Gå til innhold

Ny snelle, eller ny spole?


Fastfisk

Anbefalte innlegg

Til sjuerstanga mi har jeg to snører, et flytesnøre og en intermediate skyteklump. Skyteklumpen har jeg på ei snelle jeg ikke er spesielt glad i, og det har jeg tenkt å gjøre noe med...

 

Det jeg lurer på er: Hva gjør dere når dere skal skifte line fra f.eks. flyt til synk? Har dere to koplette sett med stenger, har dere to sneller som dere bytter på stanga, eller har dere flere spoler til snella som dere bytter på med???

 

Lurer på hva dere anbefaler. Har dessverre ikke økonomi til å kjøpe et nytt stangsett, ville dere kjøpt en ny snelle, eller ville dere kjøpt en ny spole til den snella dere er fornøyd med???

 

Penger er ikke alt, men fy søren så mye det har å si når man er hekta på fluefiske laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Det jeg lurer på er: Hva gjør dere når dere skal skifte line fra f.eks. flyt til synk? Har dere to koplette sett med stenger' date=' har dere to sneller som dere bytter på stanga, eller har dere flere spoler til snella som dere bytter på med???[/quote']

Jeg får si som Flemming, alt sammen :D

 

Men hvis du vil spare litt penger så kan du jo bruke samme løsning som VM-laget bruker i båt. Vi bruker polyfortom som vi lager en stor løkke på. Denne går løkke mot løkke på snøret. Når man skal bytte snøre tar man bare av spolen og slår den store løkka over spolen. Dermed er snøret fritt fra fortommen. Nå er det bare å skifte spole og tre den store løkka gjennom den lille på snøret og slå den over spolen. Klikk spolen på plass og du kan fiske videre med nytt snøre.

 

Det beste med denne løsningen er at du slipper å tre fortommen gjennom stangringene (den henger jo bare der) og fluen(e) er alltid på plass. Samt at hele operasjonen tar max 30 sekunder. :D

 

Fillern også, nå røpet jeg litt for mye med tanke på NM. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...