Gå til innhold

Hvor lenge holder fortomsmateriale seg?


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

sitter å rydder litt i sakene, og er det noen som vet hvor lenge spisser og fortommer holder seg..?

Mener å ha hørt at f.eks fluorflex holder til "evig tid"....eller..?

Allt har ligger mørkt, men vil nødig miste den store pga gammel fortom..

Takknemlig for svar

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorcarbon holder seg i mange år. Er litt usikker på vanlig nylon . . . Produsentene mener det bør skiftes ut for hvert år, men det kan like gjerne være fordi de ønsker å selge mest mulig.

Jeg har ihvertfall ikke merket at nylonsene blir merkbart dårligere etter ett år. Nylonsena som sitter på haspelsnella mi har ikke vært skiftet på ca 5-6 år, og den virker da å holde seg bra.

Hvis det virkelig er slik at nylonsene taper seg merkbart etter et år så burde ikke butikkene selge sene fra året før, men det gjør de jo. Datostempling på spolene kan vi nok se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krogvold nevner i siste Alt om fiske at vanlig mono bør skiftes hvert år, mens fluorcarbon holder i mange år.

Ga bort alt av gammet tippetmateriale til en fiskekompis som ikke er her inne. Konkurransen om årets største tørrfluefanget brunørret fikk nettopp en stor fordel. Fordel undertegnede.  bbboobies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Krogvold meiner dette, så har eg ikkje same erfaringa. Eg oppbevarer mine senespoler i eit mørkt skap. Kjøper alltid 600 meterspoler til haspelsnellene mine og bruker dei litt etter litt. Har ikkje merka at dei plutseleg råtner på  eittårsdagen. Noko anna er den sena som blir ståande i solsteiken på ei haspelsnelle gjennom mange fiskedøgn, utforbi ei campingvogn osv. Fortomsene som ikkje ligg mørkt og tørt bruker eg til eg evt skulle merke at dei ryk litt i lettaste laget. Er meir obs på sene under 0,20 til auren/sjøauren og sene under 0,30 til laksen...

Som regel vil du merke det på at sena ryk lett når du lager knuter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Vær uansett nøye med å prøve gammel fortom. Lag en enkel knute og dra. Er den rotten tåler den ingenting.

Er den skikkelig rotten trekker du den rett av uten knute....

Uansett. Kjøp det fortomsmaterialet du trenger for sesonge, og kjøp nytt til neste år. DEt koster ikke mmye og er en god forsikring når den store sitter.

25 meter spoler med spissmateriale oppbevarer jeg etpar år, og kaster det deretter og kjøper nytt.  (Klok av skade...)

DEt er greit å kjøpe av en forhandler med omsettnig på fortomsmaterialet, det hjelper jo lite om man kjøper tre, fire år gammelt materiale...

Det er greit å skrive innkjøpsdato på spolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er greit å kjøpe av en forhandler med omsettnig på fortomsmaterialet, det hjelper jo lite om man kjøper tre, fire år gammelt materiale...

Det er jo her komedien kommer inn, da . . . Tror de aller fleste forhandlere henger ut igjen det samme  fortomsmateriale år etter år, og selv om det ikke koster skjorta å handle inn litt nylon så sitter man igjen som en klovn om man blir lurt på denne måten  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

DEt er greit å kjøpe av en forhandler med omsettnig på fortomsmaterialet, det hjelper jo lite om man kjøper tre, fire år gammelt materiale...

Det er jo her komedien kommer inn, da . . . Tror de aller fleste forhandlere henger ut igjen det samme  fortomsmateriale år etter år, og selv om det ikke koster skjorta å handle inn litt nylon så sitter man igjen som en klovn om man blir lurt på denne måten  ;)

Den velkjente følelsen av å sitte igjen som en klovn ja....   Orvis datostempler sitt. Det er i alle fall bra!  Bra fortommer er det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke betenkt på å bruke sene/fortommer som har ligget mørkt selv etter 5 år!

"Nylon" handelsnavn på polyamid (PA) er en tekniske plast med god UV stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er ikke betenkt på å bruke sene/fortommer som har ligget mørkt selv etter 5 år!

"Nylon" handelsnavn på polyamid (PA) er en tekniske plast med god UV stabilitet.

Oppbevart riktig er nok det et poeng.

Men, jeg kjøper nytt så er jeg sikker. Det er jo ikke akkurat store summer det er snakk om.

Følelsen av å ryke fortommen og kilosørreten er over alle hauger er ikke god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke betenkt på å bruke sene/fortommer som har ligget mørkt selv etter 5 år!

"Nylon" handelsnavn på polyamid (PA) er en tekniske plast med god UV stabilitet.

Oppbevart riktig er nok det et poeng.

Men, jeg kjøper nytt så er jeg sikker. Det er jo ikke akkurat store summer det er snakk om.

Følelsen av å ryke fortommen og kilosørreten er over alle hauger er ikke god...

Værbestandighet.

Ved romtemperatur og under forhold som PA-detaljer ikke blir utsatt for ultrafiolett lys opptrer ingen egenskapsendringer selv ved langvarig bruk. Ved polymerer som utsettes for sollys , oppstår sprøhet etter langvarig eksponering. Det kan tilsettes stabilisatorer/additiv for å få et mer motstandsdyktig materiale. Polyamiden kan beskyttes mot oksygen ved å benytte olje. Polyamid er motstandsdyktig mot det meste men begrenset bestandighet mot syrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...