Gå til innhold

10 fot #4 ?


Gavia

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på ei lang stang for lett fiske. For noen år siden prøvde jeg et par 10 fot i klasse 4, begge selvbygde. Den ene var morsom og den andre forferdelig slaskete å kaste med.

Er det noen der ute som har praktisk erfaring med ferdigbygde stenger på 10 - 11 fot i klasse 3 - 5? Jeg har sett at det finnes varianter av Slate SPX og Streamstix (Kalmarstix). Er det andre merker som også har den typen stenger? Kanskje er det noe på tilbud i høst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe:

 

LeCie LLF M 10’ 3 3 109g mod. rask

Tor Grøthe’s spesialstang for sjekkisk nymfeteknikk. Har akkurat den riktige balansen mellom spenst og dyp aksjon som gir bedre kontroll under kast og utfisking, og samtidig har flex nok i stanga til å føre fisken inn til deg.

Les egen omtale her.

 

Og

 

LeCie LLF MF 10’ 4 3 110g med. rask

Lett, fin og meget kastevennlig stang; ypperlig til både tørt og vått. Ved vading eller flyteringfiske vil stangas lengde hjelpe til med å få bedre snøreløft

 

Se mer på www.aktiv-fritid.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Ta også en titt på Grey Line 11 fot i klasse 3 og 4. Prøvde denne tidligere i høst og likte den godt. Stram og fin med et stort spekter. Tipper den går med klumper fra 8-15 gr avhengig av kastestil.

Har nettopp bestillt 4ern som byggesett denne vinteren.

Skal brukes til kosefiske etter laks og bellyfiske etter sjøørret.

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å få litt oversikt over hva som finnes. Mange flere muligheter enn jeg trodde. Men tydeligvis ikke så mange som har praktiske erfaringer med slike stenger. Det var det jeg gjerne skulle hørt. Kanskje jeg kunne begrense testrundene litt før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilevelen har jeg bare prøvekasta, men han som skal bygge for meg bruker denne både til ørret og laks.

Men, lakser på 5-7 kg, da skal du ha litt hell for å klare å lande, men selvsagt avhenger det av fisken også, elvestrømmen og mulighetene for å lande.

Jeg satte mine hender på den en ettermiddag og da ble det klart at slikt ønsker jeg meg definitivt. Speykasta noe helt avsindig til den klassen å være, klumpen var langt over #3 vekt, men det må man skal man få vendt litt større fluer osv. Stanga er dyp, mediumrask, utrolig behagelig, kommer veldig flott og skaper trange bukter når en treffer. Det kreves litt tilvenning til lett utstyr med noe tung klump, men mer enn langt nok går det.

Ellers oppga stangbyggeren min at han helst anbefalte fightbutt på så lette stenger. Det gikk greit med fisk på 1-2 kg, men 3-6 kg da kunne den butten gjøre ganske stor forskjell på landing og ikke landing.

Selv har jeg kun landa laks på #5`med liten fightbutt, gikk fint det. Kompisen tok en på ca. 5 kg på femmeren, ingen problem, men det var lite strøm og fin landingsplass.

 

Kalmarstixen har jeg prøvd med #3 snøre og med klump.

Kul stang, men ikke noe jeg kommer til å trave rundt med, altfor myk tupp og gir meg den slaksete følelsen, selv om jeg skjønner hensikten bak kalmars stangprosjekt, tiltaler det meg ikke mer enn at jeg sier kul stang, bør prøves før kjøp! Egentlig kaller jeg ikke slike stenger for en #3, ja den bærer #3, men skikkleig kontakt får man ikke med #3 snøre, i alle fall ikke på korte avsander synes nå jeg. Ellers sier det litt når man kan holde hele wf snøre i lufta med en #3 STANG :shock: Bunndelen er særdeles kraftig, faktisk benytter stangbyggeren min denne som tohåndsstang der han har forlenga korkhåndtaket, funker bra som tohånds, så noen favoritt i #3 blir det ikke.

Mange synes nok det er fett med #3 påklistra stanga, hrmmmm man skulle nok klare å holde ett #3 snøre i lufta med en #8 stang og, det gjør den ikke til en #3 stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...