Gå til innhold

Kapping av flueline


Pollen

Anbefalte innlegg

Hvordan kjennes den ut vektmessig? De klumpene er laget for å kappes til men du bør ha en preferanse for vekt da.

Hvor mange gram skal du ha på 7'er stanga di? Normalt så ligger vekten på 15-17 gram på en 7'er klump.

Skal du ha 17 gram så kapper du den til 8meter og 60cm. Kapp i bakkant. Dette var et eks. med en 7/8SH.

Bruk Power Taper Calculatoren for å finne lengde/vekt... Gå inn på Guideline.no -> Artikler -> Power Taper Calculator så får du dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Rune, med en slik kalkulator. Oppdaget ikke den før nå.

Du som er i teamet; hva slags betraktninger har dere lagt til grunn for kapp av denne Triple-D, altså jeg tenker hva er forsvarlig å gjøre med en sånn line med tre densiteter i forhold til det å bevare den funksjonen lina er laget for å ha?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anbefaler ikke å gå noe særlig under 10m på tohånds og 9m på enhånds. Men man kan selvfølgelig gjøre dette hvis man vil. Hvis man ønsker korte 3-densitetsklumper så synes jeg man like gjerne kan se på Compact som er ferdig tilpasset til dette formålet. Den raskeste synkegraden er ytterst på disse klumpene så man vil ikke så lett "ødelegge" formålet med de.så lenge man kapper bakfra.

Litt av moroa med å tilpasse klumper selv er at man har muligheten til å gå på kryss og tvers av AFTM klassene for å finne den klumpen som passer nettopp deg. Dvs. Du har en 9/10 stang som skal ha 35gram, det er din favorittvekt. Du ønsker en lengde på ca. 11,5 meter. Hvis du taster inn de 35 grammene i denne kalkulatoren så vil du se at en 10/11 blir ganske nær den lengden og vekten. Mens en 9/10 klump blir nærmere 12,5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja. Tenkte det.

Jeg har kjøpt inn både Compact, Scandi, og Triple-D i år (2-hånds). Skal teste dem hvert øyeblikk. Utgangspunktet er at jeg skal la dem alle sammen være urørte, for riktig kast, fiskesituasjon, og stang. Blir spennende det, å se hvordan de oppfører seg. Jeg har valgt utgaver som bør gi fin balanse for både fisket og kastet. Mest spent er jeg egentlig på den korteste, Compact.

Skal komme med en tilbakemelding.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er 8/9SH-lina du har, så skal den fra pakken være 11,5 meter og veie 24 gram. Hvis du tenker deg at du som Rune sier her tar maks 2 meter av denne klumpen, havner du på 9,5 meter og ca. 20 gram, dersom det han sier med ca. 2 gram på metern stemmer. Det er jo en ganske riktig vekt for en åtter. Jeg ville kanskje tatt av litt mindre, for eksempel halvannen, så du kommer ned til 10, da vil du være nærmere 21 gram, og det er greit å ha med seg det, på åttern din til vannkast.

Det er helt klart greit å få ned lengden litt der du skal snakerolle. Nå kommer dette også en god del an på aksjonen, og hva denne forlanger av deg sammen med den lina du skal bruke, likevel. Selv med ei line på "bare" 9,5 meter, vil det i det kastet ofte være nødvendig å få tatt ut litt arbeidsvei, spesielt der vi bruker en relativt mjuk topp og vi trenger litt tid på oss. Nå ser jeg jo at det er en 9,9-foter du har, det er en åtter, dessuten er det en Sage. Nå er det selvsagt forskjell på typene der også, men slik jeg kjenner Sage mener jeg bestemt at ei line på 9,5-10 meter på denne stanga til den settingen du nevner med snakerolls vil være ganske så optimalt. Men det er klart; det kommer også an på kasteren. Teknikk, og smak og behag.

Kontrollvei forresten lina FØR du kapper. Den Triple-D (2-hånds lina) jeg selv har skaffet til veie her, hadde nemlig med seg 2 gram mer enn det som stod på esken.

Dersom det derimot er 7/8SH du sitter på, så veier jo denne bare 21 gram fra esken, over sine 11,5 meter. Mitt råd er at du da beholder denne lina som den er, og i stedet får tak i en annen line til settingen din, der du gis mulighet til å beholde riktig vekt over færre meter. Så bruker du den lange lina til single spey.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...