Gå til innhold

Anker til kajakk


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

For et par uker siden inviterte jeg til show i Rena da jeg skulle ta min første kajakktur i elv og bruke anker. For å paddle trenger man ikke å være Einstein. For å ankre opp trenger man å være bruttern hans oppdaget jeg. Etter to minutter gikk alt skeist og min stolthet rant nedover langs elva til stor lattersalve fra de lykkelige som sto på stranden. Jeg har sjeldent pumpet så mye adrenalin. Det som føltes som ti minutter før jeg fikk løsnet og gitt slipp av ankere og ankersnor tok omtrent ett minutt. Jeg er gla å ha sluppet mitt første bad i Rena og at utstyret ikke endte opp i kraftverkets turbiner.

I forkant så monterte jeg en løsning som den på bildet. Det fungerer helt sikkert men skadet av premiæreturen så ønsker jeg en annen løsning. En front- og bakmontert løsning. Er det noen som har et godt resept på en slik? Jeg har en Seabird Fisherman 12. Veldig lik Native Ultimate 12. Så de samme monteringene bør fungere fint. Gjerne av grafisk art da jeg ikke er Byggere Bob og trenger forklaringer som for en seksåring. Gjerne også med materiellspesifikasjon.

Kan avsløre at jeg endte opp som på bilde nr 3 i kartet. Ikke en optimal posisjon for fiske i kajakk.

post-1686-13949896302246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom det samme som deg (tørkesnørprinsippet), men med clam cleats slapp jeg heldigvis å ende opp på tvers av strømmen :)

Etter at jeg droppet tørkesnoren og gikk over til bak- og formonterte ankre, så har oppankringen blitt mye raskere, tryggere og ikke minst, stillere.

Brukte noen tynne jernrør (aluminium er å foretrekke) foran og bak, gummiplugger fra Jernia for å feste rørene. Selve ankerne er av bly, støpt i gamle fakkelbokser. Har et tykt lag med svart tec7 under ankrene, for å ikke bråke på steinete underlag (sikkert ikke nødvendig).

Nå har ikke jeg sit-on-top eller "kanokajakk", men vanlig brønn. Men det ser ut som kajakken din har god nok plass foran og bak til å lage samme løsning. Bare vær forsiktig med graving i strømsterke partier. Åpne kajakker som graver seg ned kantrer på sekunder.

Jeg kan poste noen bilder senere i dag, hvis du er interessert. Veldig enkelt løsning, men kan helt sikkert gjøres mer sofistikert enn deg jeg har gjort.

Ser at denne tråden har beskriver en mer gjennomført løsning:

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=230.0

Du må vel være pålogget for å se bildene, tror jeg...

Marius

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Tror du vil spare deg mye tid og hodebry med noe som dette... 150,- pr stk. fra statene - kan monteres uten SlideTrax - tror ikke seabird'en har rails for dette rundt hele fra baug-hekk. Følger med manual og installasjonsvideo <<l

http://www.basspro.com/Kayak-Anchor-Trolley-Kit/product/11082605010036/

Det er eksakt denne løsningen jeg har og jeg har også montert en cleat clam-løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil spare deg mye tid og hodebry med noe som dette... 150,- pr stk. fra statene - kan monteres uten SlideTrax - tror ikke seabird'en har rails for dette rundt hele fra baug-hekk. Følger med manual og installasjonsvideo <<l

http://www.basspro.com/Kayak-Anchor-Trolley-Kit/product/11082605010036/

Det er eksakt denne løsningen jeg har og jeg har også montert en cleat clam-løsning.

Ser nå at jeg ikke leste den første posten den nøye nok Fredrik  :-X

Kunne noe i denne duren virke, siden du allerede har Trolley kit'et? Bør nok utvikles litt da jeg ikke har tatt høyde for å holde tauet borte fra baugen/ hekken av båten.... for feste av clam cleats kan du også bruke slide trax festene da disse ligger på toppen, så kan men evt. flytte på disse også om man trenger det...

post-2841-13949896302709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...