Gå til innhold

Tips til nytt kamera


thomasb

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter speilrefleks/systemkamera til både foto og video. Kamera skal brukes på fisketurer o.l

Med mulighet for kjøp av optikk så man kan fotografere fluer e.l på sikt. (Makro)

Det bør være sprutsikkert og mulighet for ekstern mic.

Litt usikker på hvor mye jeg skal bruke på dette. men hadde egentlig sett for meg 3000-5000 om det finnes noen alternativ? Men er åpen for dyrere forslag

Håper på svar så jeg slipper å kjøpe noe som ikke passer mitt bruksområdet

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne prisklassen kan panasonic g5 og panasonic g6 være gode alternativ. Usikker på om disse er sprutsikre. Panasonic g6 har i hvert fall mulighet for å koble til mikrofon, noe g5 så vidt jeg vet ikke har. Da må du evt bruke ekstern lydopptaker. Begge disse kameraene bruker microfourthirds-systemet, så her finnes mange objektiv å velge mellom, både fra panasonic og olympus. Har selv et panasonic gh3, og er foreløpig godt fornøyd med det.

Ellers tror jeg canon 650d skal være et godt kamera i denne prisklassene, men er usikker på hvordan dette egner seg til filming da det kommer til fokus osv? På fotodelen skal det i hvert fall være gode muligheter for å ta svært gode bilder her

Jeg har ingen erfaringer med noen av de nevnte kameraene, men har sett de har fått god omtale. Sikkert noen andre på forumet her som har erfaring med kameraene eller forslag til andre kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne prisklassen kan panasonic g5 og panasonic g6 være gode alternativ. Usikker på om disse er sprutsikre. Panasonic g6 har i hvert fall mulighet for å koble til mikrofon, noe g5 så vidt jeg vet ikke har. Da må du evt bruke ekstern lydopptaker. Begge disse kameraene bruker microfourthirds-systemet, så her finnes mange objektiv å velge mellom, både fra panasonic og olympus. Har selv et panasonic gh3, og er foreløpig godt fornøyd med det.

Ellers tror jeg canon 650d skal være et godt kamera i denne prisklassene, men er usikker på hvordan dette egner seg til filming da det kommer til fokus osv? På fotodelen skal det i hvert fall være gode muligheter for å ta svært gode bilder her

Jeg har ingen erfaringer med noen av de nevnte kameraene, men har sett de har fått god omtale. Sikkert noen andre på forumet her som har erfaring med kameraene eller forslag til andre kamera?

Har sett på begge fra panasonic selv, men hadde vært fint med andre sine synspunkter?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre, men hvis du leter på nettet finner du sikkert tester som kan si noe om det. "Lyd og bilde" testen jeg har lagt ved sier litt om det.

Ellers er vippbar skjærm ikke lenger noe must. I dag får du minnekort som gjør at kameraet kan fjernstyres av Iphonen elle Ipaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter speilrefleks/systemkamera til både foto og video. Kamera skal brukes på fisketurer o.l

Med mulighet for kjøp av optikk så man kan fotografere fluer e.l på sikt. (Makro)

Det bør være sprutsikkert og mulighet for ekstern mic.

Litt usikker på hvor mye jeg skal bruke på dette. men hadde egentlig sett for meg 3000-5000 om det finnes noen alternativ? Men er åpen for dyrere forslag

Håper på svar så jeg slipper å kjøpe noe som ikke passer mitt bruksområdet

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg vil sterkt anbefale deg et Canon EOS 600d. Gode tilkoblingsmuligheter og fine bildekvaliteter, både på video og bilder. Har brukt det selv noen måneder nå, og kan ikke si meg annet enn veldig fornøyd! Lykke til!

Elias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Pentax og tenke på video så må du nok opp i Pentax K-3 og det er vel en del dyrere enn ditt budsjett. Min erfaring med noe nyere Pentaxmodeller så har de liggi lenge etter når det kommer til video.

Men ellers er Pentax muligens noe av det bedre for fluefiske i all slags vær. De har modeller rimelig som er værtettet med værtettet objektiver. Og de har fantastisk fin bildekvalitet, dessverre bare når det kommer til foto ikke video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye video kommer du til å lage? Kommer du til å colorgrade? Hvor viktig er værtetthet? Når det gjelder det siste så er pentax soleklart i førersetet. Selv på nikon d4 og canon 1dx så avviser de fuktskader på garantien. Du står altså på bar bakke. Det har jeg aldri hørt snakk om når det gjelder pentax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye video kommer du til å lage? Kommer du til å colorgrade? Hvor viktig er værtetthet? Når det gjelder det siste så er pentax soleklart i førersetet. Selv på nikon d4 og canon 1dx så avviser de fuktskader på garantien. Du står altså på bar bakke. Det har jeg aldri hørt snakk om når det gjelder pentax.

Kommer til å filme en del. Fisker mye sammen med min bror som allerede har hatt filmer ute på vak. Så kvaliteten på filminga bør være bra.. Ettersom planen er å lage flere kort filmer til våren.

Har allerede et panasonic kompakt som er værtett, så det ikke et krav egentlig....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...