Gå til innhold

Eikre camou. (Eller hends) kan den virkelig gi mer fisk? Kanskje....


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Ser det er en tråd om fortom. Men jeg velger å legge ut en ny her. Da den andre går mer på å finne ut hvem som kan mest, og hvem som tror de kan mest :D

Tidligere år, har jeg brukt en hjemmelaga fortom med sufix. Denne ender opp på ca 6 meter totalt, og denne ruller over som ingen annen. MEN.....som alle vet, så er det ikke ønskelig til tider, men det er en annen sak.

Jeg tenkte jeg skulle nevne noen av mine tanker rundt denne Eikre fortommen, som jeg nå vil si at jeg har bygget meg opp erfaring med. Jeg tror faktisk, ja så dum er jeg, at denne ryker mindre fisk. Faktisk mister mindre fisk også.

Vil også nevne at jeg begynte sesongen med Hends sin, og satte på Eikre sin rett før årets Rena tur. Jeg tror Eikre sin flexer enda mer en Hends.

Jeg bruker for tiden Eikre sin med 0.18 spiss. Den på 4.5 meter, og spisser med 1.5 meter med Rio fluorflex pluss.

(Har brukt Hends med 0.20 spiss, der jeg tipper med en halvmeter med 0.18, og spisser med en meter med 0.15...Igjen, i grove trekk)

Jeg begynner med årets første test, der jeg var så teit at jeg kroka en 3.3 kilos brunørret på en 102Y str 17 comparadun. Ja, kroken satt perfekt, med flaks, og fisken ble kjørt riiimelig hardt. (Jeg visst ikke hvor stor den var, så jeg bare klinte til) Greit nok, fisken kom i håven, og jeg tenkte ikke over dette med fortom, men tenkte heller at denne gangen hadde jeg flaks.

8845373996_d1d33b73c1_z.jpg

Så fisket jeg en del uker her hjemme på småfisk, og da forventer jeg ikke at fisken ryker. Men, det som er litt rart, er at jeg har mistet utrolig lite fisk. nesten samme hvilken krok jeg bruker (til og med de jeg ikke liker :) ) , så sitter fisken. Kan virkelig flexen i fortomen, i tillegg til stanga være med på å få fisken til å sitte på bedre? Kanskje....

Så kom Renaturen. Fikk ikke så mange fisker til å begynne med, men fikk i hverfall konstatert at Eikre sin fortom ruller like godt som Hends.....minst. Samt like lite minne, osv. Men, den siste dagen. kroka jeg ni fisker. 7 Harr på mellom ni hekto og 1.2 kg, og to ørreter. Halvkilo og 1.5. Fikk ca 15 fisker denne uken. Ikke en enste falt av etter kroking. Noen av fiskene kjørte jeg så hardt at folk hadde sikkert trodd jeg var helt idiot, men jeg begynte faktisk å utfordre utstyret. Jeg begynte å tenkte på om det virkelig var slik jeg fikk anelsen av. Kan virkelig flexen i en fortom holde bedre på fisk? Kanskje.....

9291713756_8793c758e3.jpg

I går var jeg i Odda igjen, der jeg fikk storfisken min tidligere. Men ikke helt samme plassen. Første fisk sto sammen med to andre. Rent strategisk, burde jeg kroke en av de andre først, men jeg fikk de ikke til å ta. Tar denne 7 hektosen her, sa må jeg bare kjøre hardt som faen, for ikke å fucke opp resten av "kulpen". Fisken tok flua, og var da noe penere en jeg hadde sett for meg..... Men jeg måtte fremdeles dra fisken hardt inn. Kroken var en 102Y str 15, så den var jeg ikke rett for. Jeg kjørte fisken så hardt at jeg kjente korken bøyde seg, og en annen fisker som var der mente at "du er ikke redd for å miste fisk". Jeg ville ikke slipper fisken min ned på den som han fisket på, samt de to andre som jeg skulle fange etterpå, så saken var klar. Fisken var 1.4kg og sprek som en uvær. Samt at det var mye strøm der. Fisken røk heller ikke.

9291507832_d0c4235d8c_z.jpg

Etterpå, kroka jeg tre fisker. Ni hekto, en kilo og 7 hekto. I den rekkefølgen. Alle fiskene ble kjørt moderat hardt pluss. Ikke skamhardt, men rimelig greit hardt liksom :) Ingen falt av. Altså, jeg kroken fire ørreter, ingen falt av. Kan det virkelig ha seg slik at fortommen kan være med på å forbedre dette med og fisken faller av eller ikke? Kanskje...

9288746399_0b755f8441.jpg

Så kom siste fisk for dagen. Denne var tydelig større. Og i bakhodet hadde jeg dette med fortomen surrende hele tiden. Jeg kom frem til at siden jeg har hatt så bra dag, og fin avslutning på sesongen i Odda, så skulle jeg ofre litt på siste fisk, om jeg fikk til å kroke den. Etter en haug med flyt, fikk jeg fisken til å ta flua. Og denne var en stor fin fisk (i min målestokk). Magen min ville ha den i håven, men hodet ville finne ut hvor mye utstyret tåler før det ryker. Hodet vant. Jeg la så press på fisken, at jeg begynte å bli redd for å knekke stanga. Fisken jobba febrilsk i mot, og jeg sto på mitt. Eller 30 sekunder eller så, var fisken inne ved håven , og jeg hadde knuten mellom fortom å line inne med snella. Håven i venstra og stanga i høyra, løfta jeg fisken inn mot håven med full kraft. "Spjuuung" sa det. "Der røk den" sa jeg, og var fornøyd med hvor mye alt tålte. Fisken la seg på bunn en meter fra meg, og når jeg tok et steg ut i elva , så stakk den som en pil. Fisken var over 1.5.

Når jeg skulle se hvor det røk, og evnt knyte på ny spiss og flue, fant jeg ut at flua var der. Jaja, da løsna den i kjeften tenkte jeg. Men neida. Kroken var knekt. Kroken svikta meg... ikke fortom eller spissmateriel. Kroken.

103BL knakk i kjeften på fisken.

9291699518_443a77fd64_z.jpg

Så da har jeg ikke mista en enste "fin" fisk i år. Har sikkert mista noen som er tatt på stille vann og er 2-3 hekto, men kan ikke huske noen. Jeg har dratt bom, ikke klart å få til å ta osv, men jeg mister ikke fisk. De henger på, med drittkroker og gode kroker. Er det kombinasjonen av stang, line som er årsaken? Jeg har jo fisket med dette før, med da ryker jeg jo fisk til tider...og HELT klart mister en del. Men i år sitter alt?.....

Jeg innbiller meg at fortommen til Eikre (Eller Hends) kombinert med fluorflex pluss er med på å gi de siste prosentene som skal til for å få en fisk med helt inn. Jeg tror jeg gjør alt likt som før, men fisken sitter rett og slett bedre, og ingenting ryker samme faen.

Slik det er pr dags dato, så er det kun EN ting som ryker fortommen med fisk på, og det er tennene til fisken.

Fortommen ruller fint, er sterk, lite minne, og er den beste kjøpefortomen på markedet i dag! (For meg)

Hva camou angår, er jeg dog mindre sikker. Jeg tror at den kun er camo for oss mennesker. Flyter den over hode på fisken, så lager jo den svarte fortomen struktur mot både hvit, blå og grå himmel :) Og solskinsdemping er jo bare tull, da en har en spiss på en meter og to, som blinker som faen i sola :) Men det er ikke viktig her. Jeg ønsker ikke at denne skal bli en diskusjon om camo for menneske eller fisk, fisker i mellom mennesker og fisk etc :) Her er det snakk om fortommen kan være med på å fange flere fisk.... eller få flere fisk inn til håven. Kan fortomen bidra til dette? Jeg tror det, hva tror du?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Lest 120 ganger :) Er det ingen som har en formening om dette?

Eller er jeg så borte med tankene mine at dere ikke gidder å bruke tid på den en gang ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å få fisken til å henge med helt inn til håven handler mye om stang inn/stang ut, også  ;)

Er fisken kroket dårlig så slipper helst kroken nokså kjapt uansett.

Benytter utelukkende Hends Camou og Eikre's Camou jeg også, men har mistet mer fisk enn jeg har fått i håven i år.

Slik har det vært periodevis tidligere år også . . . Men heldigvis er det perioder hvor fisken bestandig blir med i håven, også.

Men elastiteten i disse fortommene bidrar sikkert i positiv forstand, om bare kroken sitter godt  :) Aksjonen i stanga og hvordan man selv kjører fisken er vel heller ikke uten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg særlig erfaring med de største fiskene, men camou-fortommen er definitivt favoritten sammen med Rio Fluoroflex pluss! Har faktisk nøyaktig samme oppsett som det du beskriver her; Camou 0.18 med 0.15 spiss, og ble overrasket over hvor fint den legger seg og hvor sterkt dette blir.  

Har egentlig ikke tenkt over flex'en i fortom og spiss når jeg kjører fisk, ettersom stangen er ganske myk og at jeg enda ikke har kroket skikkelig storfisk, men den er vanvittig "seig" i den forstand at det skal godt gjøres å klare og slite den.

Samt at en fortom som "fjærer" vil mest sannsynlig dempe utslagene fra fisken nok til at den ikke klarer å komme seg fri fra kroken.

Angående kamuflasjen på selve fortommen tror jeg ikke den har noen betydning for fisken, ettersom alt som legges på vannoverflaten vil lage en silluett mot himmelen.

Nå er det nok folk med mer peiling enn meg og ikke minst mer erfaring, som gjerne kan komme med sine synspunkter, men jeg tror i alle fall at du er inne på noe her Henning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en tråd om fortom. Men jeg velger å legge ut en ny her. Da den andre går mer på å finne ut hvem som kan mest, og hvem som tror de kan mest :D

Tidligere år, har jeg brukt en hjemmelaga fortom med sufix. Denne ender opp på ca 6 meter totalt, og denne ruller over som ingen annen. MEN.....som alle vet, så er det ikke ønskelig til tider, men det er en annen sak.

Jeg tenkte jeg skulle nevne noen av mine tanker rundt denne Eikre fortommen, som jeg nå vil si at jeg har bygget meg opp erfaring med. Jeg tror faktisk, ja så dum er jeg, at denne ryker mindre fisk. Faktisk mister mindre fisk også.

Vil også nevne at jeg begynte sesongen med Hends sin, og satte på Eikre sin rett før årets Rena tur. Jeg tror Eikre sin flexer enda mer en Hends.

Jeg bruker for tiden Eikre sin med 0.18 spiss. Den på 4.5 meter, og spisser med 1.5 meter med Rio fluorflex pluss.

(Har brukt Hends med 0.20 spiss, der jeg tipper med en halvmeter med 0.18, og spisser med en meter med 0.15...Igjen, i grove trekk)

Jeg begynner med årets første test, der jeg var så teit at jeg kroka en 3.3 kilos brunørret på en 102Y str 17 comparadun. Ja, kroken satt perfekt, med flaks, og fisken ble kjørt riiimelig hardt. (Jeg visst ikke hvor stor den var, så jeg bare klinte til) Greit nok, fisken kom i håven, og jeg tenkte ikke over dette med fortom, men tenkte heller at denne gangen hadde jeg flaks.

8845373996_d1d33b73c1_z.jpg

Så fisket jeg en del uker her hjemme på småfisk, og da forventer jeg ikke at fisken ryker. Men, det som er litt rart, er at jeg har mistet utrolig lite fisk. nesten samme hvilken krok jeg bruker (til og med de jeg ikke liker :) ) , så sitter fisken. Kan virkelig flexen i fortomen, i tillegg til stanga være med på å få fisken til å sitte på bedre? Kanskje....

Så kom Renaturen. Fikk ikke så mange fisker til å begynne med, men fikk i hverfall konstatert at Eikre sin fortom ruller like godt som Hends.....minst. Samt like lite minne, osv. Men, den siste dagen. kroka jeg ni fisker. 7 Harr på mellom ni hekto og 1.2 kg, og to ørreter. Halvkilo og 1.5. Fikk ca 15 fisker denne uken. Ikke en enste falt av etter kroking. Noen av fiskene kjørte jeg så hardt at folk hadde sikkert trodd jeg var helt idiot, men jeg begynte faktisk å utfordre utstyret. Jeg begynte å tenkte på om det virkelig var slik jeg fikk anelsen av. Kan virkelig flexen i en fortom holde bedre på fisk? Kanskje.....

9291713756_8793c758e3.jpg

I går var jeg i Odda igjen, der jeg fikk storfisken min tidligere. Men ikke helt samme plassen. Første fisk sto sammen med to andre. Rent strategisk, burde jeg kroke en av de andre først, men jeg fikk de ikke til å ta. Tar denne 7 hektosen her, sa må jeg bare kjøre hardt som faen, for ikke å fucke opp resten av "kulpen". Fisken tok flua, og var da noe penere en jeg hadde sett for meg..... Men jeg måtte fremdeles dra fisken hardt inn. Kroken var en 102Y str 15, så den var jeg ikke rett for. Jeg kjørte fisken så hardt at jeg kjente korken bøyde seg, og en annen fisker som var der mente at "du er ikke redd for å miste fisk". Jeg ville ikke slipper fisken min ned på den som han fisket på, samt de to andre som jeg skulle fange etterpå, så saken var klar. Fisken var 1.4kg og sprek som en uvær. Samt at det var mye strøm der. Fisken røk heller ikke.

9291507832_d0c4235d8c_z.jpg

Etterpå, kroka jeg tre fisker. Ni hekto, en kilo og 7 hekto. I den rekkefølgen. Alle fiskene ble kjørt moderat hardt pluss. Ikke skamhardt, men rimelig greit hardt liksom :) Ingen falt av. Altså, jeg kroken fire ørreter, ingen falt av. Kan det virkelig ha seg slik at fortommen kan være med på å forbedre dette med og fisken faller av eller ikke? Kanskje...

9288746399_0b755f8441.jpg

Så kom siste fisk for dagen. Denne var tydelig større. Og i bakhodet hadde jeg dette med fortomen surrende hele tiden. Jeg kom frem til at siden jeg har hatt så bra dag, og fin avslutning på sesongen i Odda, så skulle jeg ofre litt på siste fisk, om jeg fikk til å kroke den. Etter en haug med flyt, fikk jeg fisken til å ta flua. Og denne var en stor fin fisk (i min målestokk). Magen min ville ha den i håven, men hodet ville finne ut hvor mye utstyret tåler før det ryker. Hodet vant. Jeg la så press på fisken, at jeg begynte å bli redd for å knekke stanga. Fisken jobba febrilsk i mot, og jeg sto på mitt. Eller 30 sekunder eller så, var fisken inne ved håven , og jeg hadde knuten mellom fortom å line inne med snella. Håven i venstra og stanga i høyra, løfta jeg fisken inn mot håven med full kraft. "Spjuuung" sa det. "Der røk den" sa jeg, og var fornøyd med hvor mye alt tålte. Fisken la seg på bunn en meter fra meg, og når jeg tok et steg ut i elva , så stakk den som en pil. Fisken var over 1.5.

Når jeg skulle se hvor det røk, og evnt knyte på ny spiss og flue, fant jeg ut at flua var der. Jaja, da løsna den i kjeften tenkte jeg. Men neida. Kroken var knekt. Kroken svikta meg... ikke fortom eller spissmateriel. Kroken.

103BL knakk i kjeften på fisken.

9291699518_443a77fd64_z.jpg

Så da har jeg ikke mista en enste "fin" fisk i år. Har sikkert mista noen som er tatt på stille vann og er 2-3 hekto, men kan ikke huske noen. Jeg har dratt bom, ikke klart å få til å ta osv, men jeg mister ikke fisk. De henger på, med drittkroker og gode kroker. Er det kombinasjonen av stang, line som er årsaken? Jeg har jo fisket med dette før, med da ryker jeg jo fisk til tider...og HELT klart mister en del. Men i år sitter alt?.....

Jeg innbiller meg at fortommen til Eikre (Eller Hends) kombinert med fluorflex pluss er med på å gi de siste prosentene som skal til for å få en fisk med helt inn. Jeg tror jeg gjør alt likt som før, men fisken sitter rett og slett bedre, og ingenting ryker samme faen.

Slik det er pr dags dato, så er det kun EN ting som ryker fortommen med fisk på, og det er tennene til fisken.

Fortommen ruller fint, er sterk, lite minne, og er den beste kjøpefortomen på markedet i dag! (For meg)

Hva camou angår, er jeg dog mindre sikker. Jeg tror at den kun er camo for oss mennesker. Flyter den over hode på fisken, så lager jo den svarte fortomen struktur mot både hvit, blå og grå himmel :) Og solskinsdemping er jo bare tull, da en har en spiss på en meter og to, som blinker som faen i sola :) Men det er ikke viktig her. Jeg ønsker ikke at denne skal bli en diskusjon om camo for menneske eller fisk, fisker i mellom mennesker og fisk etc :) Her er det snakk om fortommen kan være med på å fange flere fisk.... eller få flere fisk inn til håven. Kan fortomen bidra til dette? Jeg tror det, hva tror du?.....

Hvorfor skal jeg motsi deg Henning :) Bra innlegg for meg! Nå har jeg ikke fått strekkt fortommen på samme måte som deg, men deler din begeistring for utstyret. Ikke minst at de går an å strekke minnet heeelt ut av materialeet.

Erik traff godt her!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lest 120 ganger :) Er det ingen som har en formening om dette?

Eller er jeg så borte med tankene mine at dere ikke gidder å bruke tid på den en gang ? :)

Syntes det var bra reflektert/summert jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har helt rett, Henning.

Meeeen, kanskje det (også?) ligger noe annet i bunn her?

For etter at den uka+ jeg hadde, resulterte i fiin fisk omtrent med en gang, merket jeg at jeg begynte å kjøre hardere enn noen gang før...

OK, tilogbegynne med skjedde det fordi jeg, som deg, trodde den var mindre.

Men tilslutt kjørte jeg kilo+ slik at stanga stod i skummel bue.

Greit, det kan nok ødelegge litt av moroa, og snellesangen kunne vart lenger.

Alt dette med en eller annen biligfortom og en o,15 nylonspiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, du kan være inne på nor Dryflyfool. Men synes at det er rart at jeg ikke mister fisk. En ting jeg VET, er at komboen er bra med tanke på styrke. Altså fortom og spiss har god bruddstyrke, som en kan kjøre drithardt på.

Men en ting jeg bare har følelsen av, er at fjæringen i fortommen gjør at den demper de verste sprella til fisken, og hindrer den i å falle av/ryke.

Jeg og Bjørn har testa en Hends Camou nettopp. på 4.5 meter. Den kan strekkes 40 cm, og den går i retur. 40 cm er jaggu nesten nok til å dempe en sprellende fisk alene (satt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min siste fisketur fikk jeg ca 10-12 ørret mellom 0,5-1,1kg alle på streaking caddis. Jeg mistet ingen fisk som ble kroket. Stang orvis helios zg tip flex #6, snøre: high water #5, Fortom: hevybutt med en 0,18 egor.

Så stanga trenger ikke være myk, og fortom trenger ikke flexe for og få fiskene på land.

Men det er kanskje et poeng for de som konkurerer og skal ha fisken fort på land for kan fiske på ny fisk.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei, det er nødvendigvis ikke dette som "trigger" valg av fortom :) Men at du kan gå tynnere i spiss kontra stive fortommer, DET er et poeng..... Dessuten kaster de supert, og er lette å få rette.. øiiii kveldsrim jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,

Jeg har mistat svært mange store fisk i år, til å begynne med røk fortommen, etter bytta av fortom så rettet fisken ut kroken, etter bytte av krok så detter de av etter ett raskt utras. Ørreten jeg her snakker om er på ca 1,5kg og opp til ca 3kg. Har som sagt mistet mange av de.  >:(

Dette er fjellørret som er usedvanlig sprek i forhold til alt annet jeg har vært borti tidligere. De har lite hode med en smellfeit kropp (høy K faktor)! Hemsila ørreten er svak i forhold (mulig det er fordi den har blitt tatt om og om igjen), og de Bosniske ørretene jeg landet i hopetall tidligere i år er som en Lada i forhold til en Ferrari.  ;D

Oppsettet jeg bruker er ikke anderledes enn det jeg har brukt i mange år med stor suksess. En SA fortom på 9' med godt og vel 1 meter Stroft tippet. Dette har tidligere fungert bra. Har nå byttet til Eikre Camou, uten at det hjalp i nevneverdig grad.

Så at du ene og alene kan takke Hends/Eikre fortommen for at du lander de har jeg liten tro på Henning. Men det jeg derimot har større tro på er at dine kvaliteter som fluefisker. Jeg tror det er her det ligger. Du er rolig og behersket i tilslaget ditt og på den måten sikrer du ett svært godt utgangspunkt for å lande akkurat de fiskene du får til å ta flua di. I tillegg til dette så har du opparbeidet deg god erfaring med å kjøre ørret i ett fornuftig tempo og dette er nok den største faktoren til din suksess, tror jeg.  :)

For min egen del så tror jeg at mine tilslag er for raske og at ørreten derfor slipper for lett. Med unntak av de gangene den har ryki fortom eller bøyd krok, da har jeg kjørt for hardt.  :(

Jeg er nester der at jeg sender ett spørsmål til -Lars- & JB for å høre hva jeg gjør feil!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ny tur med nye fisker.

Fått 6 fisker med fortommen i de siste to dagene. 6hg, 8hg, 9hg, 1kg, 1,2kg og 1,3 kg. Alle kjørt relativt hardt. Ingen røk og ingen falt av.

Jeg lånte bort stanga på kvelden til lekekasting. Det gikk drit dårlig for vedkommede, så jeg måtte bytte hele styret. Min har jeg brukt siden mai, men nå var den altså søppel. Satte på en ny en som jeg fiska med i går. Ikke Eikre eller Hends. Kroka to fine fisker som jeg hadde på i noen sekund, for så å falle av. Jeg brukte dog en liten krok, uten mothake, og fisken hoppa og sprella. Kanskje kroken var årsaken? Dårlig tilslag? Eller rett og slett dårlig fjæring i fortommen. Ikke vet jeg :)

Inkluderer vi harr, har jeg i år kroka 26 fisker mellom 8hg og 3.3kg. Har ikke mista en eneste en av de. Så bytte jeg fortom og mista to av to. Tilfeldig?...........kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...