Gå til innhold

Croptest D3 vs D800


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

D800 holder mål den, men på litt mindre cropping er D3'n helt på høyde. Faktisk er fortsatt d3'n 1 valget mitt. (Så langt)

Allikevel ganske store støyforskjeller på 1250 ISO med innlagt kraftig cropping <<l

Jeg bare digger D800 villt ikke minst når det gjelder macro foto som jeg blir bare mer og mer hekta på :-)

Skulle gjerne hatt et D3s eller et D4 i tillegg men tror jeg går for en 300mm f2,8 før jeg kjøper et nytt kamerahus :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D800 holder mål den, men på litt mindre cropping er D3'n helt på høyde. Faktisk er fortsatt d3'n 1 valget mitt. (Så langt)

Allikevel ganske store støyforskjeller på 1250 ISO med innlagt kraftig cropping <<l

Jeg bare digger D800 villt ikke minst når det gjelder macro foto som jeg blir bare mer og mer hekta på :-)

Skulle gjerne hatt et D3s eller et D4 i tillegg men tror jeg går for en 300mm f2,8 før jeg kjøper et nytt kamerahus :D :D

Terje

Linser er nok lurt og prioritere først <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

D800 holder mål den, men på litt mindre cropping er D3'n helt på høyde. Faktisk er fortsatt d3'n 1 valget mitt. (Så langt)

Allikevel ganske store støyforskjeller på 1250 ISO med innlagt kraftig cropping <<l

Jeg bare digger D800 villt ikke minst når det gjelder macro foto som jeg blir bare mer og mer hekta på :-)

Skulle gjerne hatt et D3s eller et D4 i tillegg men tror jeg går for en 300mm f2,8 før jeg kjøper et nytt kamerahus :D :D

Terje

Linser er nok lurt og prioritere først <<l

<<l <<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel egentlig håpet og trod att jeg kunne hente ut vesentlig mere av filene med tanke på alle mpix, men det var egentlig ganske marginalt i forhold til forventningene. Så noe revolusjonerende var det ikke i forhold til D3'n.

Men på macrobilder Terje, så ser det ut som det er en god kombo med 105mm'n.

Har ikke testa dett sjøl. da jeg mangler optikk, men utifra det jeg ser du legger ut, virker det som en perfekt kombinasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 D3S og D4 er noen rå fotomaskiner, og mye mer komplette som all-round verktøy enn D800/800E noengang kommer til å bli.

D800 er en liten særing, men har sine kvaliteter, blant annet har den ett dynamisk spenn ikke mange følger den på. Har 15000 eksponeringer med E og synes det er relativt enkelt å plukke ut 90% av potensialet vanligvis holder det i lange baner. De 10 siste %ene er ikke enkle i det hele tatt verken med hensyn til opptaks teknikk eller optikk.

På tele er den spesielt picky med hensyn til mikrojustering på store blendere slik jeg oppfatter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Helge og Ola her. På egentlig alt som sies.

En pixel-peeping test på 100% og crop, har egentlig kun akademisk interesse. Egentlig kun det, og har lite med praktisk fotografering å gjøre. Men morsomt, å forstørre bildene til 100% pixler også av og til  :) Samme hvor lite fruktbart det er i praktisk foto. Og som Ola sier i praksis; ingen cropper et bilde så mye, som han gjorde i testen her, for et bilde som skal brukes til annet enn testing. På et bilde i blad, eller for den del på nett, som er .jpg i 8bit. Når det er sagt, så oppviser jo D800/D800E en ekstremt bra oppløsning. Bare at i praksis så spiller det ingen rolle, ser det ut til. Opptaksteknikk, lys, nøyaktighet i fokus og ikke minst objektiver overskygger den biten mer i praksis. Så kommer jo alle de andre tinga inn.

Det er jo også to helt ulike kameraer - epler og pærer - med helt ulikt bruksområde på mange måter  :) D3/D3s/d4 er laget for et helt annet bruksområde enn D800/D800E. Begge Nikon-kameraene er suverene på sitt felt i 2014  <<l (sammen med et par Canon-kameraer også da  <<l )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...