Gå til innhold

Buzzer/Nymfe liner


Flunes

Anbefalte innlegg

Ved buzzer og nymfefiske i stille vann har jeg i tillegg til flyt mange år nå benyttet bla. SA "Stillwater" som er hel glassline (int./synk1). Problemet med denne er når jeg fisker (seint/rolig inntrekk) fra land, da synker den ofte for raskt.

Ser at Stig Vivelid Nilsen anbefaler Mkb flyt /intermediate tip . Flere som erfaring med denne lina og eventuelt linker til hvor jeg får tak i denne?

L.R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link døgnflua!!

Andre med erfaring med disse linene?, tenker da den med cleartip synkedel. Stig eller andre som har testa disse?

Hei Flunes

Jeg trives veldig godt med sinktip linen til mitt buzzerfiske....

altså ikke "synkende hode..." bare de ytterste metrene...funker veldig godt.

Jeg fisker også mye med sakte hel synkende liner.....man kommer under overflatestrøm/vind og kan fiske meeeget rolig i kontrollert dybde.

Også fast intermediate liner kan brukes dersom du fisker fra en kant med umiddelbart dypt vann utenfor stangtupp.

Men ser at mitt "konkurranseintsinkt" med hele tiden å søke mest muli effektivitet er overtatt av litt avslappende fiske...liksom "la det stå til..tar den så tar den"..så jeg oppsøker mer og mer fiske med int tip line..fordi det gir meg mer kontroll på marbakker av grunnere art...og generelt grunne partier (1 meter-3 meters dybde).

int tip fra MKb anbefales sterkt!!

Også fin elveline dersom man fisker litt "svingen" i sakte elvstrekk

Også Wulff Predator har jeg likt å bruke siste 3 årene, ca 3 meter glassklar intermediate spiss.

Og sist men ikke minst; en gammel god og sliten, ja til og med krakelert flueline..synker ofte lett under med fremste del...behold en god gammel line som den er, gjerne gjør den enda mer sliten i fremste del, og du gar en fenomenal "sinktip" line.

Min kompis Christian kaster aldri sin gamle Aircel #4...han bruker den som en buzzerline med bravur :)

Og de fleste tilfeller når fisken er høyt i vannet KAN man faktisk risikere å fiske for dypt med intermediate tip line...spesielt med "tørrfluebris" på vannet liker jeg ofte å fiske vanlig god flyteline (lite minne og lang klump for maks kontakt) og fluer rett under overflaten og i vannfilm.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar og bra forklart Stig. Som du sier kan en godt brukt/slitt flyteline få litt sinktip effekt etter en tid på vannet. Tror jeg skal gjøre som CR og finne frem et gammelt aircel <<l

Eller gjøre som min andre gode venn gjør; Elsker sin nye mkb sinktip #5 :) :) :)

for den linen har mer enn bare sinktip- den har veeeldig lavt minne og utrolig fin å kaste, og fabelaktig til kombinasjon vann/sjø (reke/loppe line) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar og bra forklart Stig. Som du sier kan en godt brukt/slitt flyteline få litt sinktip effekt etter en tid på vannet. Tror jeg skal gjøre som CR og finne frem et gammelt aircel <<l

Eller gjøre som min andre gode venn gjør; Elsker sin nye mkb sinktip #5 :) :) :)

for den linen har mer enn bare sinktip- den har veeeldig lavt minne og utrolig fin å kaste, og fabelaktig til kombinasjon vann/sjø (reke/loppe line) ;)

Ja denne lina har sikkert mange gode egenskaper og kan sikkert fungere i mange settinger, kke minst som loppe/reke line. Er nok redd jeg må gå til anskaffelse av enda noen meter snor :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...