dubbingnåla? ;D jeg må nok ha litt mer orden i sysakene og heller leve med et stempel som lite kreativ og kjedelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

Blir du aldri lei av å leite etter ting? Det blei i hvertfall jeg.. Har system på tingene men vill ikke kalle meg fantasiløs og kjedelig av den grunn.. Tullete påstand.. Folk er forskjellige veit du.

tror ikke staffan har like mye stash som deg heller da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett så er fluebindere med perfekte fluebindebagger fantasiløse kjedelige fluebindere som det skjer lite nyheter oss.... de finner lett de riktige materialen for å binde E-12 f.eks ja eller pattegrisen.... jeg påstår at den beste fluebindebaggen er å dynge materialet ned i en søplesekk eller i den utslitte pakkrammesekken alt hulter til bulter.

Nå ja Staffan, var vel ikke helt tilfeldig at du kom med denne her eller hva?

Skal jeg kommentere innlegget ditt vil nok si du har rett at det er mange som assosierer kreativitet med rot, eksentrisk klesstil, et spesielt forhold kroppshygiene osv, se på Nerdrum, meget kreativ og han går i et brukt silkelaken og har null kontroll på egen økonomi.

Når det gjelder sorte søppelsekker forbinder jeg det med, ja søppel eller ting som skal stues bort eller kastes. Det jeg assosierer med folk som oppbevarer sine eiendeler i søppelposer skal jeg ikke gå nærmere inn på.

Så som du sikkert skjønner er søppelposeløsningen ikke noe for meg og kall meg gjerne en fantasiløs laksefisker for det er jo nettop det jeg er.  Men takker for et meget kreativt innspill og ikke minst mye billigere enn en scierrabag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den Lars men det var da en meget mye mer beskjeden pris på SF? 599 eller 699?

For den prisen beholder jeg plastbaljene!

Og det kommer fra han som har utvidet stangparken med 50K siste året  ;D

Du kan kjøpe min bag til SF pris om et års tid når det nye promperommet mitt står klart  :-*

Staffans variant... Skal man binde fluer eller leite etter floss og dubbingnåla? ;D jeg må nok ha litt mer orden i sysakene og heller leve med et stempel som lite kreativ og kjedelig ;)

Nåja 50k var vel litt i overkant. Tar du vekk en null og plusser på 10k og deler det på to år er vi der:)

Et år? Da er mitt egent promperom klart gitt:) jobber allerede med layout!

Ellers fant jeg et billig alternativ på taimen.com, liten og hendig, får akkurat plass til de 15 materialene jeg trenger til E13 og A43 fluene mine;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

he, he... litt fart ble det iallefall, men det er sånn jeg bruker å ha utstyret! i et kaos.... et kaos som utviklet seg slik fordi jeg holdt mye kurs før i tida og den siste som avsluttakurskvelden var meg.... når de som skulle låse sto og trippa måtte jeg raske det nedi sekken fortest mulig... og slik ble det.... ja ja, men det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sorte søppelsekker forbinder jeg det med, ja søppel eller ting som skal stues bort eller kastes. Det jeg assosierer med folk som oppbevarer sine eiendeler i søppelposer skal jeg ikke gå nærmere inn på.

Her får man passet sitt påskrevet.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sorte søppelsekker forbinder jeg det med, ja søppel eller ting som skal stues bort eller kastes. Det jeg assosierer med folk som oppbevarer sine eiendeler i søppelposer skal jeg ikke gå nærmere inn på.

Her får man passet sitt påskrevet.. ;D

kan fort være en nødvendighet da marius forsåvidt igrunn spør etter en bag og ikke om man er fantasiløs pga griser eller e12! pattegrisen gir meg forsåvidt rundt 300-500 sjøørret i året og vil si den funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he... litt fart ble det iallefall, men det er sånn jeg bruker å ha utstyret! i et kaos.... et kaos som utviklet seg slik fordi jeg holdt mye kurs før i tida og den siste som avsluttakurskvelden var meg.... når de som skulle låse sto og trippa måtte jeg raske det nedi sekken fortest mulig... og slik ble det.... ja ja, men det funker!

Ja da snakker vi Staffan! Funksjonalitet til ditt bruk, les flyttefot, liten plass, liten tid - behov for orden. Ergo søkte jeg etter noe som kunne dekke mitt behov

Fantasiløs var vel dine initielle ord om mitt behov. Endret litt tone nå ser jeg:)

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer strukturert en min gode venn Lindstrøm når det gjelder å holde orden i bindesakene mine. Og uten at Staffan sin metode er til etterfølgelse, så kan jeg i hvertfall si at de to mest kreative og innovative fluebinderne jeg kjenner og har kjent har et sånt salig rot i bindeutstyret sitt.

Staffan trenger jo ikke noen nærmere presentasjon i så måte, men etter å ha kjent denna kroppen i 26-27 år, så kan jeg si noe om dette. Staffan dukket opp i de fleste sportsbutikker rundt om som solgte fluefiskeutstyr for å markedsføre og selge sine produkter. Da kom han gjerne i vadmelsbukse av snekkertypen med langt hår og enda lengre skjegg. Da velta han ut av en av sine Citreoenger med en søppelsekk på ryggen og kom slengende inn i butikken. Da kunne han si: "Skal dere kjøpe noe fluebindermateriell her", og så tømte han hele innholdet utover gulvet. Om førstegangskjøperne handlet i ren sjokktilstand eller ikke skal være usakt. Men sånn kunne salgsturneen til Staffan fortone seg, jeg har selv opplevd dette.

Når vi satt utenfor hytta ved Rena om sommeren kunne vi høre en knirkende lyd oppe på furumoen fra en duvende citreoeng, og utafor stoppa Staffan. Praten gikk om fluer og kasting, og av og til stakk han nevan inn i denna bilen, og nesten uansett hvor han stakk den inn kom den ut igjen med en ulldott, polygarn eller noe annet bindemateriell. En stav med smeltelim sto gjerne planta og limt fast i panseret sånn for letthets skyld. I grillen kunne en gjerne finne fjørmateriale av en kjøttmeis eller trost som hadde måttet bøte med livet og hang fast.

Men at denne kroppen er kreativ langt utenpå de fleste her inne på forumet er det vel ingen tvil om, og vi som fikk oppleve Staffan i sin mest kreative periode mens mange her inne ennå ikke var påtenkt kan vel bare si at kreativiteten boblet inne i alt rotet og søppelsekkene.

En annen litt ustrukturert herremann var Jack Gartside fra USA. Hadde glede av å treffe ham ved flere anledninger og deltok også på bindekurs med ham som instruktør. Taxisjåfør i New York deler av året og fluefisker i Montana resten. De senere år fisket han også mye i Florida. Han kreerte mange innovative fluemønster med moderne men enkle materialer, og ikke minst få materialer. Mange av hans fluer så dagens lys bak rattet i taxien. Han hadde montert bindestikke på rattet, og hadde en "haug" med materiell i forsetet. Dette ble benyttet i pauser og ventetid.

Når han holdt kurs var systemet omtrent som Staffan sitt, med poser og et salig rot. Men fluer ble det, blant annet Sparrow og Gurgler som er noen fantastiske mønster. Han hadde også for vane å bruke opp alle bindematerialene. Han samlet alltid avklipp og avfall på bordet mens han bandt fluer, og når han var ferdig bandt han alltid en til av det som lå igjen på bordet.  Han er desverre borte nå, men har satt spor hos meg.

Var en avsporing dette kanskje, men måtte bare si at de to mest rotete fluebindere jeg har møtt også er de to mest kreative.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sorte søppelsekker forbinder jeg det med, ja søppel eller ting som skal stues bort eller kastes. Det jeg assosierer med folk som oppbevarer sine eiendeler i søppelposer skal jeg ikke gå nærmere inn på.

Her får man passet sitt påskrevet.. ;D

kan fort være en nødvendighet da marius forsåvidt igrunn spør etter en bag og ikke om man er fantasiløs pga griser eller e12! pattegrisen gir meg forsåvidt rundt 300-500 sjøørret i året og vil si den funker...

Helt riktig Frode! Ble provosert som bare det jeg. Tenk å måle kreativitet i søppelposer a:) haha!

Dog vet jeg jo hvor innlegget hans kommer fra men det kan vi ta på PM:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare smette inn en liten kommentar til.  Om noen blir provosert av kommentaren til Staffan om bruk av søppelsekk og kreativitet, ja da kjenner dere tydeligvis ikke Staffan godt.

Er sikker på at han sitter og humrer og ler av dere som klarer å la dere provosere og må plukke utalelsen i biter.

Jeg ler jeg også.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare smette inn en liten kommentar til.  Om noen blir provosert av kommentaren til Staffan om bruk av søppelsekk og kreativitet, ja da kjenner dere tydeligvis ikke Staffan godt.

Er sikker på at han sitter og humrer og ler av dere som klarer å la dere provosere og må plukke utalelsen i biter.

Jeg ler jeg også.

Kjell

Mulig da as men sier vel litt om en person sin humor hvis han gapskratter av egne utsagn som er på bekostning av andre... Mulig jeg er uber sensitiv altså men sånn er det nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja, ja, jeg ler og humrer her jeg sitter... eller slynger meg på sofaen..... Tørrfluepuristen kjenner de fleste som en dyktig fluebinder, håper ikke at terje blir sur da jeg påstår at terje har meget stor uorden i kassene sine Marius jeg vil eksemplifisere for deg noe som har med bl å gjøre..... jeg hadde et lager på et strammehjul som laga litt lyd og jeg ville bytte det..... på det ryddige verkstedet skulle de ha 3000.-.... dette sa jeg til en på butikken, ha svarte, "det var no som faen, nei dra til han Arvid på Lokøya".... der kommer jeg inn i et totalt kaos som bare verksteder kan være som har vært drevet i 40 år og som ikke har hatt tid til å rydde..... 5 minutter etter så var "hjulet" med lageret ute...... så forsvant han inn i halvmørket og rota i noen kasser.... kom fram igjen...."detta er til en volvo penta, men det er no heilt likt og så er det æt ekte SKF lager, dette hoder i din tid.... 5 mye minutter gikk og bilen kunne startes utten pipelyd. "la meg få 350.- a dæ"..... er det noe jeg ikke har tro på er folk som drikker lattelig  kaffe champangne med rene lanker  og har gele i håret iallefall når det gjelder sånt håndtverkergreier....... de som vil bruker bagger med spesialinredete rom for fluebindeutstyr.... nei vi gjør vel som vi vil... sånn forøvrig er prinsesse Ragnhild bød i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ja, jeg ler og humrer her jeg sitter... eller slynger meg på sofaen..... Tørrfluepuristen kjenner de fleste som en dyktig fluebinder, håper ikke at terje blir sur da jeg påstår at terje har meget stor uorden i kassene sine Marius jeg vil eksemplifisere for deg noe som har med bl å gjøre..... jeg hadde et lager på et strammehjul som laga litt lyd og jeg ville bytte det..... på det ryddige verkstedet skulle de ha 3000.-.... dette sa jeg til en på butikken, ha svarte, "det var no som faen, nei dra til han Arvid på Lokøya".... der kommer jeg inn i et totalt kaos som bare verksteder kan være som har vært drevet i 40 år og som ikke har hatt tid til å rydde..... 5 minutter etter så var "hjulet" med lageret ute...... så forsvant han inn i halvmørket og rota i noen kasser.... kom fram igjen...."detta er til en volvo penta, men det er no heilt likt og så er det æt ekte SKF lager, dette hoder i din tid.... 5 mye minutter gikk og bilen kunne startes utten pipelyd. "la meg få 350.- a dæ"..... er det noe jeg ikke har tro på er folk som drikker lattelig  kaffe champangne med rene lanker  og har gele i håret iallefall når det gjelder sånt håndtverkergreier....... de som vil bruker bagger med spesialinredete rom for fluebindeutstyr.... nei vi gjør vel som vi vil... sånn forøvrig er prinsesse Ragnhild bød i dag!

vi kjenner jo deg gjennom nettet og ikke personlig mange av oss staffan og jeg syntes bare at du noen ganger er litt "brå" men det er jo slik du er og ikke blir du en dårligere person av det heller :)

man kan vel adri lære en gammel hest å hoppe.. eller no! :) håper marius i det minste får orden i sy sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...