Gå til innhold

Vinteren på Bornholm


Stene

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest om Bornholm, sett filmer fra Bornholm og generelt hørt mye bra om dette stedet så sitter jeg å vurderer en vintertur nedover.

Di fleste snakker jo om vårfisket der, og det samme om filmene. Man kan se det er vår i lufta med fortsatt kaldt. Kan jo ikke være en bomtur om man prøver seg på vinterstid der heller?? Evt så er det bare å prøve!

Er det noen som har vært der på den kalde tiden av året? noen spesiell plassering med tanke på øst vest nord eller sør på øya?

Å biter det dårlig er det alltids billig øl der nede :)

Give som feedback on this! (ikke øl'n altså)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Mitt inntrykk er at fisken på Bornholm var veldig sær på været når jeg var der ihvertfal. Hadde noen dager hvor det blei kaldt med snø og da blei fisket relativt mye tregere.

Anbefaler deg å kontakte Runar Kabbe på nfisk. Han hadde vel en vinter tur ned dit tidligere i år om jeg ikke husker helt feil :)

Om du uansett bestemmer deg for å dra, så er det en fantastisk øy med mange pæler å billig øl (les:87kr kassa) :D

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bornholm og har hatt en del vinterturer der.

Som de andre sier kan vinterfisket være litt tregere, men det er masse fisk der fortsatt.

I fjor vinter var det noen som våget seg ut unner snøstormen, fisk ble det da også.

Det viktigste å  huske på er at om du drar i perioden 15. september - 15. januar er det fredet 500 m på hver side av alle å-utløp, noe som begrenser antall plasser ganske mye (krever en del mer planlegging av fiskeplasser).

De som fisker mye på øya bruker gjerne ganske kort tid på hver plass og rykker heller om de ikke ser fisk - ½-1 time per plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket Bornholm første uka i desember ett år og fikk ok med fisk, men ikke noe i nærheten av mars/april turene. Ett annet år var jeg der i oktober men blåste 12-15 sek.meter, så og si hele uka. Turens høydepunkt var å rusle i bekkene og se sjøørreten på gytelek.

I år var jeg der en langhelg i februar i forbindelse med ett seminar for Fluefiskerne Bornholm. Det hadde vært mildt hele vinteren, så forhåpningene var gode om flex i klingen. Så måtte kulda selvsagt komme, minus 8, og bra med snø ødela fisket, det blåste også 10 sek.meter nordøst. Russell og Sjur var med, Russell fikk en fisk. Så temperaturen bestemmer alt for fiske der gjennom vinteren, som alle andre steder. Du har sikkert klikket deg inn på ”din fangst” linken som ble nevnt her. I fangstrapp. er det enten sluk eller bombarda/flue fangster. Fisken er da stort sett tatt langt ut fra land, men det er også langt flere slukfiskere der da, så med ok vanntemp er det absolutt mulig med fluestang. Hvis du har mulighet til å ta turen på sparket i forhold til været er desember og januar absolutt spennende. Jeg ville brukt mesteparten av fisketida på sydkysten, da det er lengre mellom gytebekkene og kortere mellom blankfiskene. Gjør gjerne som MagnusWJ, bruk kort tid på hver plass. Husk på at det ikke er tidevann og ta hensyn til på Bornholm. Jeg har selv ikke fisket siste gang på den årstiden, men neste tur blir på sparket, med varsel om plussgrader og sydlige vinder.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Vinterfiskere

Det er absolut værd at besøge Bornholm for fiske om vinteren, også med fluestangen. Det er klart der er flere fisk langs kysten i marts/april, men en stor del af disse fisk er nedfaldsfisk - der udfylder tiden mellem de blanke fisk.

Om vinteren er gydefiskene i åen og dermed er der længere mellem flex på klingen, til gengæld er de fisk du fanger sølvblanke og i storform.

I Østersøen omkring Bornholm kan havørrederne jage og æde aktivt i vandtemperaturer helt ned til 2,5 gr, kommer temperaturen under de to en halv grad dør fiskeriet.

Ovenstående skyldes at Østersøens salinitet omkring Bornholm ligger og svinger omkring de 7-9 promille, det betyder at havørreden ikke skal bruge ressourcer på at opretholde egen saltbalance ved at sætte turbo på osmosen - eller opsøge varmere eller ferskere vand.

Som et eksempel på en god dags fiskeri midt kulden kan jeg berette om en tur jeg havde med to nordmænd:

Vi havde lavet en aftale om at jeg skulle hente dem i Gudhjem hvor de boede, for at starte fiskeriet på nordøstkysten af øen. Det var frostvejr, og vinden var i øst så jeg besluttede at rykke fiskeriet over på vestkysten til en plads der har en kant/dropoff tæt under land hvor dybden falder til ca 20 meter. På trods af grødis i vandkanten sendte fralandsvinden det kolde overfladevand ud til havs og trak varmere vand ind til os (fænomenet kaldes upwelling) og de glade norske gæstefiskere landede tre havørreder og havde flere kontakter. Gladest var nok Tollef med en flot blankfisk på 2,5 kg....

Sådanne dage kan man ikke garantere, men bare een dag som den og så har man en hel uges fiskeri reddet  :)

Selvfølgelig kan man risikere at sne inde, at frosten bider så hårdt at man ikke kan lave fornuftige kast eller at nordenvinden hyler med en styrke som Sandy fra NY. MEN, undgår du alt dette så får du en fantastisk oplevelse med flotte fisk og god plads på kysten.

Mvh

    John, Bornholm

[[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hej MacMahon81

Smid mig en mail på smolten@fluefiskerne.dk hvis du er interesseret i en guide.

Jeg har fisket med flue på de bornholmske kyster siden jeg var 14, det vil sige 28 år. Jeg har guidet alt fra enkeltpersoner til grupper og fra nybegyndere til garvede fiskeskribenter.

Når jeg guider får du dedikeret guide der koncentrerer sig helt og holdent om dig og dit fiskeri. Jeg fisker selvfølgelig ikke selv, men koncentrerer mig om at være to skridt foran i forhold til fluevalg, skift af plads, skift af lokalitet, indfiskningsmetode osv.

Udover at fiske og guide lejlighedsvis har jeg skrevet for det danske magasin Sportsfiskeren om det bornholmske kystfiskeri igennem 12 år. Og medvirket både foran og bagved kameraet på Martin Falklinds films, "Troutbums and Gentlemen", bornholmske afsnit.

Prisen for en dags guidning er 2000,- kr. Jeg anbefaler at I ikke er flere end fire personer i en gruppe af hensyn til fleksibiliteten ved valg af pladser.

Du er velkommen til at kontakte Runar Kabbe for yderligere informationer om min person.

Med Venlig Hilsen

                          John Haagen Rasmussen, "Smolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...