Gå til innhold

Vadsø og omegn


Gavia

Anbefalte innlegg

Vi reiser for å besøke familie i Vadsø sommeren 2006. Lenge siden jeg har vært i Finnmark og dette området kjenner jeg ikke til. Er det noen som kjenner området? Jeg låner bil så det kan ligge et stykke unna, men ikke for mange timer. Noen som vil dele noen tips med meg?

Jeg tenker først og fremst på ørret/røye med flue, men andre fiskeslag og former kan også friste, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utrolig mange muligheter. Skal du bare en dagstur så har du Navarsvannet rett ovenfor Vadsø. Har du noen dager så anbefaler jeg deg å gå opp til Jolmavannet fra Andersby som ligger 5 km fra Vadsø. Fra Jolmavannet - Østervannet - Langvannet - Holmvannet - Falkevannet som ender ut i Vestre Jakobselv. Fin og stor Røye og begynt å komme en del ørret i de senere år. Regn ca 3-4 dager på en slik tur.

 

Men kommer du opp i midten av Juli eller senere så anbefaler jeg deg på det sterkeste å teste blink (sjørøye) fiske i elvene.

 

Men som ekte fisker (laksefisker) ;) så for guds skyld ta et døgn eller to i Vestre Jakobselv for å fisk laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei CYCLOPS..........

Kanskje vi ses :)

Skal oppover med familien siste uka i juli.

Skal bile fra Kirkenes til Vardø, hvor vi skal bo.

Tenkte å låne bilen og prøve meg litt i elvene mellom Vardø og Varangerbotn.

Hørt mye bra om sjø-røyefiske i Komagelva og Skallelva.

Laksefiske i Komagelva, Vestre Jakobselv og Skallelva.

Sjø-ørretfisket har jeg ikke fått noen tips om....

Brunørret...???

Er dere kjentfolk enige tipsene jeg har fått...???

Hva med Vesterelva, Sandefjordelva, Storelva, Ridelva og Kibergelva...???

Noen som kjenner til disse, eller har noen andre tips...???

Tenkte ikke å gå alt for langt til fjells...... :D

Er vel sjø-røyefisket som lokker mest, men alle med fettfinne må prøves.

Noen fluetips...???...(Aldri prøvd sjø-røyefiske).

 

 

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tommy :D

 

Du har masse moro foran deg med fluestanga når du setter nesa oppover til Varangerhalvøya :D

 

Skulle gjerne skrevet masse om fisket der oppe, men har ikke tid og mulighet nå desverre :( Men send meg en PM så kan jeg svare deg litt nærmere og gi deg noen gode tips 8)

 

PS! Det gjelder andre også som skal fiske i og i områdene rundt Varanger :) '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det FLYMAN...........

Skal sende deg en PM senere.

Har snakka med Liodden også, som holder fotokurs på Hornøya.

Fotomotiver i fleng, på Varangerhalvøya.

Gleder meg som en unge.

 

Skal se om jeg får kommet på konkurransen på Galten i år.

Skulle i fjor, men det kom noe i veien.

Du som ikke bor så alt for langt unna, FLYMAN, du er kanskje en del i Femunds-området...???

Er rimelig mye der oppe selv...........

Kanskje vi møtes en gang.?

 

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei !

Har bodd ett år i Vadsø for noen år siden, og som " fluefiskende-søring" var det eldorado for meg. Navarsvannet er skikkelig undervurdert, hadde mine største fluefiskeopplevelser der...tidlig myggfiske i juni og vårfluefiske i juli,var helt kongefiske. De innfødte gadd ikkke dra dit fordi det var for kort-tur.....??Største røye på myggpuppe i juni på 1,5, samme dagen fikk jeg 10 fisk mellom 8 hg og 1 kg. Største ørret en dag i juli på 1,2kg , dagen før ble det tatt en ørret på 3,2 kg på tørt!!! Dette er noen år siden, så jeg kan ikke garantere for dagens forhold.

Har også fisket i de aller fleste laks-og sjørøye elvene med ok resultat. Mange fine elver !

Hadde også en knalltur i de øvre delene (ikke lakseførende)av Vestre jakobselv, noen år etter jeg bodde der, 2002. En utrolig vakker flue elv, Vi hadde ikke de råeste klekkingene på turen, men fikk mange fine fisker, mye ørret i kilos-klassen...spottet også ørret på 2-3 kg, som vi fisket på , men de var smartere enn oss...:-) Lykke til der oppe!!

 

Legger ved een liten teaser fra turen.......

Ps: ta med teip på fisketur...som dere ser , reddet det meg , da snellefestet på stanga gikk til helv....

post-6-13949846475586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er selv der oppe to siste ukene i juli. Når det er så sent så er det komagelva som er sikkert kort. Blinken begynner vandringen der i midten av juli. I Skallelva begynnelsen av juli. Men ta en tur til Riddelva, bruker være samlinger i kulpene der.

 

Skal du til blinkens mekka så er Risfjordelva et mekka, er jo en god tur så ikke noe man gjør på en dag.

 

Kan fiske Blink på floa i VJ.

 

På Blinken bruker du tørrfluer, nymfer og gullhodenymfer. Marflo bruker være sikkert kort. Det er en veldig lokal flue og fåes kjøpt på fiske & fritid i Toldbugata i Vadsø.

 

Ellers så kan jeg også enbefale øvre del av VJ, Øvre flintelv og Urelva er fin, selv om det er maaaange år siden jeg var der.

 

Eller gjelder.

Vesterelva, Smokke full med Finnlendere. Sluttet og fiske der ifjor da de okkuperte kulper i flere dager :twisted: Men fin elv selv om det er folksomt der. Vannavhengig og best langt oppe.

Sandefjordelva, Om det er den i Vardø kommune du mener, så glem den.

Storelva, Glem den, er ikke lakseførende lengre

Ridelva Er fin på blinken, ikke en typisk lakselv selv om det fanges laks der.

Kibergelva, glem den.

Komagelva fin

VJ fin

Navarsvannet er utrolig fin og som det sies undervurdert.

 

Kanskje vi sees der oppe, ser du 2-5 gærninger der oppe griller bål og hilser på Mr. Jamson, så er det kanskje vi laugh.png' alt=':lol:'>

 

Gled deg, er jo en grunn at jeg er der oppe 2 uker hvert år og fisker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten til å komme seg nordover har ikke blitt mindre.

Nå er billetter og greier bestilt og planleggingen mer over på detaljer.

Men alt er jo avhengig av vær, nedbør osv. siste tida før vi reiser nordover og mens vi er der så for mye detaljplanlegging blir det ikke.

 

Den marflovarianten hva er spesielt med den?

Holder på å binder opp fluer til turen om dagene nå (nettene).

 

Har fått tips om hovedvekt på vårfluer, stankelbein og myggvarianter (bibio) som tørt. Men på en sånn tur blir det å bruke "Limnofauna norvegica" og gardere med alle aktuelle arter som er registrert i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all infoen, Sportfiskeren...........

Meget bra.

Fint å slippe å stresse over alle elvene.

Nå kan jeg ta meg god tid i hver enkelt.

Lover å komme bort for en fiskeprat, om jeg ser dere, eller tror det er dere :D

Veldig takknemmelig om du eller andre har noen tips, om det er noen steder jeg burde sjekke ut, for fotografering.

Alt av motiver er interessent.

Må jo prøve å få med seg mest mulig, når man først er der.

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei!

Jeg har akkurat flyttet til Vadsø og har noen spørsmål. Hvor bør jeg investere tid i høst? Er det for sent for blinken og hvor finner jeg den eventuelt? Hvordan er det med ørret og røyefisket utover høsten?

 

Jeg regner med at både V. Jakobselv, Skallelva og Komagelv leverer bra med laks fram mot fredninga?

 

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...