Gå til innhold

Skjerm kalibrering


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

Har en Lenovo ThinkVision 24"(R20MBEU) - får disse på jobb... Ikke hva jeg ville valgt selv; da hadde det blitt Eizo :-) Men hadde vært fint hvis den kunne vært brukanes til bilde redigering; slik den står nå er sen ikke det :-/

Den har i allefall panel av typen e-ips, og det er jo et godt utgangspunkt. Samme som Dellen min :)

Ikke så relevant kanskje, men 1900x1200 på 24" ???!!! Nå har ikke jeg peiling på skjermer, men er ikke dette lite ? Greit for video, men er det optimalt for foto ?

Hva mener du? Piksler er piksler uavhengig av størrelsesforholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

På et fullskjerm bilde. Vil ikke bildet bli skarpere med høyere oppløsning på skjemen? Altså plass til flere pixler pr. cm2 ? La oss anta at bildefila er 5000x3700 pixler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpheten "slik man ser det" justeres med å forstørre eller forminske arbeidsflaten i programvaren mens man jobber me filen.. aka zoom.

Det vil jo ikke ha noen praktisk betydning (?) Hvilke av dagens skjermer og skiermoppløsninger vil eliminere scenarioet du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tidlig om morgenen for meg ennå: ser at nevnte oppløsning er vanlig for diskutert skjermstørrelse, og at høyre oppløsning etc. Blir veldig mye dyrere.

Vil forresten skjermen til trådstarter profilere på å skifte mellom 50 og 60 Mhz ? Har ikke Windows en form for "innebygget" kalibrering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig om morgenen for meg ennå: ser at nevnte oppløsning er vanlig for diskutert skjermstørrelse, og at høyre oppløsning etc. Blir veldig mye dyrere.

Vil forresten skjermen til trådstarter profilere på å skifte mellom 50 og 60 Mhz ? Har ikke Windows en form for "innebygget" kalibrering ?

Profilere? Hehe, litt tidlig for meg og.. men tror jeg stopper der før Andre, Henning eller en annen fotograf arresterer meg.

Fotoredigering er ikke min kopp med te, fritt oversatt :P

Nå er det jeg som sporer av her.. (for et eksempel jeg setter, beklager)  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uten tvil interessant dette gutta!  <<l

Testet et bilde jeg har jobbet med på samme skjermtype på jobb nå og resultatet her HELT forskjellig! Lurer på om jeg har fått en skjerm med en defekt i panelet. Bytter skjerm og prøver igjen.

Men er fortsatt på utkikk etter en Spyder - så spm er hvor mye forbedret er Spyder4pro vs Spyder3pro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uten tvil interessant dette gutta!  <<l

Testet et bilde jeg har jobbet med på samme skjermtype på jobb nå og resultatet her HELT forskjellig! Lurer på om jeg har fått en skjerm med en defekt i panelet. Bytter skjerm og prøver igjen.

Men er fortsatt på utkikk etter en Spyder - så spm er hvor mye forbedret er Spyder4pro vs Spyder3pro?

Var det sammenligning av bilder kan det kanskje være at eksporteringsinnstillingene var forskjellig, i alle fall hvis skrivebordet og alt annet var identisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uten tvil interessant dette gutta!  <<l

Testet et bilde jeg har jobbet med på samme skjermtype på jobb nå og resultatet her HELT forskjellig! Lurer på om jeg har fått en skjerm med en defekt i panelet. Bytter skjerm og prøver igjen.

Men er fortsatt på utkikk etter en Spyder - så spm er hvor mye forbedret er Spyder4pro vs Spyder3pro?

Var det sammenligning av bilder kan det kanskje være at eksporteringsinnstillingene var forskjellig, i alle fall hvis skrivebordet og alt annet var identisk

Var samme filen/ eksporten jeg testet på... er et nattbilde så det er i overgangene på sortnivåer og kontrast det ble feil; samt skjermen hjemme var veldig mye mer bakbelyst en det jeg ser på jobb - tror dette er det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: har en Thinkstation S30 med Nvidia Quadro 600 skjermkort på Win7 x64 - har testet å koble til lap top'enen også, byttet fra Display Port til DVI med samme resultat  :-\

Claus, stemmer det LR og PS... men bildet jeg tester med lastet jeg opp på flick'er for å se på jobb også... helt annet resultat her en hjemme på samme flickr bilde. Tar med en ny skjerm hjem i dag - så kan jeg teste de opp mot hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål: har en Thinkstation S30 med Nvidia Quadro 600 skjermkort på Win7 x64 - har testet å koble til lap top'enen også, byttet fra Display Port til DVI med samme resultat  :-\

Claus, stemmer det LR og PS... men bildet jeg tester med lastet jeg opp på flick'er for å se på jobb også... helt annet resultat her en hjemme på samme flickr bilde. Tar med en ny skjerm hjem i dag - så kan jeg teste de opp mot hverandre :)

Test med et par forskjellige kabler også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: har en Thinkstation S30 med Nvidia Quadro 600 skjermkort på Win7 x64 - har testet å koble til lap top'enen også, byttet fra Display Port til DVI med samme resultat  :-\

Claus, stemmer det LR og PS... men bildet jeg tester med lastet jeg opp på flick'er for å se på jobb også... helt annet resultat her en hjemme på samme flickr bilde. Tar med en ny skjerm hjem i dag - så kan jeg teste de opp mot hverandre :)

Hei, Frode.

Et par mulige løsninger sånn helt kjapt fra meg her. 

Hvis bildet ser helt forskjellig ut i redigeringsprogrammet, og via nettleseren på samme skjerm/maskin, så er problemet at fargerommet i redigeringsprogrammet ikke står til å gjøre om til sRGB ved jpg- bilder (som er det sikreste å lagre som for web, større fargerom for tykk etc blir ofte "blassere" vist i en nettleser).

Hvis bildet ser likt ut i redigeringsprogrammet og via nettleseren på samme skjerm/maskin, men helt anerledes ut på en annen maskin/skjerm, så kan det nok være skjermen ja.  

Bare et par mulige tanker  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bildet ser likt ut i redigeringsprogrammet og via nettleseren på samme skjerm/maskin, men helt anerledes ut på en annen maskin/skjerm, så kan det nok være skjermen ja.  

Bare et par mulige tanker  <<l

Er dette scenarioet jeg sliter med ja... fått ny skjerm nå - så det blir å teste i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...