Gå til innhold

I startgropa


Pollen

Anbefalte innlegg

Etter tre lakseturer hittil i år med tohånds fluestang begynner teknikken så smått å sitte. På ingen måte dreven, fortsatt mye feil, men ingen knuter på fortom og lengde og vinkel virker ok.

Men, som høyrehendt er det aller best å kaste fra venstre bredd (elven renner fra høyre mot venstre) enn omvendt. Selvsagt finnes det kast for slike situasjoner også, men jeg lurer på om det ikke er bedre å trene på kast med omvendt grep enn å venne seg til å bruke spesialkastene fra start?

Sikkert bra med begge deler, men heller litt mot å trene på skifte av grep .

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har anledning til å vade ut eller at du har greit med plass bak deg, er det nok sikkert like greit å øve inn kast fra begge sider ja. Det er litt plundrete i starten, er min erfaring, i og med at kroppen ikke helt oppfører seg slik man vil i starten. Jeg brukte selv ca 3 timer i elva i går og måtte speykaste fra "feil" side. Kjenner det i skulder og nakke i dag, kan man si... Det blir ikke de helt ekstreme kastene i begynnelsen og min opplevelse var vel egentlig at jeg ikke var nøyaktig nok i tid/ oppsett av ankeret. Det ble mer en slags semi-spey eller semi-rullekast i begynnelsen... og kastene ble deretter. Men dette er nok kun en treningssak. Straks jeg konsentrerte meg mer om timing og å sette et godt anker ble det straks mye bedre og til å leve med.   

Har du derimot plass bak deg og elva renner fra venstre mot høyre foran deg (og du er høyrehendt) kan du jo bruke dobbelt speykast? Det er et meget kurant kast som jeg bruker mye. Jeg synes et fungerer veldig godt spesielt når jeg skal vinkle kast mer rett ut på elva.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Merker at det er ankerfestet, som du påpeker, som må være presist nok for at kastet skal fungere skikkelig og at lengden kommen i tilleg til at flua slår godt over og lander fremst.

Får man satt godt nok ankerfeste på trening på plen/gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri forsøkt på men andre kan sikkert avklare dette. Om ikke annet så får man kanskje lært kroppen noe av bevegelsene som må gjøres? Skader neppe :-) Men tilgang til vann vil være optimalt, da man lærer noe om timing/ anker. Ser for meg at det ikke blir stort til ankring på gressplen...

Kanskje det funker i høyt gress? Har ikke peiling egentlig da jeg som sagt aldri har forsøkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pejling i det hele taget - fisker hverken laks eller 2-hånds, men problematikken omkring ankring kan (vel) muligvis løses med at du laver en speciel fortomme til øvelser på gres?

Bind en fortom som er lidt længere end du vanligvis ville have valgt og for hver halve meter eller så laver du en blodknude og lader "snipperne" som stikker ret ud være 15-20 cm lange - det burde give ekstra ankring i græsset.

Andet alternativ kunne være at sætte noget garm ind i den øverst halvdel af fortommen, da det griber mere fat i græsset...

Mvh

Jesper DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...