Gå til innhold

Sjørøye på Grønland


Gavia

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med fluefiske etter sjørøye i elv på Grønland? Hvilke fluer bør en ha? Størrelser? Trenger en andre fluer enn de som brukes til sjørøye i Finnmark?

Jeg har leita på nett, men lite konkret når det gjelder fluevalg. Noen amerikanske sider ser ut til å helle mer mot laksfluelignende kreasjoner. Sjøl har jeg brukt små streamere i svart og oransje, kulehodenymfer og gamle gode(?) Zulu silver i Finnmark.

Jeg har fått inntrykk av at røyene på Grønland tas med teknikker som ligner mer på laksefiske enn jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med fiske etter røye på grønland selv, men ut ifra filmer jeg har sett om røyefiske derfra går det mye i svært fargerike attraktorfluer, enten de fiskes tørt eller vått.

Fisker man tørt virker det som samme metode som ofte benyttes på laks også funker på røya; stripe flua, slik at den ploger på overflaten.

Ellers vil det forundre meg mye om ikke nymfer som funker på røye i norge også vil interessere røya på grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for noen år siden og må vel si at fisken ikke var veldig selektiv. Noe av det jeg likte best var å stripe type str. caddis eller foamfluer over brekk, store caddis var effektive....

Mener jeg tok noen bilder av flueboksene før jeg dro. Skal se om jeg finner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare 2 fluer. En Rosa foamflue http://www.google.no/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&docid=GWuiwY8tNQoAjM&tbnid=JqdKWtdAsJsKJM:&ved=0CAgQjRwwADgb&url=http%3A%2F%2Fwww.gurglersonline.com%2Fflies%2Fwogs.php&ei=_3OfUeG5OfHR4QTy1IDwCw&psig=AFQjCNHRO10rx1r4li2xTCXCLF8nplD_Hw&ust=1369490815992251 som du striper i sømmene og en litt stor streamer.

Røya på Grønland "beiter" ikke etter føde slik som røya i finnmark. Det blir derfor mer likt laksefiske.

Du provoserer den til å ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...