Gå til innhold

Bindeteknikk vårflue - hvordan gjøres dette?


Victor P

Anbefalte innlegg

Denne flua har jeg kommet over ved flere anledninger. Synes bein/thorax ser veldig bra ut kombinert med staffan-vag-vinge.

Opphavsmannen av flua beskriver det som "hjemmelaget dubbing av hjortehår".

Noen som har forslag eller vet hvordan man får til dette?

Trodde kanskje dette var gjort med en dubbingløkke og lim av noe slag, men har ikke greid å finne et alternativ som ser like bra ut.

Takker for alle svar!

http://arcticflyfish.files.wordpress.com/2010/07/p7070385.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hvis du legger ett lag med dubbing først og spinner hår (SPARSOMT) i en løkke og binder fremover vil du få denne type flue. Hvis du spinner kun hjortehår blir det tettere og du får et muddlerhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Ikke gi opp  :-\

Jeg har 1 ett forslag til som jeg tror vil gi det resultatet du ser på linken..

Du kan spinne noen hjortehår ("muddlermetode") med en meget tynt(!!) dubbet bindetråd. NB! Hårbunten skal også være sparsom! Hvis du i tilegg finner litt tynnere hår vil det sikkert legge seg bedre og ikke sprike så mye..

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, butt'ene fra hårmateriale jeg har brukt blir for store og spissene for små, og det gjør at flua ser unaturlig ut synes jeg. Prøvd det jeg har av rådyr, hjort og elg.

Synes orginal mønsteret ser meget bra ut, så hadde jo vært moro å kunne matche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det vil fungere optimalt, men jeg har hatt god erfaring med å

kombinere hackel og dubbing i Magic Tool, har du prøvd det? på bildet ser hårene farget ut.

jeg husker fra min ungdom da jeg malte og spilte med warhammer figurer,da malte vi med noe som het wash på slutten. kansje det hadde gitt samme effekt. synes det så litt Glace aktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de skriver at de har dyppet VAG vingen i silikon for å gjøre at den ikke trekker vann:

Wing: VAG-filter, dipped in liquid silicone to make it absolute waterproof

Hva mener de med det, vanlig tørrfluemiddel eller er det noe annen silikon som brukes?

Bekklager hvis dette er OT, men gjelder samme flua :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de skriver at de har dyppet VAG vingen i silikon for å gjøre at den ikke trekker vann:

Wing: VAG-filter, dipped in liquid silicone to make it absolute waterproof

Hva mener de med det, vanlig tørrfluemiddel eller er det noe annen silikon som brukes?

Bekklager hvis dette er OT, men gjelder samme flua :-\

Silikonspray bør vel gjøre susen?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...