Gå til innhold

speilrefleks vs hybridkamera


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

tror du at utviklingen vil gå fra speilrefleks til hybridkamera? siden ytviklingspotensialet er bedre når speilet er borte?  Her om dagen hadde jeg et sony alfa99 mellom nevene...... det hadde jo en imponerende videofunksjon.

jeg tror at de store sorte blir mere og mere borte.

takk for link, gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nikon ligger jo lengst etter sammen med Pentax...... har tro på Sony, Panasonic og Canon i den nye utviklinga... bedrifter som har en videoavdeling de kan få teknologi fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spørsmålet er speilrefleks vs hybridkamra, er jeg ikke i tvil det må bli speirefleks. Skal jeg begynne filme kjøper jeg ett vidiokamera.  ;D

Da må du isåfall ut med den 3-dobble prisen for samme videokvalitetet, utskiftbare objektiver osv i et dedikert videokamera.. Så det er jo litt dumt :P. Panasonic Gh3 er blitt testet opp mot Kameraer 4-5 ganger dyrere (dedikerte video, og speilrefleks), og tar knekken på det meste <<l! Den er ligger nok sikkert litt bak på noen områder iforhold til still-bilder. Bortsett fra autofokusen då, som er rask som bare F!

Summa summarum: Du får det beste fra begge verdener med Panasonic GH3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spørsmålet er speilrefleks vs hybridkamra, er jeg ikke i tvil det må bli speirefleks. Skal jeg begynne filme kjøper jeg ett vidiokamera.  ;D

Da må du isåfall ut med den 3-dobble prisen for samme videokvalitetet, utskiftbare objektiver osv i et dedikert videokamera.. Så det er jo litt dumt :P. Panasonic Gh3 er blitt testet opp mot Kameraer 4-5 ganger dyrere (dedikerte video, og speilrefleks), og tar knekken på det meste <<l! Den er ligger nok sikkert litt bak på noen områder iforhold til still-bilder. Bortsett fra autofokusen då, som er rask som bare F!

Summa summarum: Du får det beste fra begge verdener med Panasonic GH3

Nå skal jeg ikke mene så mye om hva Hennig mener, men jeg mistenker sterkt at han tenkte på:

GH3 har fenomenal videokvalitet, etter alt å dømme (sikkert bildekvalitet også).

Men grunnen for å filme med FF/FX speilrefleks er først og fremst muligheten til å filme med størst mulig kontroll over fokusplanet (altså selektiv fokus på for eksempel f/2,8), samt dynamikken i filmklippene.

Dette har (dessverre på et vis) noe med brikkestørrelse/brennvidde å gjøre.

Uten å tenke på spesielt selektiv fokus, så hadde jeg mye heller kjøpt meg et dedikert videokamera som er laget for filming, i stedet for et speilrefleks, som det er mye mer jobb med teknisk. Så man får ikke tråkket galt for begge ting er bra  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

time will show.....

Nei, time will ikke-show noen gang på brikkestørrelse kontra linseelement, for det er en fysisk begrensning når det gjelder selektiv fokus, Staffan, så der tar du feil. Men at GH3 gir fantastisk bildekvalitet det er det ikke noe tvil om. Så det er et bra kamera. Jeg kunne gjerne ha hatt det selv.

Jeg liker å tulle rundt med selektiv fokus av og til, og det er dessverre (får en si) begrenset til noen fysiske forutsetninger, som ikke nødvendigvis er viktige da. Men skal du ha noe skarpt, og bakgrunnen sløret og uklar, altså selektiv fokus, så er stor film/bildebrikke kontra brennvidde på objektiv de eneste parametrene, men de henger til gjengjeld tett og uadskillelig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spørsmålet er speilrefleks vs hybridkamra, er jeg ikke i tvil det må bli speirefleks. Skal jeg begynne filme kjøper jeg ett vidiokamera.  ;D

Da må du isåfall ut med den 3-dobble prisen for samme videokvalitetet, utskiftbare objektiver osv i et dedikert videokamera.. Så det er jo litt dumt :P. Panasonic Gh3 er blitt testet opp mot Kameraer 4-5 ganger dyrere (dedikerte video, og speilrefleks), og tar knekken på det meste <<l! Den er ligger nok sikkert litt bak på noen områder iforhold til still-bilder. Bortsett fra autofokusen då, som er rask som bare F!

Summa summarum: Du får det beste fra begge verdener med Panasonic GH3

Har du link til denne testen.. lukter litt på Panasonic X920, men hvis GH3 er såpass mye bedre må jeg kanskje revurdere..

Men hva er dette med 50/60p? Er ikke det litt 2008?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal det sies at jeg har jo akkurat forelsket meg i disse kameraene, ble kanskje litt vell Hallelulja stemning der ;D... Men har jo også et gammelt Nikon D90 kamera, og vært mye borti FX til Nikon. Så jeg ser hva du sier Andre. Og er fullstendig enig. Men er ikke mange kameraer i dag under gankse mange høvdinger som kan måle seg med spec'ene til GH3. så de er langt inne på spore av noe stort. Men er personlig glad i speilrefleks også <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir uten tvil spennende å se hva som venter de neste årene!  <<l

Noe jeg savner litt med hybridkameraene er fokus på ergonomi.

Selv har jeg STORE klyper og jeg sliter med å jobbe effektivt med disse mindre husene. På skoleavslutninger, turer ol. virker de helt supert og kvaliteten de leverer er helt utrolig med tanke på størrelse og pris (hadde et Lumix gf2 som leverte helt fantastiske bilder - angrer på at jeg solgte det)!?

Men når jeg er på skikkelig fototur og bruker mye tid med huset, syntes jeg de blir små i grepet og litt knotete å jobbe med kontra "de store sorte."

Nå skal det sies at jeg langt i fra er noen dreven kar i gamet  - men de jeg har testet og eid har jeg virkelig savnet en skikkelig søker - syntes dette er viktig da jeg bruker mye tid på å komponere og vil da gjerne ha så god dekning og kunne ha mulighet til å vurdere og ta inn så mye informasjon som mulig i søkeren. Finnes sikkert de som har dette også, men jeg har ikke fått prøvd de.

Film kan jeg ikke si så mye om da jeg ikke filmer... burde vel eg prøve meg på det også, men har mer en nok med still enn så lenge.

Uansett... gleder meg stort til å se hva som kommer i årene fremover - lenge siden en hobby har fanget meg så mye som foto; sist var det vel fluefiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal det sies at jeg har jo akkurat forelsket meg i disse kameraene, ble kanskje litt vell Hallelulja stemning der ;D... Men har jo også et gammelt Nikon D90 kamera, og vært mye borti FX til Nikon. Så jeg ser hva du sier Andre. Og er fullstendig enig. Men er ikke mange kameraer i dag under gankse mange høvdinger som kan måle seg med spec'ene til GH3. så de er langt inne på spore av noe stort. Men er personlig glad i speilrefleks også <<l

Ja, GH3 virker veldig lovende, så jeg sa ikke noe negativt om det  :) Det jeg bare bemerket var Staffans virkelighetsoppfatning.

For eksempel skal Canon 60D som et par av gutta her har, og som jeg bare har hatt gleden av å lest om, være helt super på filmkvalitet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I film modus så er det ikke så stor forskjell mellom ff og m4/3 i hva som brukes av brikka.

http://www.youtube.com/watch?v=g2SVjcuq2qA

Trygve ;)

M4/3 og FX er stor forskjell størrelsesmessig, og spesielt hva som brukes av brikka. Jeg vet ikke med andre kameraer, men hos Nikon/Canon brukes hele brikka i størrelse på FX, men det slås sammen pixler for å få 1080p og da blir det en fysisk størrelse. Men uansett. Det er noe med å gjøre/teste ting selv, opp mot det å lese video-tester av en eller annen på nett også...

Selv vet jeg f.eks. at iPhone 5 går trådløst opp mot WT-5 og Nikon D4 uten router/nettverk, men bare med mobilnettverk, om du skrur iPhone 5 til å kjøre mobilnettverket, samt har wi-fi stående på selv om du er uten trådløst nett. Spør på Nikon-support, så får du svaret at det ikke går an  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg vet ikke noe mere enn det jeg blir informert om jeg... men jeg vet hvem jeg har tiltro til.  og det er ganske godt å være innbygger i et land  som har man kan mene å tro det man vil...... og jeg tror at utviklingen  de kommende årene vil ligge på det speilløse og om andre vil tro noe annet så tror de det...... jeg er hverken sponset eller opphengt i 4/r systemet.... jeg vil vil ha et kamera som jeg kan ha på innelomma og ta flotte bilder der og da.... idag f.eks har jeg solgt rettigheten til bruk av et bilde for 3000.-... og det er et ca hva jeg må gi for et nytt kamerahus i den klassen jeg ønsker.... dertil vet jeg at videoopptakene jeg lager er greit nok for dagens tv-formater ...... at panasoniv attpåtil har smarte menyløsninger med toutchskjerm gjør meg ingen ting.

det viktigste for meg er med andre ord at jeg hasr det med meg over alt....... uten at jeg bærer på en dominerende verdigjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på hva de respektive kameraene kan produsere av ferdig resultat, så får man bestemme seg deretter.

Synest GH3'n ikke står noe spesielt tilbake for de andre speilrefleksene som D60'n, sånn utrykksmessig. Blir sikkert fine snutter å finne etterhvert. Sånn ved første øyekast så ser det ut som man fremdeles får litt mere film-akti bilde med speilrefleksene. Og kanskje spesielt med canon's som har den fine cinestyle fargeprofilen.

Noe sier meg at vår venn Stubø hadde laget flotte snutter med GH3'n også.

Er ikke så verst bildene på denne snutten her. Objektivene er nok en x-faktor her som på speilrefleksene. Man må finne løsninger/komboer som fungerer rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan, det er alltid en god ting å lese hva andre sier, før du svarer på det på det ene eller andre viset  ;)

Ja, du skjønner hva jeg mener  ;D Og usakligheten selv å bringe BBC-standard inn her, for ingen av oss jobber hos BBC  ;D Eller, har du noe ny jobb på gang?

Jeg snakket om selektiv fokus, og omtrent bare det jeg snakker om som utgangspunkt, og i hvert fall som hovedtema. GH3 gir super kvalitet på film, det er det vel ingen som strides om, men jeg føler jeg bare må si det med den minste te-skjea jeg har her nå for din del også.

Det er vel bare moro å prate litt sammen alle her om ting som vi er interesserte omkring?

Som Terje S sier, så er det uansett sluttproduktet som teller, og det har han helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg bare finner ting jeg... og jeg har en svarknapp...... der er jo DU som har att dette utav tråden.... jeg stilte et spørsmål om hvor utviklingen i framtidden kommer til å ligge, og det var på hybrid eller speil og derav også  spørsmålet om vi skal slepe eller bære....... og jeg har mest tro på at vi kommer til å bære isteden for å slepe og da blir det et større utvikling på hybrid.. altså speilløst... det var der det begynnte var det ikke.... eller tråkka jeg noen fanboys på tærna.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...