Gå til innhold

Fangst


ruggen

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg har blitt frelst i voksen alder og egentlig for gang nummer to er jeg å finne ganske så ofte (i min målestokk) langs vannkanten med fluestanga. I hodet mitt er dette nesten som første sesong med fluestang å regne da den samlet støv i ca 20 år.

Jeg har laget en oversikt for meg selv, og konklusjonen så langt er vel at det er ganske langt i antall minutter og timer mellom hver fisk om jeg ser på gjennomsnittet. Jada det er klart at det avhenger av valget som styrer hva man har i enden av fortommen, nymfe, tørt, i tillegg til lokasjon etc, men dog... På forum, i blader og andre relevante steder leser man jo stort sett om suksesshistorier.

Det jeg egentlig lurer på er om folk er ærlig overfor seg selv, hvor ofte hvor mange fisk drar dere opp i løpet av feks mai-sept? erfaringsnivået i tillegg til en rekke andre faktorer spiller selvsagt inn også her.

Men...hva er statistikken din på feks minutter/timer pr fisk (kjekt om man utelater de gangene man eventuelt aktivt fisker steder hvor man vet man får fisk på 100 gram på hvert kast)?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nok ingen oversikt over hvor mange fisk jeg får gjennom en sesong - joda, en sånn viss peiling har jeg.

Men gud bedre om jeg skulle begynne å regne antall minutter/timer på rompa, stående, speidende, traskende, ventende og ikke minst alle bomturene på hver eneste fisk.

Da hadde jeg nok begynt med golf  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...hva er statistikken din på feks minutter/timer pr fisk (kjekt om man utelater de gangene man eventuelt aktivt fisker steder hvor man vet man får fisk på 100 gram på hvert kast)?

mvh

Hå-hå, dette vil jeg ikke hverken tenke på eller vite  ;D

Det eneste jeg vet er at noen ganger går ting nærmest av seg selv, man får til og med mer fisk enn man fortjener, mens andre ganger kan det virke helt uoppnåelig å greie å kroke en jævla fisk.

Stort sett går det lenge mellom hver fisk som er noe å skrive hjem om, men så er det ikke (for meg) noe mål å få mest mulig fisk, heller . . . Om det var et mål så ville jeg fisket langt mer effektivt, og sikkert også med annet utstyr enn jeg gjør  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, får jeg tre brukbare fisk på en dag, så er jeg veldig, veldig godt fornøyd. Svært sjeldent jeg får over 10, og da er det småtasser (under 300 gram)! Skjer langt oftere at jeg ikke får noenting, men så drar jeg på tur når jeg har lyst og ikke nødvendigvis når forholdene er optimale. Fisker stort sett tørt, men setter på nymfer og streamere en gang i blant. Men da har jeg sjeldent troen og tålmodigheten er på et lavnivå, så det blir ofte med 20 kast før jeg koker kaffe eller tar en øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ført fangststatistikk de siste par årene... Ikke noe sånn veldig detaljert, men dato, sted, flue, vekt og sånn ca k-faktor. Dette er den sesongen jeg har fanget flest kilosfisker, men alt i alt er det den tregeste og mest tragiske sesongen jeg har hatt... Jeg har knapt fiska på en skikkelig steady fisk...

Heldigvis fører jeg ikke statisktikk på antall minutter i bil, på ræva, liggende, sovende, ventende osv.... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...