Gå til innhold

Gjedde - fest !!!


Flemming

Anbefalte innlegg

Har aldri opplevd lignende til Gjedde-fest....

 

Mistet tellingen, men jeg fikk mellom 25 og 30 gjedder i løpet av 4 timer, og mistet en del, på en nokså kort sone i et innløp til Øyern.... :-#

10 gjedder på de første 12 kastene er jo nesten for godt til å være sant. Tror jeg traff vær og huggtider ganske perfekt, og det må ha samlet seg en ganske stor stim (!??) med gjedder i renna utenfor meg...laugh.png' alt=':lol:'>

Ingen fotspor fra fiskere som har vært der før meg heller.... 8)

 

Fikk ingen beist akkurat, de lå mellom 1 - 4kg, med et snitt på underkant av 2kg tenker jeg, men allikevel, gøy på #6 stanga... Så kom dere ut med fluestanga !! :smt079

 

(Noen som vet om marken (parasitt?) på gjeddene i stillestående kaldt vann er skadelig for gjedda ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er et digitalkamera utrolig greit å ha.....

Her kommer et par bilder av den marken / parasitten som ofte er på gjeddene her, samt av en gjedde uten. Noen som vet noe om disse skapningene ????

 

Tormod : Jeg fisket sakte med flytesnøre pga lav vannstand..... ;)

post-14-13949844963904_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg alltid gjedda som den slemme djevel :twisted: , men denne fisken synes jeg nesten litt synd på. Ser ille ut med den parasitten.

 

"This in turn had raised water temperatures very high, this provokes pike death’s! These were high last summer on some waters because of this high temperature which sparks off a parasite attack called Argulas. This small clingy lice parasite creates the dreadful looking red sore’s, which can be at times fatal to Esox. During September I caught a huge amount of good pike, many of them had the red sores made by these parasites."

 

Dette fant jeg om en parasitt som gjedder får, gjerne når vannet er lavt og gjerne ved høy vanntemperaturer. Kan være fra varm sommer. Vet ingenting om parasittens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hei Flemming

 

Jeg trur disse skapningene er en Piscicola geometra, som er en igle. På norsk kalles denne familen Piscicolidae for Fiskeigler. Mulig jeg tar litt feil men sikkert noen som kan dette bedre enn meg

 

Samme svar fra det andre forumet du spurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg støtter teorien din her Hermansen. Det er nok fiskeigler, og mest sannsynlig Piscicola geometra siden vi bare har to arter fiskeigler i Norge og den andre; Cystobranchus mammilatus, lever på lake og kalles derfor også for "lakeigle". Fiskebiolog; Steen Ulnits skriver om disse på hjemmesiden sin http://www.ulnits.dk/biologi/frame246.htm

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Cystobranchus mammilatus er det ikke, dens utbredelse i Norge er svært liten, OM det hadde vært C mammilatus burde dette rapporteres helt klart. Det er en art som ikke forekommer så ofte slik som denne andre varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

skal ikke si hvordan type igle det er, men jeg har fisket en del i Glomma. Tidlig vår, samt sein høst får jeg gjedder med slike igler som på bildet. Har hørt at disse iglene er prasitter som normalt er ufarlige for fisken, men kan i store mengder (kanskje som på bildet?) ta livet av fisken.

 

Årsaken til at de sitter på gjedda våren og høsten tror jeg har med å gjøre at vannet er kaldt, mao gjedda bevger seg sakte og den oppholder seg mye nær bunn slik at disse iglene får muligheten for å få "haik". Aldri fått slike gjedder om sommeren, noe jeg tolker som at de faller av etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...