Gå til innhold

Hvilke fluer kan jeg binde?


JørgenH

Anbefalte innlegg

Heisann!  :) :)

Har kjøp meg et fluebindersett fra nordisk fiskeutstyr og lurer på hva jeg kan binde nå i starten?

Har sett på tonnevis av bindevideoer, og det er nesten alltid noe jeg mangler for å klare å binde fluen.

Kan nevne opp alt jeg fikk med på fluebindesettet. (Skal sies at jeg spesialiserte det) (Byttet ut bindestikken og slikt)

Det jeg har av materialer er:  :)

Whiting nakke, men ikke i grizzly for de var tomt. Fikk derfor med en nakke der det var både brune og olivenfargede fjær.

Hends superfine dubbing i brun, svart og oliven

Foam sylynders i 2 størrelser

TMC Aero Dry Wing

CDC fjær i brun og svart

Brun og Svart bindetråd

og TMC 100 i #12 og #14

ADVARSEL NYBEGYNNER!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Magnus

Får prøve å sette fantisien i spill, men liker helst å binde etter "oppskrift".  ;D

Men vi får se hva jeg får til  ;)

blomsterpotta:

Skal selfølgelig prøve å binde de fluene du nevner.  ;)

Blir gøy å se hva jeg får til  :)

Er det slik at det går an å binde døgnfluer uten slike haletråder eller?

Har tenkt å kjøpe inn litt flere kroppsmateriale og noen påfugl-herl etter hvert når jeg får dreisen på det, men er ikke helt sikker på hva annet jeg skal kjøpe, så spør derfor i samma slengen om du/dere har noen forslag? (kroker og hårmateriale osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebindevideoer og alle verdens bindeinstrukser på nett ol er ingen fasit på noe som helst, kun andre folks kreasjoner. Du kan ta hvilket som helst mønster og skulle du mangle noe ift orginalen bruker du heller noe annet du har du mener kan funke. Litt personlig preg på flua skader ingen. Personlig er jeg kriminell på å vri litt på oppskrifta når jeg ser på videoer jeg senere skal binde. Blander andres kreasjoner med egen erfaring. :)

Det kan lønne seg å binde med noen som har litt greie på det også, gjerne ett bindekurs. Mye lure triks å hente fra andre her inne på forumet også. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en diger kasse med en masse herk jeg aldrig bruker og noe jeg bruker innimellom, men om jeg virkelig måtte hadde jeg klart meg med: CDC, dubbing og en hanenakke (til brunørret vel og merke), CDC kan brukes som vinger, som thorax på klekkere og som levende materiale på div. våtfluer/småfiskimitasjoner, dubbing brukes for div. kropper, gjerne 2-3 farger, hanenakke kan brukes som hale på døgnfluer, vårfluevinger og selvsagt hackle, både parachute og vanlig.

Bor i Danmark og fisker desverre bare brunørret et par uker i året, men før siste tur bandt jeg opp runt 50-60 fluer, tipper 40 av de var av det materialet jeg nevner over, variert i størrelse og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alt helt til jeg står i situasjonen, da skjønner jeg ikke en dritt. ;);D

Hvor i landet bor du, og hvilke fluer er det du har lyst til å binde? Vet du hva fisken i ditt område pleier å vake på i tiden som er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor en liten stubb unna Trondheim  <<l

Det er slik at jeg og noen kompiser fisker på forskjellige vann rundt der jeg bor.  :)

I det vannet jeg fisker mest tar fisken nå for tiden vårfluer. (fisker faktisk med streaking caddis hele sesongen i dette vannet og fisken biter på hver gang  <<l;D)

Skal sies at størrelsen på denne ikke er så veldig stor (maks 500g).

Jeg har sett at det har vært leptophlebia marginata der for en stund siden.

De fluene som jeg har lyst til å binde er vårfluer (streaking caddis og elk-hair caddis osv) og kanskje noe mygg og noen klekkere, men vet ikke helt hva som fungerer i vannet der jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da gjør vi ett forsøk på en steg for steg med en krok i størrelse 12, brun dubbing og cdc, brun og litt svart.

Alt er kjapt kasta sammen her så ta det for hva det er, en veiledning og ikke en fasit. ;);D

1. Fest tråden ørlite bak krokøyet og surr tråden bakover til krokbøyen.

9343809271_32baf205cb_z.jpg

2. Ta dubbing på tråden din og dubb deg litt frem og tilbake til du får en kropp du er fornøyd med, gjerne sigarformet.

9343808589_7c15aafbf0_z.jpg

3. Ta to-tre cdc fjær og legg dem oppå hverandre så tuppene blir like lange. Jeg har brukt 4 her fordi fjærene mine er litt tynne. Bind fast slik som på bildet. Viktig å ikke binde fast for nære krokøyet.

9346597076_2d5a9e0690_z.jpg

4. Klipp vekk fjærstammene foran og bind ned mot krokøyet og tilbake til der du festa fjærene.

9343806865_47dbf831f9_z.jpg

5. Ta en nål og del tråden din i to. Inne i den delte tråden legger du en svart cdc fjær, se bilde. Kun fibrene skal inn i tråden, ikke fjærstammen.

9343806115_d00c85966d_z.jpg

6. Tvinn trådholderen slik att fjærfibrene låses inne i tråden. Rett og slett spinne tråden med fjær inni. Da skal det etterhvert se ut som på bilde under.

9346593616_497a11c443_z.jpg

7. Surr trådene med de svarte fibrene rundt brystpartiet på flua mens du for hver runde forsiktig drar fibrene bakover så dem ikke legger seg som en ball.

9346592656_6b33d6fe58_z.jpg

8. Avslutt med en knute og dra fibrene litt skrått oppover og vri dem litt lett sammen. Ikke vri for hard så cdc ryker. Bare dresse lett.

9346592088_ab6d4d2beb_z.jpg

9. Og sånn skal det bli til slutt, sånn cirka. Jækla god fiskeflue det her, bruker den ofte i marka.

9346590626_9c0703fd57_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk waffer´n for kjempefine step-by-step bilder og gode forklaringer. Vet ikke helt hvordan jeg skal få takket deg nok  ;D

Kjempe fin flue som jeg må teste ut. Virket heller ikke spesielt vanskelig flue å binde, så denne havner helt sikkert i flueboksen etterhvert som jeg får dreisen på den  :)

Nok en gang... takk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua er enkel så fort du mestrer det med å splitte tråden, for det kan være litt køddete i starten. Men øvelse gjør mester. Prøv også å bytte på fargene slik at flua blir helt svart, helt brun, svart kropp med brrun vinge osv. Noen ganger er det bare en liten detalj som gjør at ørreten vil ha eller ikke. :)

Er det noe du lurer på rundt denne flua så hiv spørsmåla inn i tråden her så får du fort hjelp.

Good Luck! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hjelp du får av gutta her!  :) Du kommer ganske langt med det du allerede har, men mitt tips er å ta deg råd til 200kr(under tohundre så slipper du tollavgifta), så får du så utrolig mye etterlengta og morsomt bindematerialer å leke deg med! Påfugl f.eks - uunnværlig http://www.taimen.com/en/no/product/hareline-peacock-eyed-stick_5853/92999 Anbefaler sjappa i drøssevis. Og for et utvalg dem har...  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...