Gå til innhold

Redigeringsprogram for videofiler


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg det nye Panasonic GH3 systemkameraet etter nyttår, og med det begynne å gjøre alvor av mine planer om å filme masse fluefiske og vakker natur!

Man trenger jo masse utstyr, og alt er dyrt.. Spessielt når man er fulltidsstudent :-\..

Men jeg har bestemt meg for at det skal ikke stå på pengene når det gjelder utstyr!

Så jeg lurer på hvilket redigeringsprogram dere bruker, og gjerne hvorfor dere har valgt å bruke akkurat dette programmet :)?

Er vell det jeg kan minst om pr pags dato.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har også lumix om ei den samme,,,,, premier fra... det spørs hvilket datasystem du har...... final cut er elers et høvelig program for oss i appleverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vell gjerne ha sagt at jeg bruker PC.. Ellers takk for tilbakemeldingene sålangt <<l! Er jo så innmari mye å velge blant! Og jeg tenker at det er ikke så viktig med mye spessialeffekter. Men et godt og ryddig program som gir deg høykvalitets video (selvfølgelig avhengig av hva du hiver i programmet..) tilbake!  :)

Bruker gjerne 2-3 tusen om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skulle vell gjerne ha sagt at jeg bruker PC.. Ellers takk for tilbakemeldingene sålangt <<l! Er jo så innmari mye å velge blant! Og jeg tenker at det er ikke så viktig med mye spessialeffekter. Men et godt og ryddig program som gir deg høykvalitets video (selvfølgelig avhengig av hva du hiver i programmet..) tilbake!  :)

Bruker gjerne 2-3 tusen om nødvendig.

Mye å velge i ja. Men jeg våger påstanden at du blir mer enn fornøyd med forslaget mitt. Det Claus nevner også bra, men ekstremt dyre programmer (etter min mening). Man har jo Avid også, men koster litt. Det aller billigste til PC ville jeg holdt meg LANGT unna. Du skal forresten kjøpe ganske dyre programmer før de blir bedre enn gratisprogrammet iMove (kun for Mac)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Pinackle Studio i flere år. Begynte med Studio 9, oppgraderte til 12 for en del år siden. Ved kjøp av ny PC med Windows 7 ville ikke 12 være med, hadde XP tidligere, så har nå oppgradert til 15. Driver så smått med trening på dette nå. Er godt fornøyd så langt i hvert fall. Oppgraderingen kom på Kr. 600.00 i sommer.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Pinacle Studio HD 14, men den krever mye datakraft. Har en HP H8-1320EO, med følgende spec.:

Intel Core i7-3770, 3.4GHz

- 8GB minne (2x4GB DDR3-1333)

- 2TB harddisk (3.5" 7200 RPM)

- 3GB Nvidia GeForceGT640 dedikeret grafikkort

- Beats Audio, HD 7.1

og selv med denn "hakker" det av og til. Vurderer sterkt å bytte til annet program. Det som foreløpig holder meg tilbake, er at jeg har brukt mye tid på å lære meg en del av knepene til Pinacle, men det er litt for mange tjuvtriks som skal til for å få det til å funke. Har lastet ned en gratisversjon av Saony Vegas som ser spennende ut, men det virker litt mer tungvint i bruk enn Pinacle. Har laget en liten snutt med programmet.

Nå skal det legges til at jeg er 67, så da tar det lengre tid etter hvert å lære seg noe helt nytt.

Jesn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tullprat. Du får mer for penga som holder flere år og som har mye bra programmer. Gidder ikke den igjen. Folk sliter jo med HD video på pc'er som på papiret skulle være bra nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat. Du får mer for penga som holder flere år og som har mye bra programmer.

Tullprat? Så jeg trenger ikke kjøpe meg mac for å bruke imovie?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

edit: Hva lugging angår så kan jeg spille dataspill mens 50p-video rendrer, "eneste" forskjellen på min og magne sin pc er dobbelt med ram og SSD, så tror nok ikke det er datakraften det står i for hans del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Klart du må ha Mac. Ikke forstår jeg hvorfor man velger annet hvis man ikke spiller...

Forresten: det du sier er at en standard pc i dag lugger med HD ? Hvis man skal måtte oppgradere til nødvendig som du beskriver koster det brått mer enn en Mac alikevel da jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst på du ha Mac. Ikke forstår jeg hvorfor man velger annet hvis man ikke spiller...

Forresten: det du sier er at en standard pc i dag lugger med HD ? Hvis man skal måtte oppgradere til nødvendig som du beskriver koster det brått mer enn en Mac alikevel da jo :)

Det har ikke slått deg at problemet kanskje ligger i programvaren, siden jeg sier at jeg mer eller mindre har lik pc og ikke har problemer med ytelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i en årrekke brukt pinnacle som redigeringsprogram, trur det startet på versjon 7 da jeg tok det i bruk første gang. Før det husker jeg broder Glenn svei av en solid bunke penger på miksepult med skyvespaker ;D(video 8 og high 8 ). Pinnacle funket relativt greit helt frem til versjon 11-12 hvis jeg ikke husker feil. Må da presisere at jeg på den tiden bygde og oppgraderte skjermkort, hovedkort, minne og virkelig var inn i greia med å ha en meget bra pc til spillverden(ofte). Høy score i 3DMark var viktig ;)

Husker Pinnacle som et meget lettvint, men notorisk ustabilt på litt lengre projekter.(Dv og hdv)

Etterhvert som spilldilla avtok så byttet jeg til Sony Vegas. Ved første øyekast så virket det litt vanskeligere, men følte det som en meget liten terskel når jeg bestemte meg for at det var dette jeg ville jobbe med.

Min første versjon var vel 7 .0 eller noe slikt.

Med tiden så har det gått fra versjon 7 til nå 10.0 som jeg bruker nå.

Det interesante er at pc'ene mine har gått fra oppgradering 3 ganger i året, til en gang hvert 3. år, og

jeg trur jeg med hånda på hjertet ikke har opplevd noe spesielt med Sony Vegas og stabilitet.

Har selv engelsk versjon og liker det best.

Fryktet at mitt nye videokjøp med full hd skulle bli et problem selv om det var ikke eksisterende med hdv som var mitt gamle videoformat.

Trur det ligger mye i setningen som Claus sier:

problemet kanskje ligger i programvaren

Min erfaring sier meg det.

Da jeg ikke har testet noe annet så mye at jeg kan utale meg om andre programmer, så ligger det uttalige timer bak ihvertfall to av de nevnte her, selv om det aldri har vært på noe proff nivå. Pinnacle og Sony Vegas.

Jeg synes faktisk ryddigheten i Sony Vegas gjør det til et lettere program en alt dill dallet i Pinnacle. Du kan mikse de flotteste snutter her åsså med å dra og slipp.

Ser problemstillingen med norsk og engelsk språk(og alder), men de beste tips, og tutorials er ofte på engelsk så kanskje en grei måte å starte med det for de yngre som leser denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg litt på gratisversjone av Vegas og det går på et vis, men er den lik fullversjoen, eller hva man skal kalle det ma betaler for? Synes den i utgangspunktet virker litt mindre strukturert i menyoppbygging enn Pinacle, men det kan kanskje ha med vanen å gjøre?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Visst på du ha Mac. Ikke forstår jeg hvorfor man velger annet hvis man ikke spiller...

Forresten: det du sier er at en standard pc i dag lugger med HD ? Hvis man skal måtte oppgradere til nødvendig som du beskriver koster det brått mer enn en Mac alikevel da jo :)

Det har ikke slått deg at problemet kanskje ligger i programvaren, siden jeg sier at jeg mer eller mindre har lik pc og ikke har problemer med ytelse?

Bare dobbelt med RAM og SSD. Joa, enig at noen programmer SUGER kraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...