Gå til innhold

Lineforslag til streamerfiske i marka ønskes.


Kim W

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Stjeler denne tråden litt :)

Har et lite dilemma.

Skal på en 4 ukers tur på Hardangervidda til sommeren der jeg kommer til å basere meg på å fiske middag 10-15 av dagene. Gjennom en god del turer på vidda vet jeg det at det kan gå veldig mange dager uten forhold for tørrfluefiske. Kommer derfor til å bli nødt til å satse mye på streamer, våtfluer og andre synkende fluer for å klare å skaffe middag.

Så til dilemmaet. Stang-garderoben min består av loop evotec #4 og #5 + loop opti coast #7(SØ-fiske). Har veldig lyst på evotec #6 MF, men pga. bilsparing er det dumt å svi av penger på det nå.. Har kun flyt og slow int. line til de 3 stengene, og for litt mer effektivt streamerfiske skal jeg derfor skaffe meg en synk 3 eller 4 line. Skal jeg gå for denne lina til 5er eller 7er stanga? Det beste ville vel vært med 6er line som kan brukes til begge stengene??

7 ern er veldig kjekk i kraftig vind, men kan fort bli litt kraftig under vanlige forhold. 5ern er fin når det er mindre vind, men blir kanskje litt spe i kraftig vind :P

Trenger råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på det :) Synes egentlig fiske med haspel når fisken ikke vaker er vel så spennende som fluefiske. Spesielt deilig å kunne kaste uten å bruke krefter eller bekymre seg for å sette fast flua i vegetasjon og klær når det blåser og er surt ute. Problemet er at det å bruke haspel føles som synding når jeg ikke har brukt annet enn fluestang de siste 10 årene :P Vanskelig valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til dilemmaet. Stang-garderoben min består av loop evotec #4 og #5 + loop opti coast #7(SØ-fiske). Har veldig lyst på evotec #6 MF, men pga. bilsparing er det dumt å svi av penger på det nå.. Har kun flyt og slow int. line til de 3 stengene, og for litt mer effektivt streamerfiske skal jeg derfor skaffe meg en synk 3 eller 4 line. Skal jeg gå for denne lina til 5er eller 7er stanga? Det beste ville vel vært med 6er line som kan brukes til begge stengene??

7 ern er veldig kjekk i kraftig vind, men kan fort bli litt kraftig under vanlige forhold. 5ern er fin når det er mindre vind, men blir kanskje litt spe i kraftig vind :P

Trenger råd :)

Det billigste er å kjøpe polyleadere i forskjellig synkegrad. Og lengder? Benytt de på 7 stanga.

Ta med 5 og 7 stanga. Flyt til 5 stanga og flyt+intermed til 7 stanga. Nå har du ikke fortalt hvordan flyt snøre du har på 5 ern. Kanskje lurt å ha med 2 stk 5 liner på en 4 ukers tur?  Forskjellig profil på linene?

I bladet fluefiske 2013 har Andre Brun en streamer artikkel. På bildet har han en LOOP Cross 1 796 over "nakken"

Bildet (rødt telt til venstre) er fra Hardangervidda. Et meget bra vann med fine elveforbindelser. Kommer du over det så ikke fisk det tomt.

Evotec stangrøret jeg har er til #8 stang. Det er veldg lett og plass til 3 stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til dilemmaet. Stang-garderoben min består av loop evotec #4 og #5 + loop opti coast #7(SØ-fiske). Har veldig lyst på evotec #6 MF, men pga. bilsparing er det dumt å svi av penger på det nå.. Har kun flyt og slow int. line til de 3 stengene, og for litt mer effektivt streamerfiske skal jeg derfor skaffe meg en synk 3 eller 4 line. Skal jeg gå for denne lina til 5er eller 7er stanga? Det beste ville vel vært med 6er line som kan brukes til begge stengene??

7 ern er veldig kjekk i kraftig vind, men kan fort bli litt kraftig under vanlige forhold. 5ern er fin når det er mindre vind, men blir kanskje litt spe i kraftig vind :P

Trenger råd :)

Det billigste er å kjøpe polyleadere i forskjellig synkegrad. Og lengder? Benytt de på 7 stanga.

Ta med 5 og 7 stanga. Flyt til 5 stanga og flyt+intermed til 7 stanga. Nå har du ikke fortalt hvordan flyt snøre du har på 5 ern. Kanskje lurt å ha med 2 stk 5 liner på en 4 ukers tur?  Forskjellig profil på linene?

I bladet fluefiske 2013 har Andre Brun en streamer artikkel. På bildet har han en LOOP Cross 1 796 over "nakken"

Bildet (rødt telt til venstre) er fra Hardangervidda. Et meget bra vann med fine elveforbindelser. Kommer du over det så ikke fisk det tomt.

Evotec stangrøret jeg har er til #8 stang. Det er veldg lett og plass til 3 stenger.

takk for tips :) Har loop evotec 100 til 5'ern og opti stream til 4'ern. Tenker jeg skaffer meg et ekstra snøre til 5'ern, så slipper jeg å drasse med meg 3 stenger. Ellers tenker jeg å ta med GL coastal slow int. til 7'ern i tillegg til SA prof. synk 4 som jeg skal gå til anskaffelse av:) Da burde jeg vel ha dekket de fleste situasjoner? Tar stort sett bare stekefisk på 300-500 gram når jeg er på tur. Blir selvsagt en og annen rugg også, men i så små mengder at det ikke har noe betydning. Opplever at de fleste vann er til dels overbefolket med fisk på og under halvkiloen, så tror det å ta opp slik stekefisk er en god ting. Spesielt på Hardangervidda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Ta med haspelstanga ? Rabla fullstendig her inne nå eller ? Hørte spinnfiske er forbudt i 2013 :)

Har du flyt og int til femmeren, flyt/int. Spiss og synk 3 til syveren fikser du alle forhold. Kjøper du et slikt i synk III eller IV kan du fikse det meste : ps. Ta med havregryn og la fisken leve/spis sik

http://buy.scientificanglers.com/lines/fly-lines/mastery-series-uniform-sink-plus.html

Blomberg har et par varianter til fisking under vannflaten som er meget gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering. :)

Valget falt på SA pro fullsink synk3 #5 og jeg bruker den på en Loop yellowline i samme klasse. Lina går som en drøm og spoler man denne på snella uten at lina tvinner seg er den riktig så fin i forhold til minne. Alt i alt en knall line til det fiske jeg bedriver og jeg ville ikke nølt ett sekund med å kjøpe en ny line av samme merke.

I år har jeg parkert 4'er stanga og utelukkende fisket med yellowline i klasse 5. Jeg bruker i år kun aircell i klasse 5 og denne fullsynklina i klasse 5. Er svært godt fornøyd med disse linene. Og prisen er jo ikke dum heller på noen av dem. Man trenger ikke alltid kjøpe det dyreste for å finne noe som funker.

Konklusjon : Kan lett anbefale denne fullsynklina til andre folk, er godt fornøyd med kjøpet.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...