Gå til innhold

Et lite lysglimt fra en ellers ganske svak sesong


Frode

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge inn et liten turrapport fra sommerens fiske. Må vel først og fremst si at det har vært en dårlig sesong for min del. Det skyldes to ting, en selvforskyldt og en jeg har liten kontroll på:

1) Har dratt bom på mange fine fisker – det er kult at man klarer å lure dem, men ”touch and go fisket” etterlater litt for mye tomhet og mye grå hår til at man er fornøyd med få fisken til å ta….

2) Været og vannstand der jeg har vært – som mange andre også fikk slite med i sommer.

Men, tilbake til noe som ble en god opplevelse. Da er vi tilbake i overgangen juni-juli. Vi er i elv nummer tre på tre dager etter at de to forrige har vist seg håpløse på grunn av været. Nå er vi i en elv hos våre naboer i øst med svært klart vann, nydelig tørrflueforhold, men ikke de største fiskene. Nå var det likevel slik at dette berømmelige været gjorde at tørrfluefisket her også var elendig. Det klekket omtrent ikke et insekt, knapt mygg var det der vi befant oss. Lettere oppgitt over dette fant vi etter hvert ut at vi måtte gjøre noe. Anders W har jo litt NZ erfaring så når vinden la seg (litt) og sola tittet fram en gang i blant gikk vi oppstrøms med Anders W først i spottemodus og jeg diltende etter som læregutt. Det tok jammen ikke lang tid før han stod i stand på en fin ørret. Den stod på en sandbanke midt i elva der to strømmer fløt sammen.

[attachimg=1]

(Ørreten kan så vidt skimtes på bildet - ikke noe polafilter på kamera her i gården)

Tid for knobling. For en gangs skyld klarte jeg å psyke ut Anders med stein når han var sikker på at jeg skulle ta papir og dermed skulle jeg fiske. Egentlig var jo det greit, for jeg var den eneste av oss to som hadde tre fortyngede nymfer liggende i ”alt mulig” flueboksen. Vi var jo ikke her for nymfefiske…..  

Litt klargjøring av stang og noen korte prøvekast før jeg var klar for å kjøre ”riggen” (tørrflue som indikator med nymfe under). La flere kast på fisken uten at den tok. Strømmen nærmest dro nymfa ut av riktig spor. For meg var dette utrolig spennende, skikkelig NZ-nymfing der du ser alt som skjer. Fikk etter hvert flua til å drive riktig med nok oppstrømsmending på ”innerstrømmen”. Ørreten dro ut til siden, gapte, nymfa ble tatt og fisken satt – Yes! Ingen kjempe, men den bikket akkurat kiloen og ble en kraftig opptur i på ellers forblåst og kald tur med usedvanlig lite og liten fisk.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Med til historien hører det at ikke lenge etter stilte en ny fisk seg opp på samme plassen. Denne gangen var det Anders W sin tur, med lånt nymfe. Fisken tok, satt, men gikk løs og med så lite action som vi hadde disse dagene, da reagerer man slik….

[attachimg=4]

Så kom vinden igjen, sola sklei bak en sky, temperaturen falt og moro var over for denne gang.

Frode

post-2340-13949893416436_thumb.jpg

post-2340-1394989341668_thumb.jpg

post-2340-13949893416929_thumb.jpg

post-2340-13949893417149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :D

Flott rapport :)

visuelt nymfefiske synes jeg er nesten like spennende som tørrfluefiske :)

Sikker på att det ik var samme fisken du tok som dere så på samme plassen, sjelden de lar en slik god plass gå fra seg selv etter kroking.

Sett mange her gjør det :)

Vi tenkte på det samme men fant jo aldri ut av det siden den ikke havnet i håven :'(

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...