Gå til innhold

CDC Hackle og Vanlig hackle


LarsAndreasE

Anbefalte innlegg

CDC flyter som bare det og ser mer livaktig ut. Men personlig bruker jeg begge deler. I vanlige parachutes så bruker jeg CDC som vinge og hanefjær til hackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ikke som hackle, men som vinge innimellom. Liker ikke hacklevarianten, kanskje fordi jeg synes fluene blir seende lite pene ut. Estetikken forsvinner liksom, så hos meg er det bare Whiting hackle :) Hebert Miner Pro grade for å drive litt snikreklame. Sliter egentlig mer og mer med å finne fornuftig bruk av cdc; for hver gang jeg febrilsk sitter og prøver å få en cdc caddis litt mer fluffy og flytende, så forbanner jeg meg på at nå, nå skal jeg f.....en meg slutte med cdc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg erfarer at fiskemessig er de totalt overlegne hackelfluer, men det betinger at du ikke kaster så hyppig....... Men bedriver jakt....... Få kast. Jeg tror jeg nesten ikke harbrukt ordinære hackelfluer på siden -95

Vel og merke på døgnfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så dårlig erfaring du har med cdc da juvis ;D. Et tips vårflue, splitt serafiltråd legg i cdc og dubb, for da blir det lange fiber i kroppen. Bruk Staffans vagving som vinge eller cdc..så split tråden igjen legg inn mye cdc som krave fram til øyet, friser etter som du syns er flyffi nok ;). kan love deg at den flyter...hvis ikke..da må du ta livet av den først ;D

Dette er ikke en salgstråd..hører ikke hjemme her ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er sikkert noen som vil protestere på dette også, men ikke cdc-hackle hvis du skal hit jeg bor.

Pussig nok så har vi fastboende mer eller mindre gitt opp døgnfluer med cdc-hackle. Og det er ikke fordi alle av oss er like klønete til å binde som meg. Funker kanskje, men dessverre sjeldent. Litt lengre vanlig hackle og bare 2-3 runder er en helt annen sak. Jeg har mine teorier om hvorfor det ikke funker like godt her som i Rena, men det er det nok best at jeg ikke plager andre med. Det er nok å si at det er typisk at de som fisker mye i Rena har mer rufsete fluer og bruker mer cdc enn de som fisker mye i Hemsil. Staffan sier han nesten ikke har brukt ordinære hackle fluer siden 1995 og det stemmer ganske godt med når han sluttet å fiske i Hemsil... Cdc-hackle overlegent hacklefluer? Den må han nok lenger opp i Renaskogen med! Jeg mener begge deler funker, men til forskjellig tid og under forskjellige forhold. Men tross alt vil jeg nok si at det er mer motsatt av det Staffan påstår enn at det er 50/50.

For ikke å snakke om hvor dypt en cdc-hacklet flue sitter i forhold til en riktig bundet flue med vanlig hackle. Men fordeler og ulemper her også. Hvor ofte står forresten en cdc-hacklet dun helt riktig uten å gi den et (fiskeskremmende) rapp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eikre her.

Min erfaring er den at jo mindre dressa en flue er, jo mer fisk får jeg. Dette kan kanskje ha noe å gjøre med avtrykk og det at elvene jeg fisker stort sett er krystallklare med lav vannstand. Til Duns bruker jeg utelukkende Whiting hackle. Tre runder maks.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så dårlig erfaring du har med cdc da juvis ;D. Et tips vårflue, splitt serafiltråd legg i cdc og dubb, for da blir det lange fiber i kroppen. Bruk Staffans vagving som vinge eller cdc..så split tråden igjen legg inn mye cdc som krave fram til øyet, friser etter som du syns er flyffi nok ;). kan love deg at den flyter...hvis ikke..da må du ta livet av den først ;D

Dette er ikke en salgstråd..hører ikke hjemme her ;)  

Hei Reidar!

Da jeg fikk cdc av deg sist skulle jeg fikse opp cdc bindinga mi. Men det kom liksom ikke igang... Når det gjelder vårflua du beskriver så er det vel en av de fluene jeg har tatt mest fisk på, så du har rett ;D Noe av greia er at jeg har fått mest fisk på de som har hatt cdc også i vingen har vært veldig lett dresset, så de blir lett litt "synkende" når de har vært innom en ørretkjeft. Så det er vel ikke så mørkt som jeg skrev, har nok ikke så mye valg.

Det blir cdc på vårfluene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars

Bare noen tips dersom du knoter litt som du nevnte  :)

Klargjør CDC'en i klemmer noen mm lenger enn avstand vingfeste til krogbøy

Jeg bruker splitt av bindetråd (Sheer 14/0) og spinner CDC'en i denne ved hjelp av trådholder (kun denne metoden)

Legg 4-5 runder, ikke overdressing, viktig

Legg vingen bakover og trykk ned med tommel og pekefinger over thorax (sikkert mange metoder her)

Event. juster lenge på CDC fiber

Oppnår da en fin parachute, legg en dråpe lakk i vingerota og juster vingen tilbake i ønsket posisjon

Impregner i Dry Dip Super og tørk flua vha en strikk (sånn pling,plong, krokfeste i veggen og sene i krokøye)

Prøv også CDC i thorax "style", 2 runder foran og bak vingen, det er en killer

Lykke til videre  <<l

Mvh

dag roar madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men juvis fikk ikke vårflua til å flyte hehe ;)  

Mvh Reidar Aasen  

Ikke jeg heller Reidar, men det er etter at ørreten har druknet den gang på gang!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresante erfaringer her:-D skal definitivt teste

Ut litt av hvert her... Når det kommer til

Whiting hackle på duns så skjønner jeg nå

At jeg har brukt altfor mange runder på

Parachuten.

Skal teste ut tipset ditt dr madsen:-)

Trur også jeg skal gå til innkjøp av cdc med

Litt lengde på fibrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere alle jeg ;D....ikke overdress cdcdøgnfluene. men bruker litt ekstra cdc til vårfluene på stille innsjø/småvann for striping :)

Stemmer det Erik ...det gjalt døgnfluer. Men juvis fikk ikke vårflua til å flyte hehe ;)  

Mvh Reidar Aasen  

Ikke mobb ;D Litt lettdresset og nedsyltet med slim så flyter det litt dårlig. Det kan ikke bare være hos meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intr. å lese erfaringene her. Binder selv både cdc og hackle fluer både overdresset "smoking" og underdresset "grilldress". Ut fra mine små erfaringer bruker jeg de forskjellige fluene ut fra hvor jeg fisker og værforhold. Fluer med lite avtrykk føler jeg flyter dårlig hvis man fisker elv med litt fart og spenning mao. ikke flatt vann. Synes heller ikke cdc fluene funker så godt når det regner mye.

Alt til sitt bruk er det vel noe som heter ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.., jeg må jo si meg enig med denna Hemsedølen. Bruker nok mye mer enn 50% hanehackle enn cdc både på fallskjermfluer og andre typer døgnfluer. Og jeg fisker mye i Rena. På døgnflue klekkere, som jeg gjerne vil ha litt dypere i vannfilmen noen ganger, bruker jeg mye cdc. Jeg fisker forøvrig med dingser under vann og regnes vel av den grunn heller ikke som en "riktig" fluefisker, så hva vet jeg.

Men, som Hemsedølen sier, alt til sin tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...