Gå til innhold

I skyggen av laksen


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Vi har tydeligvis noen vernede industrier i Norge. Det er politisk ukorrekt, eller lagt sterke føringer, på at disse ikke skal kritiseres. Det gjelder oppdrettsnæringen og kraftforsyningen. Statskanalen gjør det den får beskjed om.

Vi tror vi lever i et fritt demokratisk land. Vi har det bra og velger derfor å konsentrere oss om de små gledene.

Spørsmål er om det egentlig er så lurt på lang sikt. Det er fremdeles mulig å reagere før skadene blir ubotelige.

 

Ja, jeg lot meg provosere!

bjorni

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dessverre så har Bjorni rett her, så lenge folk (les saueflokken) får fylt lommeboken, kan kjøpe billig mat og andre varer vil det kreve ganske mye for å få dem til å bevege seg ut av komfortsoten og ta stilling til spørsmål som på sikt kan ha innvirkning på deres behagelige levesett (dæven det var en innholdsrik setning).

Dette er kjent og det som også er kjent er at folk (den samme flokken) er lett å distrahere og at de i tillegg har en særdeles kort hukommelse.

 

Men på den lyse siden, det er nå oppdaget ringorm (kveis) i oppdrettsfisk, så da må oppdrettsnæringen (fjordbøndene og deres investorer) se på alternativer til åpne mærder, må de ikke de kan jo ikke selge syk fisk. Eller kan de.......gjør de... som mat.... til mennesker, kan da umulig stemme.

Hvis det bryter ut sykdom i et fjøs så slakter de ned, det samme må da gjelde om dyra lever i vann, gjør det ikke?

 

 

Posten kan kanskje virke tullete, men dette mener jeg er dødsens alvorlig. Som Bjorni sier handling kreves, vi beveger oss i feil rettning.

 

 

 

Anbefaler å se filmen jeg linker til under. Den stiller mange av de riktige spørsmålene.

 

http://www.salmonconfidential.ca/watch-salmon-confidential-documentary/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsnæringen skulle vært landbasert med strenge krav om å rense vannet før det returneres til sjøen. Slik de opererer nå er for det meste under enhver kritikk. 

Oppdrett av av flatfisk, stør, smolt og liknende foregår allerede med landbaserte anlegg, så det er fult gjennomførbart. 

 

Jeg synes dokumentaren til NRK belyste, uten å si i klartekst, at der det ikke var anlegg, der var det sunnere sjøørret enn i de fjordene med anlegg. Jeg bor ved en av de fjordene med såkalt god bestand av fisk, her og kunne bestanden vært mange ganger bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...