Gå til innhold

TMC 103BL - Hot or Not !?


Kim W

Hva mener dere om tmc 103bl med tanke på kroking og kjøring av fisk? Hot or Not?  

31 stemmer

  1. 1. Hva mener dere om tmc 103bl med tanke på kroking og kjøring av fisk? Hot or Not?

    • HOT !!
      16
    • NOT !!
      16


Anbefalte innlegg

Du veit godt hva _jeg_ mener fra før, men la igjen ei stemme på avstemninga di alikavæl  ;)  103bl er en mjuk drittkrok med bla. for kort spiss med lite "vinkling" eller noe sånt, som gjør at den holder dårlig på fisken... Har ikke tall på hvor mange fisk jeg har mista når jeg har brukt den kroken  gggoodnight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tall fra i går i hvertfall... :rolleyes: Enig med du! Slapp litt for mange av juni-uke-ørretene som beit på krok 14 og 16 også. Synes Hends 404bl kroker og holder bedre da gitt, større gap og lengre spiss.

Artig å høre om flere deler denne oppfatninga eller om det bare er oss. Blir ikke kjøpt inn flere av dem her i hvertfall. Blir nok heller å prøve litt nye ukjente merker fremover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hends 404 : Fantastisk flotte kroker til "long distance release"  <<l

Moroa består jo først og fremst i å få fisken til å ta flua . . . Vi setter dem ut igjen uansett, så like greit om kroken retter seg ut og slipper taket før fisken drar på seg melkesyre og blir mer traumatisert enn nødvendig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Du må gjerne utdype litt, Raymond. ;D

Som alle her sier, myke som en overkokt spagetti og fungerer utmerket til long distance release. Normalt liker jeg myke saker, men ikke når det kommer til kroker! ;D

Eksempel: satt fast i buskaset i Rena et år, overvurderte hvor mye bakrom jeg hadde på et vannkast. Røsker i fortommen som alle ville ha gjort og vips, der kommer flua uten krokgap. Har også fått kroken bøyd på en fisk på 6-7 hekto :o

Er no' skikkelig forbainna mainnsjit som vi sier her oppe i trøndelagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er jo knekt rett av Henning. En ting er at de bøyer seg, men knekker? Da er det vel dårlig herding? Selv har jeg aldri prøvd 103BL, men man får jo ikke lyst til å prøve med slike bilder og erfaringer som her vises.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at krok ikke bare bøyer seg, men knekker som vist på bildet av Henning her.

Lurer egentlig på hvor mye skyld av dette jeg har i selv - så klart, det finnes "mandagsprodukter" av kroker også, og med tanke på at disse mest sans. blir herdet i store bulker/kasser med mange tusen kroker, så vil det finnes en og annen som blir for lite herdet (bøyer av), eller blir sprø (knekker), og som igjen faller igjennom kvalitetskontrollen (om den finnes).

Men hvor mange krok har jeg selv ødelagt i bindestikka, ved å feste kroken for hardt som ødelegger godset som igjen får den til å knekke ved belastning. Dog ikke sikkert dette lar seg gjøre ved dyre bindestikker, men den jeg har er ikke dyr, og jeg ser for meg at ved et par sekunders ubetenksomhet lett kan klare å skade kroken ved innfesting.

Bare en tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har også opplevd at krok ikke bare bøyer seg, men knekker som vist på bildet av Henning her.

Lurer egentlig på hvor mye skyld av dette jeg har i selv - så klart, det finnes "mandagsprodukter" av kroker også, og med tanke på at disse mest sans. blir herdet i store bulker/kasser med mange tusen kroker, så vil det finnes en og annen som blir for lite herdet (bøyer av), eller blir sprø (knekker), og som igjen faller igjennom kvalitetskontrollen (om den finnes).

Men hvor mange krok har jeg selv ødelagt i bindestikka, ved å feste kroken for hardt som ødelegger godset som igjen får den til å knekke ved belastning. Dog ikke sikkert dette lar seg gjøre ved dyre bindestikker, men den jeg har er ikke dyr, og jeg ser for meg at ved et par sekunders ubetenksomhet lett kan klare å skade kroken ved innfesting.

Bare en tanke

Stor sannsynlighet for at jeg kan ha skada kroken i bindestikka. Er ikke sikkert annlegget i stikka er helt perfekt, og at jeg kan stramme for mye. jeg liker at kroken sitter godt, og i den sammenheng, stramme som pokker.

Har vel opplevt å knekke 4-5 103 kroker i historien, så det er ikke på hundrevis. Men på en annen side, så har jeg ikke knekt andre kroker en 103bl. 102Y feks, som jeg bruker aller mest, har jeg aldri bøyd, eller knekt. I hvert fall ikke som jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å forvente at kroker med så tynt gods som i tmc103 og hends 404 skal tåle like mye som kraftige kroker... 0.12 sene tåler også mindre enn 0.20, naturlig nok.

Man kan sikkert endre herdeprosessen, men man kommer ikke unna at krokene enten blir myke eller sprø. Like greit at kroken bøyer seg som at de knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sannsynlighet for at jeg kan ha skada kroken i bindestikka. Er ikke sikkert annlegget i stikka er helt perfekt, og at jeg kan stramme for mye. jeg liker at kroken sitter godt, og i den sammenheng, stramme som pokker.

Jepp man vil jo gjerne at de skal sitte fast. Men hva vet vel jeg om hva kroken tåler av slik håndtering ?

Det er ikke å forvente at kroker med så tynt gods som i tmc103 og hends 404 skal tåle like mye som kraftige kroker... 0.12 sene tåler også mindre enn 0.20, naturlig nok.

Man kan sikkert endre herdeprosessen, men man kommer ikke unna at krokene enten blir myke eller sprø. Like greit at kroken bøyer seg som at de knekker.

Der er du nok inne på noe Lars  :P

Er også enig i at jeg ser heller at en krok skal bøye seg og slippe taket enn at den skal knekke ved for hard belastning for deretter å legge igjen en krokspiss i kjeften på fisken. Selv om denne helt sikkert slipper etter hvert den også.

En test jeg har sett blitt gjort, men ikke utført selv

Ta krok fra flere merker, fest godt i stikka. Bruk neglen på en finger og bend (bøy) kroken godt nedover mot spissen og bråslipp. Krok ved herding som skal gjøre godset hardt vil her knekke og slå seg av krokbøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: TMC 103BL er lett og fin krok som kroker svært godt. Perfekt til lettdressa fluer. Styrken holder bra til mine fisker, for de fleste jeg fanger er under halvkiloen. Bruker mest #3-4-stang og kjører lett. Men jeg tviler på om den er godt egna i storfiskelver som for eksempel Rena. Kroken er ikke egna til all slags bruk, naturligvis. Jeg er litt misunnelig på de som finner denne kroken for spinkel! Men at den retter seg ut ved HARDT press har jeg ikke noe problem med. Bedre det enn at fortommen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne utdype litt, Raymond. ;D

Som alle her sier, myke som en overkokt spagetti og fungerer utmerket til long distance release. Normalt liker jeg myke saker, men ikke når det kommer til kroker! ;D

Eksempel: satt fast i buskaset i Rena et år, overvurderte hvor mye bakrom jeg hadde på et vannkast. Røsker i fortommen som alle ville ha gjort og vips, der kommer flua uten krokgap. Har også fått kroken bøyd på en fisk på 6-7 hekto :o

Er no' skikkelig forbainna mainnsjit som vi sier her oppe i trøndelagen!

Så kroken suger eseltiss fordi du hang igjen og så røsket av kroken :o? Trodde kanskje det skulle komme en noe mer velfundert forklaring.... Kan kanskje hende at du traff hardt da du satte deg fast, når du så drar for å komme løs igjen... så ville jeg vel ikke automatisk si at det er kroken som er dritt og har skylda?

Hvis du har opplevd dette noen ganger, så er det vel en annen sak. Men å bruke så sterk lut etter en slik liten fillesak, ville nok ikke jeg gjort nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent 50/50 for "hot" eller "not" så langt og flere har uttrykt sitt missnøye med 103bl. Ingen av dere som trykket "HOT" som vil dele erfaring her da? Det er ikke farlig å ytre egen mening om ett produkt hvis man er fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å forvente at kroker med så tynt gods som i tmc103 og hends 404 skal tåle like mye som kraftige kroker... 0.12 sene tåler også mindre enn 0.20, naturlig nok.

Man kan sikkert endre herdeprosessen, men man kommer ikke unna at krokene enten blir myke eller sprø. Like greit at kroken bøyer seg som at de knekker.

Det er ikke hardhet i krok jeg lurer på her, men kroking og kjøring av fisk. 103bl slipper for mange fisk for meg sammenlignet med hends 404bl. Har noen Akita bl kroker liggende her også men dem har jeg ikke bundet noe på enda. Synes krokspissen på dem er noe kort. For vel gi dem en sjanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

404 har sluppet mye mer en 103 for meg. Men tror det kan være tilfeldigheter.

Jeg har fisket en del med 404, for jeg digger jo kroken og dens vekt, men den slipper mye fisk. Må legge til st dette er på småfisk, som spreller og spretter "raskere" en de litt større. På litt større fisk har jeg bedre uttelling med 404, kombinert med hends/eikre fortom som fjærer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kryssa av for "Hot"? Hva er greia? Hva er hot og hvordan da? Er det fordi den er så fantastisk god til å holde på fisken under kjøring? For det syns jeg er denna krokens kanskje aller verste egenskaper...

Tror kanskje en del kunne tenkt seg en mellomting, stor forskjell mellom hot og god, eller helt 0k... hot da er det virkelig et spesielt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hardhet i krok jeg lurer på her, men kroking og kjøring av fisk. 103bl slipper for mange fisk for meg sammenlignet med hends 404bl.

Har ikke gjort noen forskning på akkurat dette som er noe verdt, så det kan godt være du har rett.

Jeg benytter mange forskjellige kroker og har vel mistet fisk i ny og ne på samtlige av dem . . . Partridge's klinkhamer-kroker er vel den som skiller seg ut som full krise av fluekroker jeg har benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOT er det som funker. I hvertfall i denne tråden.. ;D

Jeg tror man må venne seg litt til bl kroker også, bli mer bevist på det når man fisker. Man må ha stålkontroll på lina hele tiden og jeg har mista ett par fine i år i ren slurv med lina under "taket". Hver gang fisken tar nå så sier jeg til med selv : husk bl nå waffer'n, B L !!!!!! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...