Gå til innhold

Miljødirektoratet regulerer laksefisket i fire regioner


Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Kilenotfisket burde vært stoppa for 20 år siden. Mulig burde fiskestart vært senere i juni i enkelte elver. Bedre oppsyn for å begrense brudd på kvoteregler. Så kan man lure på hvorfor regulanter får fortsette hærverket på så mange vassdrag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få personer tjener ufattelig mye på kraftproduksjon og oppdrett. I tillegg tjener staten også grovt på disse miljø ødeleggende virksomhetene.

Så lenge det ikke er krise får det fortsette. Naturmangfoldlovens føre var prinsipp gjelder ikke for oppdrettsnæring, kraftproduksjon og en del oljerelatert virksomhet.

Så lenge grasrota, det vil si oss, ikke reagerer så får det fortsette.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når representanten fra miljødirektoratet på spørsmål om tiltakene kommer for sent og er for svake, svarer at bestanden i elvene ikke er utrydningstruet, men at de er bekymret for om elvene får en stor nok gytebestand til høsten, så vitner ikke dette om et plagsomt høyt ambisjonsnivå fra et organ som er satt til å forvalte norske naturressurser..

Trodde ikke jeg ville si dette, men med all den dårlige forvlatningen jeg har sett over mange år i de elvene jeg fisker i på nordmøre(og tydelighvis mange andre steder), så er det på høy tid at relevante myndigheter nå tar kontrollen og gir de lokale elveierlagene mye strengere regler for fisket i elvene våre...og da tenker jeg først og fremst på hvor mye det skal være lov å ta ut...

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når representanten fra miljødirektoratet på spørsmål om tiltakene kommer for sent og er for svake, svarer at bestanden i elvene ikke er utrydningstruet, men at de er bekymret for om elvene får en stor nok gytebestand til høsten, så vitner ikke dette om et plagsomt høyt ambisjonsnivå fra et organ som er satt til å forvalte norske naturressurser..

Tja :)

Jeg er forsåvidt enig i at man kunne hatt høyere ambisjoner, og mener selv at gytebestandsmålene som regel er satt for lavt. Men nå var det altså en midtsesongsevaluering for få dager siden, og forvaltningen har i all hovedsak forholdt seg til den kunnskapen som har framkommet i sesongen så langt. For få år siden hadde vi hverken midtsesongsevalueringer eller gytebestandsmål. Så gi dem litt slingringsmonn. Svært mye av beskatningen er flyttet fra sjø til elv, og bestandsvurdert gjenutsetting blir vanligere og vanligere. Og vi må være klar over at midtsesongsevalueringen var klar 12. juli.  6 dager seinere er vedtaket om reduksjoner i både fisketid og fangst klart. Det er milevis av forskjell fra hvordan forvaltningen fungerte for bare få år siden.

Det kommer seg :)

Det som hadde vært morsomt var om MilDir hadde fått til et prøvevassdrag hvor de overoppfylte gytebestandsmålet over flere år. Så kunne vi sett hva som hadde skjedd. Jeg tror det ville blitt både mer og større laks, men det er foreløpig bare synsing. (Jeg har selvfølgelig rett, men folka i direktoratet har en lei tendens til å ville gå grundigere til verks enn bare å spørre meg ... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med evalueringer midt i sesongen, men med tanke på hva som har skjedd med laksebestanden siden 80 tallet, så ville det kanskje vært litt mer offensivt, og "føre var" hvis man hadde lagt opp til et mye strengere regime i forhold til hva man får lov til å ta ut av elvene...som nå styres lokalt, og der er det jo som kjent litt forskjellig praksis...

Så godt som alle fluefiskere jeg snakker med er ute etter spennende opplevelser og fungerende elver, fremfor full fryser.. dvs at de ser positivt på muligheten for et mye strengere regime enn i dag..

Likte forslaget ditt om en eksperiment elv <<l...men tror det må skje noe med kilenotfisket også...

I mellomtiden kan vi jo se hva de klarer å få ut(både bestand, opplevelsesmessig- og økonomisk) fra lakseelvene i Murmansk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...