Gå til innhold

utstyret for sjøfiske


fluetor

Anbefalte innlegg

Selv liker jeg 9 fot kl 6 eller 7, med et intermediate WF snøre og en snelle som tåler saltvann. Selv har jeg glede av en Scott S3S stang og en WF line som heter Guideline Coastal slow intermediate. Snella er en Scierra XDP.

Om jeg har noe å utsette på ustyret er det at snella er noe for tung og at slow intermediate synker litt sakte (men fint der det er grunt).

Jeg har før brukt 10 fots stang (Hardy Swift) men funnet ut at det over tid er ganske anstrengende med den svingvekten som den ekstra foten utgjør (kan ha vært den spesielle typen stang jeg brukte som er årsaken, og at det finns mer "vennlige" 10-fotere).

Men husk at det ikke nødvendigvis er et direkte samsvar mellom pris og hvor bra utstyret funker for deg. Ville sjekket om du kan få prøve litt forskjellige utstyr hos kompiser eller andre som bor i nærheten, for å finne ut hva du selv synes funker best. Det finnes det veldig mye bra (og rimelig) nytt og brukt utstyr å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utstyr bruker du ellers når du fisker? Sjøørretfiske er ikke så ulikt innlands brunørretfiske når det kommer til stangvalg serru. Stangvalg blir veldig smak og behag, noen liker dattera mens andre liker morra. Forskjellen ligger mer i klasseforskjellene. Greit med en klasse eller to opp i sjøen da fluene ofte er større og vinden mer krevende. :)

Jeg har flere stang/snelle/line komboer som JEG liker, men det er ikke sikkert disse faller i smak hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utstyr bruker du ellers når du fisker? Sjøørretfiske er ikke så ulikt innlands brunørretfiske når det kommer til stangvalg serru. Stangvalg blir veldig smak og behag, noen liker dattera mens andre liker morra. Forskjellen ligger mer i klasseforskjellene. Greit med en klasse eller to opp i sjøen da fluene ofte er større og vinden mer krevende. :)

Jeg har flere stang/snelle/line komboer som JEG liker, men det er ikke sikkert disse faller i smak hos deg.

Enig med deg. <<l

Jeg bruker kanskje noe raskere/lengre stenger i sjøen, men det har sikkert med at det er det jeg er vandt med, og at jeg synes raskere stenger bærer tyngre fluer litt bedre.

Men som nevnt tidligere, smak og behag.

PS:  Har en veldig god Fenwick stang på kjøp og salg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med folket over... en standard stang for sjøfiske 9 fot 6-7 (går fint med 5'er også, men ville nok ikke brukt dette som primærstang da man blir sårbar pga vind og større fluer.)

Start med en standard helsynkende intermediate/ S1 line, da denne dekker det meste.

Skrev litt om en kombo i denne tråden om en super kombinasjon hvis du er ute etter noe som går som ei kule/ takler det meste av vind/fluer... men her kommer preferanser inn i spillet...

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=30532.0

http://www.redington.com/fly-fishing-rods/predator/

Må ikke koste alt verden for å være bra!  <<l Selv fisker jeg kun i saltvann og fisker året rundt... jeg eier/ har eid alt av topp-modellene til Sage, Scott og Loomis som også alle er bra, men Redington har blitt mitt førstevalg.

Vil du se på de dyrere, vil jeg anbefale ut i fra mine erfaringer: Sage xi3/xi2, Scott S4s, Scott x2s (hvis du får tak i den), Loomis NRX. Dette er da alle ganske så raske/ aggresive stenger... NRX'en er etter min erfaring stangen ut av disse den med mest "feel."

Av liner bruker jeg mest glassliner: MKB Saltwater Power Presentation #7 intermediate til#7'er stang, SA stillwater #8 Intermediate til #7'er stang..... så har jeg et knippe med synkeliner i forskjellige grader, hoover og flyt... men int er den jeg bruker mest.

Skal du fiske mye i sjøen, ville jeg også vurdert å investere i en snelle egnet for saltvann... ting irrer fort i sjøen hvis det er laget for ferskvann  :P Selv har jeg best erfaring med sneller fra Hatch, Tibor og Nautilus.....

Sist, men ikke minst, linekurv! Sparer deg for mye hodebry, samt ødelagte liner på skarpe svaberg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utstyr bruker du ellers når du fisker? Sjøørretfiske er ikke så ulikt innlands brunørretfiske når det kommer til stangvalg serru. Stangvalg blir veldig smak og behag, noen liker dattera mens andre liker morra. Forskjellen ligger mer i klasseforskjellene. Greit med en klasse eller to opp i sjøen da fluene ofte er større og vinden mer krevende. :)

Jeg har flere stang/snelle/line komboer som JEG liker, men det er ikke sikkert disse faller i smak hos deg.

Har den siste tiden brukt  389-4 CIRCA 8'9"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage Circa har jeg bare prøvekasta på en gressplen i to minutter, men jeg likte den lille kastesekvensen såpass godt at jeg blei nysgjerrig på stanga. Virker som en utrolig god fiskestang. Du bør prøve en winston b3x i klasse 6 eller 7. Lette og dype herligheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...