Gå til innhold

Regnbueørretfiske i Sverige 9-12 mai


2m

Anbefalte innlegg

Erik Øistad og jeg dro til Sverige drøye 3 mil nord-nordøst for Gøteborg for å prøve litt fiske etter regnbueørret. Fiske etter regnbueørret var nytt for både Erik og meg og dette er vel som det vanlig er for regnbuefiske i typiske "put and take" vann. Her er nettadressen til hvor vi var: http://www.abborresjon.se/?p=startsida

Vi startet fiske i Abborresjön (en av fire vann) og i Abborresjön var det lov å bruke bellyboat og etter en tids fiske fikk Erik turens største regnbue på 1,4 kg. Godt å føle at man hadde knekt koden og kommet i gang.

Her fighter "bågen" godt.  :)

[attachimg=1]

Endelig trygt i "havn". Hans første regnbue og en meget blid Erik!

[attachimg=2]

Vi kunne fiske i fire forskjellige vann og dag to prøvde vi oss i Kroksjön, en liten gåtur unna der vi kunne parkere bilen. Dette er en meget pen sjø og en god del større enn Abborresjön.

Etter en del kasting så løsnet det plutselig og vi fikk fire regnbuer i løpet av kort tid. Det virket som det ofte var sånn at i korte perioder ble det godt bett og så stille en periode igjen.

Her er en av Eriks fra Kroksjön.

[attachimg=3]

Og her er mine fra Kroksjöen. Den her er på 1,3 kg.

[attachimg=4]

Denne er på 750 gram hadde fine farger og de minste vi fikk var på denne størrelsen.

[attachimg=5]

post-21-13949895976259_thumb.jpg

post-21-13949895977584_thumb.jpg

post-21-13949895978324_thumb.jpg

post-21-13949895979044_thumb.jpg

post-21-13949895979993_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten fortsetter her.

Release av en av "bågene".

[attachimg=1]

Erik slapper av etter en tids fiske og han føler at han mester det meste nå! Gutten var også godt utstyrt og klar for "villmarken". Legg merke til, hvis dere ser nøye etter – høy sigarføring.  :)

[attachimg=2]

De neste to dagene fisket vi igjen i Abborsjöen og denne sjøen (vannet) ligger nesten helt inntil veien, så det er lite bæring av belly.

[attachimg=3]

Dessverre ble det for det meste fiske med nymfer og streamere, men jammen er det kult også når det smeller på.

Det klekket noe fjærmygg og vi så en og annen marginata og det var noe vaking i perioder. Vi prøvde også noe tørr mygg og marginata uten hell.

Selvfølgelig, som det vel er bestandig, så mistet vi de største. Erik mistet en en kveld som virkelig dro ut lina i ekspress fart, men han røyk den dessverre. Etter det var han gaaaanske så irritert på seg selv og det meste andre :)

Jeg mistet selvfølgelig også en "gris" som røyk fortommen og jeg både kjente det tunge draget og så den store fisken veltet seg i vannflata da den slo seg av. Da dette skjedde var jeg selvfølgelig ikke klar, jeg la stanga rett fram og holdt den så vidt med venstrehånda og hadde begynt å spise en ølkorv som jeg holdt med høyra og startet å dorge meg bort til Erik. Det ble dessverre bare kaos da dette skjedde fort og den dro voldsomt av gårde ): Man bør alltid være klar, og med så store fisker må man være forberedt.

Vi fikk mest fisk på libeller og mini zonkere. Erik røyk og mistet også noen fisker på nymfer, mens jeg selv fikk alle mine på libeller og mini zonkere, og de fleste fiskene vi fikk lå på mellom 1 kg og 1,4 kg.

Været var ganske bra med forholdsvis god temperatur med noen regnskurer innimellom og det var også noe vind i korte perioder, men fiskbart var det hele tiden.

Temperaturen i vannet var også ganske høy uten av vi målte den, så vi hadde forventet noe mer klekking.

Kroksjön.

[attachimg=4]

Jeg må jo si det frister til gjentakelse, spesielt siden vi vet det går stor fiske der og at vi mistet de store. Men det må nevnes at vi forventet at "bågen" skulle være mye sprekere, men Erik merket at noen gikk med ekspressfart på noen av de han mistet.

Det var også litt forskjellig utseende på fiskene. Noen pene og med fine finner, og noen ikke. Men det er vel slik det er i disse "put and take" vannene?

Området er fint og ganske så landlig med litt villmarkspreg, og selv i helgen ble det ikke plagsomt mye folk så det var bedre enn fryktet.

Vi var så heldig at vi fikk låne en "stuga" bare fem minutters gange unna den ene sjøen, Abborresjöen, og det er også hytteutleie en annen plass i nærheten.

Guide kan man visst også leie og det er kanskje ikke så dumt for f.eks første dagen om man er nybegynner på regnbueørretfiske og er ukjent på stedet.  :)

post-21-13949895980634_thumb.jpg

post-21-13949895981114_thumb.jpg

post-21-13949895981962_thumb.jpg

post-21-13949895982433_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig rapport Tom synd jeg ikke fikk vært med.

Ja det var dumt Glenn. Får få til en tur seinere vøtt. :)

Det negative med turen var at Erik pushet mye drikkevarer på meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig rapport Tom synd jeg ikke fikk vært med.

Ja det var dumt Glenn. Får få til en tur seinere vøtt. :)

Det negative med turen var at Erik pushet mye drikkevarer på meg. :(

Er du ikke voksen og tar dine egene valg om hva du skal drikke? ;D

Jeg kan ikke huske du spøtta i glasse heller :rolleyes:

Men alt i alt var det en knall tur, Takk for turen og gleder meg til neste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...