Gå til innhold

Cherokee Tappja 2.edt


Gjest Mergus Merganeser

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Her kommer en liten beskrivelse ift en ide om hvordan man kan lage transparente reker til spooky bones. Ideen bak flua kom etter en tur til Abaco i påsken i fjor. Guttungen HATET mudderbunn og derfor ble det så vi fisket en del på Cherokee Sound hvor det er fin sandbunn. Før denne turen hadde jeg laget en rekeimitasjon, men den var mye mer komplisert, og den jeg representerer her er en forenklet versjon som jeg har like mye tro på! Navnet fikk jeg fra en finsk kompis, Janne, som ga flua navnet (på finsk) Cherokee Tappja (eng: Cherokee Killer)  :)

Fisken var delvis ekstremt spooky og når flua brøt vannet så vi som oftest bare en oppvirvlet sandstripe som strakte seg laaaaangt utenfor kastehold....!! Men trikset var å anta hvor fisk vi allerede hadde spottet ville passere og legge flua der. Når fisken fikk øyekontakt med flua la vi inn et par ørsmå strip og dermed BANG, Huiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin JESSSSSSSS jeg harn osv osv.....  <<l <<l <<l

Forøvrig takk til Fly Bandit for tipset om å legge flua på bakepapir når man formet kroppen med UV-pasta  :)

Bind inn et par micro Crystal Hair, en naturell grizzly maraboufjær og 0,25 - 0,40mm mono (ift fluestørrelse). Jeg bruker mono bindetråd til denne flua.

8548307851_c61f5a532d_c.jpg

Klargjør en bit tykk vinylrib som kan farges etter ønske som f.eks rød for å imitere blod/involler

8548309287_1c9fef1f4f_c.jpg

Fest vinylribben helt inntil krokbøyen

8548310703_7ffae4e1b3_c.jpg

Legg inn micro rubber legs under vinylribben

8548312337_019f258697_c.jpg

Fortsett å legge inn rubberlegs samtidlig som du går mot krokøyet med bindetråden

8549412262_55a34edeba_c.jpg

Fest inn monoøyne (du trenger ikke å gå helt mot krokbøyen igjen). Monoen som du la inn først legger du langs siden på flua samtidlig som du passer på at rubberlegsene ligger over monoen og ut til siden. Monoen er viktig fordi den sikrer at UV-pastaen ikke "snurrer" rundt flua!!

8548315749_8112b9e089_c.jpg

Avslutt ved å legge UV-pasta over flua (i bindestikka eller på et bakepapir) og så er det bare å bestille billetter til bahamas  ;D

8548317615_56cb794511_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Takker Olav og Geir  :)

Glemte å nevne at denne flua sikkert kan "snus på hodet" og prøves på SØ!! Det er bare å endre formen (Litt smalere) og lage den rundere så funker den sikkert.... Du kan selvfølgelig også legge inn et par bein til hvis du lager den i større varianter!

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Du tok spøken med ett smil, det er bra! ;) Reka er kul den, og veldig orginal! <<l

Seff, du greide ikke å fornærme meg hehe  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Fet reke Mergus :D :D. Den må jeg lage et par eksemplarer av <<l.

Takker  :)

Her er det bare å kjøre på med varianter ved å endre farge på gummibein, farge kroppen mv.. Du kan også lage tøffe krabber vha denne metoden, men da legger du inn flere lengder mono for å "armere" kroppen og legger disse lengre og lengre ut fra kroppen.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Binder sjelden fluer for saltvann, men du verden Mergus, det der var bra. Artig reke og en flott steg for steg <<l

Takker Hermann  :)

Du burde absolutt prøve litt saltvann vettu.. Bones er noe av det morsomste fisket som finnes!! Veldig visuell jakt som krones med vannvittige utras!! Jeg binder en del saltvann for tiden da fruen innvilget 14 dgr på Abaco i starten på juni  <<l

Gud bedre måtte de neste 79 dagen gå fort unna.................!!

Håper du blir inspirert av noen fargede varianter som blir med på turen:

8556560227_377a13d1a7_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Joa, Mergus, kunne godt tenkt meg bonefish og Bahamas, men madammen bestemte Kypros og karpe i noen oppdemte vann :(

Dakar  ;D ;D ;D (Føler faktisk med deg......)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...