Gå til innhold

Tuppen av lina synker


Anbefalte innlegg

Tørk lina, så klipper du av fire-fem cm, plugg igjen inn til kjernen med litt superlim og koble til fortommen igjen. Samma om du bruker nåleknute, løkker eller hvilken som helst løsning, så kan litt godt tørrfluefett som drymagic eller aquel gjøre underverker. Gni litt på butt, kobling og litt inn på fronttaperinga.

Jeg trur ikke det skremmer fisken så mye, sånn bortsett fra når du må røre på lina da... ;) Nei, det er ikke holdbart eller særlig praktisk med ei flyteline som synker i tuppen. 

 

obs: detta er selvfølgelig ingen fasit, men en løsning som kan fungere :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav har bra tips. Jeg har også opplevd at nylonfortommen har dratt tuppen av fluelina under vann. Spesielt litt stivere, ferdigtaperte fortommer. Hvis man ikke strekker ut og bearbeider disse blir de liggende i spiraler som trenger kjappt gjennom vannskorpa. Akron Heavy Butt har denne tendesen hos meg. Fordelen med denne er at den slår fint  over flua, men den krever mye jobb med strekking.

 

Hvis du ser at dette er tilfelle vil jeg veldig anbefale deg en mykere fortom som er lettere å rette ut. Hends Camou er helt rå (for tørrfluefiske)! Synker aldri og retter seg fint ut. Ellers så gjør litt fett i skjøtene underverker (som Olav sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jarle!

Syns ofte det er vanskelig å få strukket fortommen skikkelig. Pleier og enten sette flua i en av de øverste stangringene for så og dra fortommen rundt snella og sette stanga skikkelig i spenn, men blir sjelden helt fornøyd. Har også prøvd å strekke den ut med hendene, men det gjør fort vondt..Har du noe triks for å rette ut fortommen uten å skjære seg i hendene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bevega deg over grensen når det kommer til finger og håndbrenning, nemis! ;D Strekk akkurat hardt nok til at ikke fingra dine må slippe pga friskjonsvarmen. Kan jeg forresten spørre hva slags fortom du benytter til tørrfluer? Den jeg har brukt lenge, altså Hends Camou, har veldig lite varig spiral-minne og trenger kun å settes i spenn ved hjelp av stangas lengde ca 5-10 min før bruk. Men stryk gjerne over butten et par ganger for det ekstra "rette" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelslangetrikset hørtes interessant ut! Skal testes. Ellers finns det jo fortomsstrekkere å få kjøpt. Personlig bruker jeg bare håndflaten (håndbaken) og varmer opp lina ved å strekke den 3-4 ganger gjennom hånda. Man får bare tilpasse kraftbruken, for det er lett å brenne seg av friksjonen. Deretter strekker jeg den ferdigtaperte fortommen skikkelig i omganger. Varmer opp og strekker. Starter med butten som ofte er værst til å krølle seg.

 

Nok bearbeiding pleier å få de fleste fortommer til å bli brukbare. Men jo tykkere og stivere butten er, jo mer må de ofte bearbeides før bruk. Særlig hvis de har liggi på snella en stund på en snelle av liten diameter  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...