Gå til innhold

Kjøp av CDC


splitcane

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Taimen selger ganske generøse poser CDC puff i absolutt OK kvalitet til en rimelig penge!

http://www.taimen.com/en/no/product/cdc-puffs-oiler_1415/89335

De har også JumboPack, også rimelig! Dette er langt fra selecterte fjær, men ingenting å si på prisen...:

http://www.taimen.com/en/no/product/cdc-jambo-pack-5-gr_4776/92164

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc puffs er vel ikke brukandes til så mye, men . . . Må si jeg syntes det har blitt vanskelig å få tak i cdc av skikkelig god kvalitet. Guideline's jumbo-pakker har ofte vært veldig bra, men ikke alle har disse.

Hvis dere er på jakt etter skikkelig god cdc så ville jeg send en PM til Reidar Aasen, det er han jeg får alt mitt fra, med unntak av Puffs, der bruker jeg Eikre sine. Jeg tør påstå at dere ikke finner bedre kvalitet enn det Reidar skaffer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg ville styrt unna bulk pakker og gått for Guide Line sine Jumbo cdc fjær.

Jumbo cdc´n til Guide Line er det beste jeg har brukt så langt. Lange fjær med flott tetthet og ikke

minst lange fibre som er en fryd å jobbe med.

Bulkpakker har for mange fjær som ikke er brukanes til så veldig mye.

Du får langt mer for penga hvis du kjøper Jumbo fjær selv om mengden fjær er mindre enn i bulkpakkene.

Reidar Aasen her på forumet har også masse flott cdc så send han en PM å hør. Han har farga mye cdc sjøl og der finner du masse snadder farger.

Just my opinion :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla cdc rundtom i årevis. Alle mulige merker.

Jeg ender svært ofte opp med Guideline sin cdc som jeg ikke har mye igjen av.

De nye pakkene jeg kjøper blir liggende etter at jeg har sett igjennom de og Guideline pakkene blir gått gjennom på ny.

Reidar Åsen sin cdc har jeg en liten tusenlapp av. Fine fjær, og noe er bra. Men her må du vite hva du er ute etter, da mye av det ikke egner seg til vingemateriel til små ørretfluer. Guideline sin går de fleste en høy gang.

Jeg pleier å kline alle fjærene utover bordet og sortere de i tre "typer".

Puffs er ikke bra til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker endel av GL jumbo men når man serieproduserer slik jeg gjør blir det fort dyrt. Vet ikke hvor mange tusen jeg bruker på cdc hvert år men det er endel. Er vel ikke så keen på å sitte å sortere noe jævelig men det må man vel kanskje :P

Uansett takk for hjelp vindi, henning, terje, jfl, lars og mergus <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Åsen sin cdc har jeg en liten tusenlapp av. Fine fjær, og noe er bra. Men her må du vite hva du er ute etter, da mye av det ikke egner seg til vingemateriel til små ørretfluer. Guideline sin går de fleste en høy gang.

Binder ikke du bare Comparaduns når vi snakker små døgnfluer da Henning? Da er jo de lange fibrene geniale. Du bare bruker en Bingentvingen slik at du får samlet de i en bunt, deretter binder du inn og klipper etter behov.  :)

Disse lange fibrene er også fine å bruke som hackle på parachute fluer. Og som Terje sier, mange spennende farger!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Åsen sin cdc har jeg en liten tusenlapp av. Fine fjær, og noe er bra. Men her må du vite hva du er ute etter, da mye av det ikke egner seg til vingemateriel til små ørretfluer. Guideline sin går de fleste en høy gang.

Binder ikke du bare Comparaduns når vi snakker små døgnfluer da Henning? Da er jo de lange fibrene geniale. Du bare bruker en Bingentvingen slik at du får samlet de i en bunt, deretter binder du inn og klipper etter behov.  :)

Disse lange fibrene er også fine å bruke som hackle på parachute fluer. Og som Terje sier, mange spennende farger!  <<l

Det kan man jo forsåvidt bruke puffs til også da. 2-3 stykker og tilpasse på krok 22 <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

well, Guideline som Terje refferer til er bedre. Og MYE billigere.

30 kr for 10 eller 20 fjær er dyrt for de fleste.

Men for all del, er noen fine fjær.

Og nei, puffs er kan ikke brukes til noe :)

Er egentlig så enkelt at det er bare et materiell du ikke trenger regne med, eller tenke på :)

Hvorfor bruke puffs når du kan gjøre det samme med cdc fjær, som i tillegg er bedre. Hvorfor bruke noe som er dårligere med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

well, Guideline som Terje refferer til er bedre. Og MYE billigere.

30 kr for 10 eller 20 fjær er dyrt for de fleste.

Men for all del, er noen fine fjær.

Og nei, puffs er kan ikke brukes til noe :)

Er egentlig så enkelt at det er bare et materiell du ikke trenger regne med, eller tenke på :)

Hvorfor bruke puffs når du kan gjøre det samme med cdc fjær, som i tillegg er bedre. Hvorfor bruke noe som er dårligere med vilje?

Det er jeg helt enig i Henning. Det jeg egentlig er ute etter er kjempepakke med god kvalitet. 500 fjær i GL kvalitet. Når jeg først setter i gang med produksjon går pakkene unna fortere enn svint(hva nå enn det er). Er jo ikke så dyrt når man kosebinder 5-6 fluer men når du feks. binder 200 :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Veniard CDC hos jarle og bjørnar på lørdag. Veldig bra kvalitet på alle i pakka :)

http://www.fishing-mart.eu/sklep/en/feathers-veniard-cdc-super-select-g6-a213-p1321-k7603.html

Her er det en del bra også. Spesielt om en velger pakkene rett fra hylla selv.

Det jeg savner med slike pakker, er at alle fjærene er lik type. Kjøper man en pose, så ka en velge ut fra vilken flue du skal lage. Til klekker vinger (Som forøvrig er HELT forbudt å klippe), er det viktig at kordelene litt nede på CDCen rekker opp til spissen. Det er det mange som ikke gjør, spesielt i "selected" pakker.

Men ja, Veniard er en god kandidat. Bjørnar kan sin fluebinding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har handla cdc rundtom i årevis. Alle mulige merker.

Jeg ender svært ofte opp med Guideline sin cdc som jeg ikke har mye igjen av.

De nye pakkene jeg kjøper blir liggende etter at jeg har sett igjennom de og Guideline pakkene blir gått gjennom på ny.

Reidar Åsen sin cdc har jeg en liten tusenlapp av. Fine fjær, og noe er bra. Men her må du vite hva du er ute etter, da mye av det ikke egner seg til vingemateriel til små ørretfluer. Guideline sin går de fleste en høy gang.

Jeg pleier å kline alle fjærene utover bordet og sortere de i tre "typer".

Puffs er ikke bra til noe som helst.

Står litt om puffs litt nede på denne siden. Er vel ikke HELT ubrukelig? http://www.flyfishusa.com/fly-tying/cdc.htm

Her også: http://globalflyfisher.com/tiebetter/tying-with-cdc/

Forresten en fiffig liten rakker : 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla cdc rundtom i årevis. Alle mulige merker.

Jeg ender svært ofte opp med Guideline sin cdc som jeg ikke har mye igjen av.

De nye pakkene jeg kjøper blir liggende etter at jeg har sett igjennom de og Guideline pakkene blir gått gjennom på ny.

Reidar Åsen sin cdc har jeg en liten tusenlapp av. Fine fjær, og noe er bra. Men her må du vite hva du er ute etter, da mye av det ikke egner seg til vingemateriel til små ørretfluer. Guideline sin går de fleste en høy gang.

Jeg pleier å kline alle fjærene utover bordet og sortere de i tre "typer".

Puffs er ikke bra til noe som helst.

Står litt om puffs litt nede på denne siden. Er vel ikke HELT ubrukelig? http://www.flyfishusa.com/fly-tying/cdc.htm

Her også: http://globalflyfisher.com/tiebetter/tying-with-cdc/

Forresten en fiffig liten rakker : 

Joa, ser den. Har sunket min del av puff klekkere. Har hatt puffklekkere liggende i badekar i dagesvis :D sammenlignet opp mot vanlig skikkelig cdc.

Puff taper på alle punkt. Inkl retørking og klar igjen til bruk. Der er de HELT håpløse. Ser ikke noe fiskemessig en puff kan gjøre som du ikke kan gjøre med cdc, når den da i tillegg flyter dårligere, så velger JEG å ikke bruke den.

Tror faktisk det skal være en tråd der vi tester dette i vannglass (Som dog ikke er reelt), og jeg hadde vel bedre tro på det den gangen en det jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Puffs?

Det er de små tynne fjærene uten noe særlig stamme. Ikke brukenes til noe annet enn å lage dubbing av.

Åh Jeg kommer på iallefall et par gode bruksområder

Der vanlig cdc ikke kan brukes?

Vanlig cdc ikke er like god? Eller bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...