Gå til innhold

Fluevalg sjøørret på høsten?


Stene

Anbefalte innlegg

Etter tilbakemeldinger på min forrige tråd, valgte jeg å legge den flat i håp om å bevare mine egne å andres hotspots.

Derfor vrir jeg dette om til å bli en diskusjonstråd angående fluevalg på høsten (som helt sikkert finnes fra før).

Jeg har ikke hatt mye hell når det kommer til SØ på denne tiden av året, men noen slengere har det jo blitt. Å har fått disse på diverse fluer som f.eks Grå Reke, Blå Flash Reke, Deciver og en hvit liten Børste...

Hva blir foretrukket på diverse plasser om dagen? å hva har dere der ute MEST lykke med? Alt avhenger jo i åssen du kjører flua i vannet å alt det der så klart, så her gjelder det å tenke logisk å se for seg det det immiterer gå i vannet. Rimelig fersk i faget, men har hatt en god læremester (Martin Berglund - M&M Fiske) som har lært meg mye å gir meg gode råd angående fluevalg..

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som temperaturen er på vei ned kan det være smart å sette på noe med litt sterke farger. Flamme orange, hot pink helt hvit og gjerne litt flash ;)

Ellers så er det vel inntrekket som er vel så viktig som fluevalg 8) varier strl på flua også kan være smart <<l

Fluene til Nico gjør susen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretboka til ingar heum er heller ikke dum fluesmekkern. Et eget avsnitt om fargevalg i forhold til farge på vann og hvordan de forskjellige fargene reflekteres i de forskjellige vannlag. Også fargevalg utfra omgivelser.

Gul/chartreuse/grønn i algegrønt forsommervann, da grønn forsterkes av grønne omgivelser.

Rosa/orange i brunfarget vann

Blå/lilla på dypet da det er de fargene som reflekteres best der osv.

Grå/oliven/rust/brun/grizzly I klart vann på grå dager. Synes det er mye bra som står i den boka.

For meg har det funket bra og stole på de som har holdt på siden jeg gikk med bleie. Hver gang jeg lager meg en teori om dette fisket blir den lagt i grus på neste utflukt. Ikke alle, men nesten! Det er mye av drivkraften også :D

Gøy og frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til grå frede med rosa fronthackel og rødt hode. Den bruker jeg sen høst/tidlig vinter. Bind grå frede på vanlig måte og legg noen tørn med rosa hackel rett bak øynene. Jeg bruker schlappen. Bruk rød neglelakk med glitter på hode og mellom vaskelenke øynene.

Dere som fortsatt har kjærester og samboere har garrantert tilgang på neglelakk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretboka til ingar heum er heller ikke dum fluesmekkern.

Utrolig mye bra jeg absolutt ikke har tenkt på som du nevner her Nico. Forresten, var det dere jeg møtte på Bredalbukta Jeløya for litt siden? stakk innom å prata med noen karer fra Semper Major hvertfall :)

Dere som fortsatt har kjærester og samboere har garrantert tilgang på neglelakk  ;D

[/quote

Høres nesten litt ut som du har prøvd å ikke hatt suksess  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretboka til ingar heum er heller ikke dum fluesmekkern.

Utrolig mye bra jeg absolutt ikke har tenkt på som du nevner her Nico. Forresten, var det dere jeg møtte på Bredalbukta Jeløya for litt siden? stakk innom å prata med noen karer fra Semper Major hvertfall :)

Dere som fortsatt har kjærester og samboere har garrantert tilgang på neglelakk  ;D

[/quote

Høres nesten litt ut som du har prøvd å ikke hatt suksess  :rolleyes:

Ingen kommentar...Neida ;)  Fra spøk til alvor så har jeg suksess med forholdet mitt (noe som gir god tilgang på neglelakk i alle regnbuens farger), men jeg har hørt mange historier om dedikerte fluefiskere og skilsmisser. Men nok off topic for denne gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som spøk ja:P Men det er bra man holder forhold isammen, mens man er ivrig fisker. Fungerer bra her i huset, så lenge kjerringa får kjøpe kjoler å sko... på min regning velomerke! Så er vel rett å rimlig å få stært litt lakk :D

Måtte selv være litt off topic :-X

Over til noe helt annet..!

Hvordan kjøre en tangloppe? Har fått for meg at den skal gå langs bunn og i trege korte drag? på lik linje som reke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjøre en tangloppe? Har fått for meg at den skal gå langs bunn og i trege korte drag? på lik linje som reke?

Min erfaring er enten korte raske trekk med laaang pause eller la de drive med strømmen på stram line med små rykk.

P.S viktig å holde damene glade. blir lettere å dra på fiske tur da <<l for ikke snakke om utstyr innkjøp :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten sonsfisken, Var på den plassen du viste meg i Risør... var ikke en eneste SØ å oppdrive, bare en hel haug med Lyr. Spotta 2 på kiloen, som dreiv rundt på grunna, men thats it. brukte opptil 8 timer på spotten begge dagene. Men men, da har man prøvd det hvertfall, kansje bedre vårfiske der.

Skal ta deg opp på tangloppe kjøringen, da det virker som det er det di tar om dagen.. Men du hadde tatt en litt større fisk i mosseområdet for litt siden, spørte jeg noen gang hvem plass dette var? for svigers hadde møtt på en kar på kambo, som hadde dratt en på 3.4, tatt på tangloppe. var dette deg tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei synd det med risør plassen. Har sett mye bra sø der på høsten når vi har dykka etter krabbe.

Jeg fikk min 3,3 ute på jeløya sammen Martin. Den blei sluppet rett ut igjenn, var full av rogn og var ganske brun. Fikk en overspringer på kambo som var på ca 3 men det var veid i hoven som var våt. Og da kom det fler forbi mulig han var en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte Martin Berglund jeg nå:) stått å kasta litt i morgentimene nå, men ille brunt vann i sundet samt en solid konstant nordvest vind. Har ikke 100% trua, men har slengt på en Rosa å brun egenbundet flue, så får jeg finne meg en sydvendt bukt å prøve lykken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...