Gå til innhold

gamle stenger med lette snører?


torese

Anbefalte innlegg

Hei,

På grunn av stangbrudd på ferie i gamle trakter måtte jeg hente frem en gammel tjøstheim glassfiber. En slaskeraje av dimensjoner helt til jeg fikk på ett lettere snøre. Da gikk både kasting og kjøring av fisk overaskende bra.

Hvordan er det i dag? Har kastestil og snøreteknologi endret seg på en slik måte at selv gamle og dårlige stenger kan få en ny renesanse?

Oppfordrer alle til å lete i skuffer og skap, kjellere og garasjer for å gjennomføre en test! Man tar slaskerajen eller lignende setter på moderne snøre i oppgitt snøreklasse. Deretter tester man samme stang med 1-3 klasser lettere snøre og måler kastelengde. Poenget er da at hver enkelt kaster blir sin egen kontroll. I og med at enkelte nok vil kaste lengre med enn slaskeraje enn en normal fluefisker vil gjøre med en topp moderne stang kan det være greit at vi måler og legger vekt på differeansen i +/- meter.

Resultatene postes i denne tråden!

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en gammel todelt fluestang (Berkley Safari series eller hva det var, #6-7) bakerst i skapet under opprydding her i sommer. Kjøpt på konkurssalg for kr 200,- i 1988 eller deromkring. Husker det ble bare tull og fanteri med #7 snøre. I sommer testet jeg den med et Hardy #5 snøre. Gikk helt fint det. Ga den bort med fluesnøret til en som har fisket en del med fluestang tidligere, og han mente selv at komboen var helt ok. Han har benyttet komboen flittig i sommer vet jeg, uten å ha fått nevneverdige mèn av det  ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Vi hadde en slik test for 2 år siden, en splitcanestang på 8,6 fot mot Streamstix T5.

Splitcanestanga gikk 30-33 m og med T5 oppnådde vi 33-36 m, dvs en forskjell på 10 %.

Gamle stenger med moderne snører kan være veldig morsomt, f.eks  Guideline Presentation på en splitcanestang.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

Jeg har et par sånne oldtimers selv. ;D

En Shakespeare Wonderod 1470 #7/8 og en Fenwick FF858 #8.

Den ene er forholdsvis riktig klassifisert,og den andre er noen hakk under. ;D

Uansett,ingen av dem er noe jeg ville ha vurdert som en passende fluestang for meg i dag,eller

for ikke å si kastestang i dag.Begge er altfor trege stenger.De har frekvens godt under 3hz begge to. ;D

Blir for mye å dra på kastemessig sett. ;D

Nå skal det sies at det er utfordrende,og ikke minst morsomt det å kaste med dem,men

som sagt,det blir til at de stort sett står inne i hjørnet i stua,de få gangene de får være med ut på tur

er på noen kastetreffer,eller høsttreffer bare for å se hvordan folk takler dem. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Splitcane har jeg testet og det går, som johnny sier, så det suser med rett snøre. Skal finne frem tjøstheim stanga og ta den med i hallen for en test. Har både wf 2 og 3 liggende. Men det får bli etter turen til NZ. Kun tre uker til avreise og reisefeberen øker kraftig dag for dag.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt ikke noe nytt fenomen. Det å "underline" ei stang, kan få frem spesielle, og gode egenskaper i stenger.

Sage ll 389, likte meget godt en wf 2 til myggfiske.

Eldre, og gjerne litt dype stenger, kan få en ny vår, med dagens gode liner, og det gjerne med både en og to lineklasser lettere liner <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant,så sant Itte hackel.

Intet nytt fenomen,men det er nok ikke så altfor mange som tar seg tid til

i det hele tatt å prøve,eller i det hele tatt tenker over muligheten for det.

Jeg tror at de aller fleste leser seg blinde på tallet på stanga,og

låser seg der,og går dermed glipp av en mulig aha opplevelse. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Hardy Jet, 8`6" # 7 med DT 7 line. Antagelig kjøpte jeg den 1976. Sammenlignet med Vangen 603, kjøpt 1969, var Hardy stanga RÅ.

Får prøve den med Experience # 5. (Er vel # 7/8 line iflg AFTM :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tak i en slik Tjøstheim fishfighter, tenkte jeg sku klare og få tak i en #7 snelle og bruke denna på laks, men det er kanskje ikke en idè når jeg ser denne tråden her, kanskje bedre og prøve den på #3 flyt sene til små vann? selvom min #5 loop optistream gjør jobben godt til det for øyeblikket:p

legger ved noen bilder av merkinga :P

20130820_000753_zpsfa814c66.jpg

20130820_000741_zpsb6979b58.jpg

20130820_000725_zpsa3835de0.jpg

20130820_000721_zps150df929.jpg

hadde jo vært morro og kunne bruke denne stanga til noe, men det jeg kunne tenkt meg er jo Laks, og om det stemmer som dere sier så er jo denne ikke brukende til slikt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...