Gå til innhold

"Utstopping" på lavbudsjett


Ole1994

Anbefalte innlegg

Da jeg i sommer tok mitt livs ørret kom kjapt utstopping opp som et tema. Men da jeg undersøkte litt rundt på priser skjønte jeg fort at det ble en god del dyrere enn forventet. Gjerrigknarken i meg begynte da å male på noen ideer min onkel hadde kommet på, og etter noen netter med halvdårlig søvn og mye tenking var planen klar. Og ikke bare var planen klar, den var billig også! Og i tilfelle noen skulle ønske å gjøre det samme lager jeg en liten oppsummering her. Den blir i to deler, der den ene omhandler selve utformingen og den andre lakkeringen.

Det hele begynte som et stykke med bakepapir hvor ørretens omriss ble tegnet. Samtidig med avtegningen tok jeg også en del mål til senere bruk. Plassering av finner er også lurt å få med på denne tegningen. Etter noen få endringer her og der for å få den posituren jeg ønsket var den delen klar. Derfra ble omrisset overført til to biter med bluefoam og et stykke 5mm kryssfiner. Bluefoam fås kjøpt hos butikker som XL-Bygg og liknede. Koster ca 80,- for ei stor plate. Jeg hadde både kryssfiner og foam fra før så ingen utgifter så langt. Når dette så var skåret ut fra emnene ble to ståltrådbiter limt fast i spolen på finerplata. Disse skal senere brukes til å feste halen i. Deretter limte jeg det hele sammen med Tec7 og lagt under press i et par dager. Hadde fra før her og, så fortsatt ingen utgifter. For de som ikke har Tec7 og syntes det er dyrt kan trelim fint brukes. Bare vær obs på at temperaturen må være noenlunde og at det fort tar en uke før det er gjennomherdet

[attachimg=1]

Etter at limet var tørt og jeg hadde et solid stykke var det bare å brette opp ermene og finne frem tusj og kniv. Her tegnet jeg et litt stort omriss av ørreten, sett over ryggen og formet fiskekroppen i grove trekk. Et stort område rundt munnen ble også såret ut, hvorfor kommer vi til senere. Når jeg så hadde forma kroppen så mye jeg turte med kniv var det frem med sandpapiret. Hadde jeg vist det jeg gjør nå, hadde jeg tatt enda mer med kniven, det er nemlig mye lettere å bygge kroppen opp igjen på et senere tidspunkt enn å slanke den. Etter mengder med pussing hadde jeg en plugg som var på måla litt mindre enn originalen. Dette er for å kompensere for tykkelsen på sparkelet når vi kommer til det.[attachimg=2][attachimg=3]

Fisk har finner og de kan være en utfordring! Som de fleste vet er de også en smule gjennomsiktige, noe som innsnevrer materialvalget noe. Om det er ønskelig kan du selvfølgelig klippe finner og hale av den originalen og tørke disse som på en utstopping. Jeg gjorde ikke dette, men tok lokket fra en gammel farseboks. Herfra klippet jeg ut finnene og halen. Igjen, kostnadsfritt! Til dere som velger å gjøre det samme kan det være lurt å klippe ut en utstikker der hvor finna går inn i kroppen på fisken, slik at du har litt mer hold. Halen ble så limt fast i de to ståltrådbitene og resten av finnene pakket pent bort.

Nå er det på tide å gi denne isoporklossen litt ørretpreg. Vi begynner med munnen. Her kommer også de første utgiftene. For å forme en hul munn og tunge brukte jeg en enkel bøyle med ståltråd som armering. Den formet utsiden av munnen. Oppå denne bøylen ble det lagt epoxykitt (maritim type) for å forme munnen. Dette kan ses på bildene. Av dette stoffet formet jeg også tunga. Prisen for dette kittet var 49,- og fås på biltema: http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-361301/ Dette stoffet la jeg også rundt «øynene». For de som vil kan utstoppingsøyne enkelt kjøpes. Jeg valgte den billige løsningen og lot kreativiteten løpe løpsk. Enden på visa blei at to bolter med rundt hode ble kappet til og montert inn i hodet på ørreten ved hjelp av kittet.

[attachimg=4][attachimg=5]

Når dette var formet var det på tide å begynne å sparkle, det er her mesteparten av jobben ligger når det kommer til utformingen.  Jeg har brukt to typer sparkel. Et løsemiddelfritt epoxysparkel beregnet på båter. Også det fra biltema, men finner det ikke på biltemas nettsider her og nå. Det andre er et mer hurtigtørkende sparkel beregnet på bil: http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Sparkel-36052/    Jeg begynte med epoxysparkelet da det ga et hardt og robust skall rundt foamkjernen. Med dette formet jeg også spolen. Tørketiden på epoksysparkelet varierte fra 18-72 timer avhengig av temperatur. Jeg pusset etter ca 32timer. Dette sparkelet ga ikke de helt glatte overflatene og hadde den ulykkelige egenskapen at det har nøyaktig samme farge som foamen. Derfor brukte jeg finsparkel som et topplag. Med dette formet jeg også «bartene» på ørreten. Finsparkelet herder så fort at det egner seg dårlig til å dekke hele ørreten på en gang, med mindre man tar den i seksjoner. Det er heller ikke like sterkt så egner seg ikke like godt til å forme spolen med. Prisen for disse to spanna med sparkel var totalt 319,-

[attachimg=6]

Etter en god del pussing var det på tide å finne frem finnene igjen. Ved hjelp av omrisset fant jeg plasseringene finnene skulle ha. Disse ble markert før en Stanleykniv ble brukt til å skjære et lite dypt snitt som finnene kunne dyttes inn i. Dette går ikke for rygg og gattfinne da disse står midt over finerplata inne i kroppen. På disse finnene laget jeg et grunt spor som guidet finnen på rett plass mens jeg limte de på plass. Finnene ble først punktlimt med superlim før de omhyggelig ble festet med epoksy. Lim har jeg også bøtter og spann, så ingen særegne utgifter her.

[attachimg=7]

Vel da var ørreten klar for lakk, og prisen til nå endte på 368,- Og det gikk med 8-10 arbeidstimer. Ikke akkurat avskrekkende med tanke på at innkjøpene holder til langt mer enn en fisk! Av det jeg kjøpte skal det formes tre ørreter. Og deler vi det hele på de tre blir det ca 123,- per ørret pluss lakk! For de som ikke har så mye rart liggende må kanskje et par hundrelapper til påberegnes, men det er fortsatt et godt stykke opp til prisen en preparant tar. Det bør også nevnes at kvaliteten en preparant leverer er en del høyere. Håper det var noen som syntes det var underholdene og kanskje har lyst til å prøve det samme. Og for å ha alt på det rene, jeg har ingen forbindelse med biltema utover kundeforholdet. Grunnen til at jeg brukte den butikken var rett og slett at jeg ville se hvor billig jeg kunne klare å få det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...