Gå til innhold

Fortom som tvinner seg


Andvoll

Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Varierer graden av tvinn med hvilken flue du bruker? Husk at enkelte fluer, særlig de med stive materialer og brente vinger, kant vinne fortommen noe fryktelig...

Ja det gjør nok det men det skjer med de fleste fluer.

Men er ikke hver gang heller

Kansje tykkere fortom er tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store caddiser synder også ofte mot tynne fortommer.

Denna flua under her for eksempel er ett helvete på en 5x fortom pga stor vinge og hackelet i front. Hadde trua på denne some n harrfanger på seinhøsten i glomma, men fortommspinnet sendte flua langt bak og ned i sekken. :rolleyes:

sept12fluer001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere sier er at det er flua å ikke fiskern sin skyld ;D

Jeg fisker stort sett bare med SA freshwater tippet 5x.

Hender jeg bytter ut tippeten når denne tvinninga blir for ille,det ser ut til å

hjelpe men det er kansje noe jeg innbiller meg.

Uansett jævlig irriterende

Har også vært borti at tvinninga kan være bra.

Hvis flu "utvinner" seg mens flua ligger ute så ser det faktisk ut som den lever :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært borti at tvinninga kan være bra.

Hvis flu "utvinner" seg mens flua ligger ute så ser det faktisk ut som den lever :D:P

He-he . . . Joda, har sett dette selv, men foretrekker nok å kunne kontrollere hvor mye bukter jeg har på fortomsspissen min selv fremfor fortom som tvinner seg og lever sitt eget liv  :)

Fisker du med selvbundne fluer, eller bruker du kjøpefluer ?

Det finnes mye dritt blant kjøpefluene, som kan gjøre det mest utrolige med fortommen.

Husker Superpuppan fra Mustad, bla . . . Den gjorde jeg ikke mange kast med før fortommen så ut som et kråkereir.

Det samme med endel palmermygg jeg har vært uheldig å knyte på fortommen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært borti at tvinninga kan være bra.

Hvis flu "utvinner" seg mens flua ligger ute så ser det faktisk ut som den lever :D:P

He-he . . . Joda, har sett dette selv, men foretrekker nok å kunne kontrollere hvor mye bukter jeg har på fortomsspissen min selv fremfor fortom som tvinner seg og lever sitt eget liv  :)

Fisker du med selvbundne fluer, eller bruker du kjøpefluer ?

Det finnes mye dritt blant kjøpefluene, som kan gjøre det mest utrolige med fortommen.

Husker Superpuppan fra Mustad, bla . . . Den gjorde jeg ikke mange kast med før fortommen så ut som et kråkereir.

Det samme med endel palmermygg jeg har vært uheldig å knyte på fortommen  ;)

Ja ja vil ikke ha det sann jeg heller da.

Fisker kun på kjøpe fluer men har styrt unna billig fluer å disse pakkene til bla Mustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har jeg problemer med at fortomen tvinner seg.

Ikke den taperte men den tippeten jeg knyter på.

Snøre blir akkurat som hvis man dorger med spinner.

Har noen vært borti det? Hva gjør jeg feil?

Hva du gjør feil?Sikkert det samme som alle oss andre. ;D

Ta en Daddy Long Leg for eksempel,(en som virkelig fisker) den kan tvinne

som et lite helvete fordi fortommen er som andre sier for tynn,og du har for mange

blindkast.

Hvis du klarer å begrense deg til et opptrekk og et utkast så er du et skritt nærmere.

(Ja da,det er ikke lett,men det er smart å trene på. <<l)

Jeg for min egen del er veldig opptatt av å bruke veldig tynn spiss når jeg fisker med

DLL.Jeg vil at spissen skal synke,fordi da fisker flua bedre.

Men jeg skifter spissen nesten på hvert andre eller tredjekast også.

Jeg synes det er verdt det,det har gitt meg mer fisk,tror jeg i allfall..... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer lengst med å gå opp på tykkelsen på spissen. Ofte vil man jo gjerne ha noen blindkast for å tørke flua litt og. Med enkelte fluer prøver jeg virkelig å kaste så lite som mulig med. Det er gjerne fluer som flyter i det uedelige og som gjerne skal flyte tungt. Som oftest i forbindelse med elvefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å begrense deg til et opptrekk og et utkast så er du et skritt nærmere.

(Ja da,det er ikke lett,men det er smart å trene på. <<l)

Når du står i en krattskog med lyng og helvete rundt beina må man ofte dra line ut av snella i utlegget for ikke å surra seg fast i alt helvete på bakken. Da blir det vanskelig med ett opptrekk og et utkast. Gjelder i 98 prosent av min daddy utlegg i marka. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lina di henger seg fast i vegetasjonen er muligheten en linekurv. Joseph William har en praktisk sak som fungerer som ett vadebelte om du ikke ønsker å bruke kurven. Kurven kan rulles opp og festes med borrelås. Hår brukt denne flere ganger i marka og aldri følt at den var i veien. Når jeg ikke brukte kurven rullet jeg den opp og snudde belte så kurvdelen hang på ryggen. No problem.

Flere her inne gaper om at det er tull og tøys med sånt i marka, men dem skal du bare drite i. Den er praktisk når f.eks skogseier har pløyd all skog rundt vannet og du vaser rundt i kvist. Men som sjøkurv holder den ikke mål, men det er en annen diskusjon. :)

Med denne reduserer du ihf antall blindkast når du må litt ut med flua der lyng og kvist hemmer lina i å gli av gårde.

http://www.flue.no/products/wj-linekurv-stripping-basket

96234_WJ_Linekurv_-_Stripping_basket_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å klippe en "V" i palmer/hanehackelet på undersida av flua(stiv, tett-surra hane - som ofte er grunnen til fortomstvinn) kan gjøre susen. Funker ikke det så lager du en "V" på oversida også, samtidig som du klemmer det stive, resterende hackelet litt ned og bakover med fingra.

Jeg ville heller begynt med flua, materialvalget og bindeteknikken, enn å begynne å kødde med overdimensjonert spiss på #18 og #20 Griffiths Gnat  <<l Sorry hvis jeg skulle kjede noen ved å repetere meg sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å klippe en "V" i palmer/hanehackelet på undersida av flua(stiv, tett-surra hane - som ofte er grunnen til fortomstvinn) kan gjøre susen. Funker ikke det så lager du en "V" på oversida også, samtidig som du klemmer det stive, resterende hackelet litt ned og bakover med fingra.

Jeg ville heller begynt med flua, materialvalget og bindeteknikken, enn å begynne å kødde med overdimensjonert spiss på #18 og #20 Griffiths Gnat  <<l Sorry hvis jeg skulle kjede noen ved å repetere meg sjøl...

Den er jeg ikke helt med på.

Kan du forklare det så en som ikke binder fluer kan forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å klippe en "V" i palmer/hanehackelet på undersida av flua(stiv, tett-surra hane - som ofte er grunnen til fortomstvinn) kan gjøre susen. Funker ikke det så lager du en "V" på oversida også, samtidig som du klemmer det stive, resterende hackelet litt ned og bakover med fingra.

Jeg ville heller begynt med flua, materialvalget og bindeteknikken, enn å begynne å kødde med overdimensjonert spiss på #18 og #20 Griffiths Gnat  <<l Sorry hvis jeg skulle kjede noen ved å repetere meg sjøl...

Den er jeg ikke helt med på.

Kan du forklare det så en som ikke binder fluer kan forstå det?

Se feks denne flua forfra - http://www.riverbum.com/Griffiths-Gnat/

En Griffiths gnat med tett og stivt hanehackel i palmer-stil, altså ei typisk flue som tvinner den tynne fortommen din under myggfisket. Tar du ei god saks og klipper fibra som stikker ut/ned langs med krokstammen på undersida, fra øyet og tilbake til krokbøyen, så det blir forma en "/\" i hackelet. Det kan veldig ofte hjelpe.

Ikke så lett å forklare uten et enkelt tegneprogram eller noen bilder tilgjengelig merker jeg...men jeg håper du skjønte det nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å klippe en "V" i palmer/hanehackelet på undersida av flua(stiv, tett-surra hane - som ofte er grunnen til fortomstvinn) kan gjøre susen. Funker ikke det så lager du en "V" på oversida også, samtidig som du klemmer det stive, resterende hackelet litt ned og bakover med fingra.

Jeg ville heller begynt med flua, materialvalget og bindeteknikken, enn å begynne å kødde med overdimensjonert spiss på #18 og #20 Griffiths Gnat  <<l Sorry hvis jeg skulle kjede noen ved å repetere meg sjøl...

Selvsagt et godt poeng. Det er en sammenheng mellom alt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å klippe en "V" i palmer/hanehackelet på undersida av flua(stiv, tett-surra hane - som ofte er grunnen til fortomstvinn) kan gjøre susen. Funker ikke det så lager du en "V" på oversida også, samtidig som du klemmer det stive, resterende hackelet litt ned og bakover med fingra.

Jeg ville heller begynt med flua, materialvalget og bindeteknikken, enn å begynne å kødde med overdimensjonert spiss på #18 og #20 Griffiths Gnat  <<l Sorry hvis jeg skulle kjede noen ved å repetere meg sjøl...

Den er jeg ikke helt med på.

Kan du forklare det så en som ikke binder fluer kan forstå det?

Se feks denne flua forfra - http://www.riverbum.com/Griffiths-Gnat/

En Griffiths gnat med tett og stivt hanehackel i palmer-stil, altså ei typisk flue som tvinner den tynne fortommen din under myggfisket. Tar du ei god saks og klipper fibra som stikker ut/ned langs med krokstammen på undersida, fra øyet og tilbake til krokbøyen, så det blir forma en "/\" i hackelet. Det kan veldig ofte hjelpe.

Ikke så lett å forklare uten et enkelt tegneprogram eller noen bilder tilgjengelig merker jeg...men jeg håper du skjønte det nå  :)

Da skjønner jeg.

Da har jeg litt forskjellige ting jeg kan prøve når jeg står der til våren å irriterer meg over den fortomen som tvinner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står i en krattskog med lyng og helvete rundt beina må man ofte dra line ut av snella i utlegget for ikke å surra seg fast i alt helvete på bakken. Da blir det vanskelig med ett opptrekk og et utkast. Gjelder i 98 prosent av min daddy utlegg i marka. ;D

Det går også an å kaste/fiske sideveis. :)

Kastene trenger ikke nødvendigvis være så lange hele tiden.

En DLL fisker også godt på blankt vann hvis fortommen får tid til å synke.

Uansett så er det en fordel å trene på det i forskjellige situasjoner. <<l

Må ha litt kontroll på lyng og kratt også.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...