Gå til innhold

Fortom som tvinner seg


Andvoll

Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Baetrix

Er det virkelig sant at noen av dere velger å la ei dårlig flue begrense både kasting og fisking? Sjokkert.

Her har du virkelig misforstått det? :)

Flua fisker jo som et lite helvete. <<l

Da er det ikke flua som er dårlig,men det som er dårlig er å ikke tilpasse seg akkurat det?

Tom.

Lurer på hvem som har misforstått jeg. Ei godt bundet flue hverken begrenser fiskinga eller kastinga. Dermed øker alle sjanser. Begynner å mistenke at du ikke aner forskjellen på hva om fisker som et lite helvete og hva som gir en og annen fisk. Bytte fortomsspiss etter 2-3 kast og begrense kastinga for at flua skal kunne brukes sier meg at du har liten erfaring med hva som er gode fluer bundet på riktig måte. Fisk mer og kveruler mindre i 2014 er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er flua som spinner i lufta pga utforming, derfor tvinnes fortommen. Ei nymfe(larve) uten

noe som helst bust snurrer ikke. Da er det i tilfelle noe veldig galt med line eller sene(fortom).

Lite trolig. Kutt eventuellt ned på blindkast. Det er kun for retning- og lengde-forandring.

Fisken er i vannet  ;D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,ikke enig med deg 1337.

En godt fiskende flue trenger ikke være en flue som ikke tvinner.

Noen ganger er det rett og slett akkurat motsatt.

Hvis du ikke tar deg tid til å hele tiden ha optimal fortom så er du lat.

Fisk mer og kast mer med litt forskjellige fluer så vil antageligvis også forstå at

det er ikke noe som heter å binde den riktige flua kastemessig sett.

Hvis en flue fisker godt og samtidig tvinner så vil jeg ikke for alt i verden bytte ut den?

Hvorfor skulle jeg det?Det virker temmelig klønete for meg å ha en sånn innstilling spør du meg.

Dette heter ikke kverrulering,men å prøve ting som gir resultater.

Jeg gidder ikke slutte med det fordi du mener noe annet,det gir meg fisk...

Jeg skal vedde på at du selv ikke engang har prøvd det?Eller kan hende du har? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker kun på kjøpe fluer men har styrt unna billig fluer å disse pakkene til bla Mustad

Noe som ofte lønner seg på litt større kjøpefluer er å ta fram ei lita saks og dresse dem litt mindre. Ofte er det alt for mye hackel, for høy vinge etc. på dem i forhold til hva som er nødvending. Ofte er begrepet "less is more" riktig på fluene vi fisker med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to grunner til at fluer tvinner fortommen. 1) Du kan ikke binde fluer. 2) Du kan ikke kaste. Her er det bare å velge  <<l

Kasting har du ikke særlig greie på skjønner jeg,men det er aldri for sent å lære. <<l

Det er ikke kastingen som tvinner flua,men det er flua i seg selv.

Du kunne jo prøve å forklare at kastingen er årsaken til at flua tvinner fortommen?

Hva er grunnen? ;D ;D ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to grunner til at fluer tvinner fortommen. 1) Du kan ikke binde fluer. 2) Du kan ikke kaste. Her er det bare å velge  <<l

Kasting her du ikke særlig greie på skjønner jeg,men det er aldri for sent å lære. <<l

Det er ikke kastingen som tvinner flua,men det er flua i seg selv.

Du kunne jo prøve å forklare at kastingen er årsaken til at flua tvinner fortommen?

Hva er grunnen? ;D ;D ;D

Tom.

Flua i seg selv??????? Den tvinner ikke før du begynner å kaste med den, slik at det er kastinga som tvinner fortommen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Syversen og 1337. Ta resten på pm.... ;)

Kan jeg ikke svare ham to ganger uten at det må tas på pm? Dette våset hans er så bort i natta at det ikke kan stå uimotsagt. Og hvis det må gjøres på pm så er den en viss risiko for at en nybegynner kan få et noe begrensende fiske en stund fremover fordi han uheldigvis trodde på tullballet. Det vil jeg ikke. Feil material, proporsjon, asymmetri, overdressing og krok er vanlige grunner til at fortom tvinner seg. Og det er ikke bare i luft at dette skjer. Det skjer når du trekker flua gjennom vannet også. Alle slike problemer kan lett unngås ved bedre bundne fluer i stedet for å kompensere med ditt og datt. Ei god flue fisker nemlig godt samtidig som den gir null tvinn. Samme hva denne bryggekastenissefiskern sier. Og når jeg leser hans siste svar til meg så er det tydelig at han tror han fisker mer og har prøvd mer. Ikke i drømme engang Syversen! Enten må du innrømme at du bare kverulerer for moro skyld ellers så er det klart at langt de fleste her inne har fisket mer enn du. Et godt bevis på det er at du har prøvd så fluer at ei som tvinner fortommen din fortsatt foretrekkes som fiskefanger. Da har du et stykke å gå enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Sorry1337.

Du er ikke særlig ovebevisende med svarene dine.

Ei god flue er det fisken tar,ikke hvordan du opplever hvordan den beveger seg?

Trodde du virkelig det?

Du ahr kanskje ikke kastet eller fisket så mye?

Tom.

Hahaha, du er ikke sann. Ta deg en bolle. Og ta resten på pm om du vil svare meg. Dette blir som vanlig bare tull fordi du ikke skjønner når du bør slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, du sier: Det er ikke kastingen som tvinner flua,men det er flua i seg selv. Men flua tvinner faktisk ikke før du begynner å kaste den, I flueboksen for eksempel, så tvinner den ikke.  ;D

Det har du rett i. <<l

Men hvis den fisker som et lite helvete,forklar meg da at da poenget med å forandre den?

Hvis du klarer det så,så lytter jeg så gjerne.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke trådstarter å argumentere med at fluene blir bundet feil når de tvinner fortom når han fisker med kjøpefluer. Da bør man enten trimme flua, eller gå opp i fortomtykkelse. Kastingen blir som den blir for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry1337.

Du er ikke særlig ovebevisende med svarene dine.

Ei god flue er det fisken tar,ikke hvordan du opplever hvordan den beveger seg?

Trodde du virkelig det?

Du ahr kanskje ikke kastet eller fisket så mye?

Tom.

Hahaha, du er ikke sann. Ta deg en bolle. Og ta resten på pm om du vil svare meg. Dette blir som vanlig bare tull fordi du ikke skjønner når du bør slutte.

Ikke bruk fornavnet ditt på andre.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det hjelper ikke trådstarter å argumentere med at fluene blir bundet feil hvis de tvinner  når han fisker med kjøpefluer. Da bør man enten trimme flua, eller gå opp i fortomtykkelse. Kastingen blir som den blir for de fleste.

Eller kjøpe bedre fluer. Trimming gir ikke alltid godt nok resultat og noen kjøpefluer er bare håpløse. De kan noen ganger berges med å trimme litt over og under, men ikke alltid. Å gå opp på fortomstykkelse kan selvsagt hjelpe, men det kan også gå utover fiskbarheten. Stivt, langt og tykt hackle er den vanligste synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...