Gå til innhold

Hvordan spenne stanga ved underarmskast?


Gjest Jostein Berg

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Jeg lurer på om det finnes en god teknikk for å kaste langt med underarmskast i en situasjon der man må feste fortommen til overflata flere meter på utsiden av der man står. Altså ikke de vanlige festepunktene man benytter seg av med nok plass til snørebuen bak seg.

 

Er det en egnet inntrekksteknikk som er å anbefale? Altså en teknikk for trang-trange situasjoner! Jeg mestrer et par spesialkast der jeg ikke trenger rare plassen bak meg, men jeg opplever som de fleste andre å til stadighet kaste en meter for kort! :evil: Det jeg lurer på er vel hvordan jeg skal få til et kort inntrekk med stor hastighet der fortommen fester seg til vannflata allikevel! Jeg håper noen skjønner hva jeg mener :!: :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Stanga må alltid ha motvekt for å kunne spennes. Om det er slik at du må feste fortommen utenfor deg vil lengden på stanga samt vekta på den delen av snøret som utgjør oppspenningsmotstanden, avgjøre hvor vellykkede slike kast kan bli. Det er selvfølgelig mange forskjellige måter å gjøre innløftet på, men felles for alle er vel at man må ha en oppspenningsbukt bak stanga(ikke nødvendigvis bak deg!), i den retningen man ønsker å kaste ? Ellers får man ingen oppspenningsvinkel.

 

Inntrekk med stor hastighet oppnår du feks ved å bruke et enkelttrekk i innløftet. Dette stiller store krav til timing men øker oppspenningsmotstanden betraktelig.

 

En fellesnevner for alle kast fra trange posisjoner er at man bør ha korte men relativt tunge klumper. Et snøre som er 1-2 klasser (eller mer) "for tung" for stanga vil være en fordel.

 

Vet ikke om du skjønner hva jeg mener, eller om jeg har skjønt hva du mener, men uansett :?

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Rolf!

Vi skjønner hverandre, men jeg har litt problemer med å stille spørsmålet på en korrekt måte. :?

 

Hvordan få fortommen til å feste seg i vannflata flere meter foran seg, og det i stor fart uten at fluesnøret rekker å klebe til vannflata før framkastet? Det blir jo snakk om et kort inntrekk, men med kompenserende hastighet på snøret for den manglende massen bak kasteren.

 

Jeg kaster langt med flere teknikker, selv om jeg ikke kan måle meg med de som har Vår Herre i kastearmen og Den Hellige Ånd i trekkarmen, og hvis det jeg prøver på med dette kastet er umulig, er det greit å få vite det, så slipper jeg å kaste bort mer tid på det! :roll: Når det gjelder klumper 1-2 # for tunge, og alt det der, så har jeg prøvd det meste, men liker i utgangspunktet ikke korte, tunge prosjektilklumper til ørretfiske. Jeg er ikke ute etter det snøret som er best til lengdekasting med underhåndskast, selv om dette kanskje er en selvmotsigelse siden jeg ber om råd til å kaste lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein!

 

Lang fortom er også viktig for å få godt nok feste på vannet foran deg i det fremkastet begynner. Lengre fortommer forbedrer også ofte fluepresentasjonen med korte klumper (som Osprey nevner), som ofte blir litt "vinglete" eller kan slå over voldsomt, og føre til forferdelige presentasjoner. Nå er ikke jeg spesielt glad i klumper jeg heller, og bruker de ikke lenger til praktisk fiske, men det er jo et alternativ hvis du MÅ fiske et sted som krever dette... ;)

 

Spørsmålet er også om du må vinkle kastet mye ut eller opp? Om du skal langt opp synes jeg personlig det er best å legge inn et "snakeroll" e.l. oppstrøms før du foretar underhåndskastet...

 

Jeg har sett hvordan konkurransekastere klarer å underhåndskaste/speykaste med høyt hinder bak, og det ser irriterende lett ut. Forskjellen er at disse har spesialtilpasset line til formålet, de står ikke med vann opp til haka, og har ikke busker som kiler en i øret... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein Berg,

Hvordan få fortommen til å feste seg i vannflata flere meter foran seg, og det i stor fart uten at fluesnøret rekker å klebe til vannflata før framkastet? Det blir jo snakk om et kort inntrekk, men med kompenserende hastighet på snøret for den manglende massen bak kasteren.

Det har du rett i, og her er det vel det største elementet av timing kommer inn. Timingen blir vanskeligere jo større fart du har på innløftet, kortere stang, og/eller dypere vading øker vansklighetsgraden ytterligere. Om det er noen som får til slike kast hver gang tviler jeg nesten på.

 

Når jeg snakker om "klumper" så mener jeg ikke nødvendigvis "skyteklumper" ;) Jeg liker heller ikke korte tunge klumper til ørretfiske, men som Flemming er inne på er situasjonen du beskriver en ekstremsituasjon som nok krever spesialtilpassninger og ja, av og til så må (!) man fiske på slike steder :) Tilfredstillelsen ved å ta fisk som står vrangt til kan kompensere veldig for manglende størrelse, synes jeg da.

 

Flemming,

Jeg har sett hvordan konkurransekastere klarer å underhåndskaste/speykaste med høyt hinder bak, og det ser irriterende lett ut.

 

Helt enig ! Det blir bare så mye verre når hinderet består av grass, busker og trær som snøret kan henge seg opp i :D

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en litt personlig teknikk på spey i rennende vann hvor det er mye busker. Legger snøret oppstøms av meg selv paralellt med kanten slik at fortomen fester seg 2 -3 meter ovenfor hvor jeg står. Stanga peker da skrått opp og handa ligger vanrett ut til siden 90 grader. Benytter håndledd sammen med trekk for å sette bukta bakover høyt nok slik at den ikke når vannet. Framkastet starter jeg med at albuen går ned i kastets retning og overarmen henger litt igjen i starten. Deretter kommer overarm og handledd etter til slutt. For å få vinklet kastet tilstrekkelig så sideforskyves stangas bane slik at stopp punktet blir på dette kastet mye lavere enn ved uh kast der man har bedre plass bak. Litt vanskelig forklart dette kanskje men :? Hadde passa bedre på bilder. Kanskje det kommer da elva blir isfri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Jon Erik!

Takk for alle svar både til deg og andre! :D En teknikk jeg bruker mye er å legge snøret langs land til venstre for meg, så bruker jeg den vippebevegelsen vi kan bruke for å få få flua i hånda. Denne vippebevegelsen vinkler jeg utover, og følger på med bevegelsene i et speykast. Jeg trenger nesten ikke plass bak meg for å utføre dette kastet, men jeg kommer litt kortere enn ved et for meg maksimalt underarmskast. Denne vippebevegelsen som jeg vinkler snøret med, kan gjøres uten å legge snøret på vannet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Erik,

For å få vinklet kastet tilstrekkelig så sideforskyves stangas bane slik at stopp punktet blir på dette kastet mye lavere enn ved uh kast der man har bedre plass bak.

 

Den skjønte jeg ikke helt. Skjønner at slikt er vanskelig å forklare ;) Prøver å visualisere kastet du beskriver, men her stopper det altså.

 

Jostein Berg,

En teknikk jeg bruker mye er å legge snøret langs land til venstre for meg, så bruker jeg den vippebevegelsen vi kan bruke for å få få flua i hånda. Denne vippebevegelsen vinkler jeg utover, og følger på med bevegelsene i et speykast. Jeg trenger nesten ikke plass bak meg for å utføre dette kastet, men jeg kommer litt kortere enn ved et for meg maksimalt underarmskast. Denne vippebevegelsen som jeg vinkler snøret med, kan gjøres uten å legge snøret på vannet også.

 

Synes jeg kan lese av kastbeskrivelsen din hvem du har lært dette kastet av :)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Rolf!

Du har helt rett! ;) Jeg har lært mye av ham, særlig har jeg satt pris på at han forklarte meg hvor enkelt ting kan gjøres, selv når det gjelder vakende kilos-ørret. Det blir et slags: "Sett deg ned og slapp av, ørreten er ikke intelligent, du er!"

 

Skremt fisk er hyperintelligent, uskremt fisk er dum! Jeg har selv gjort et stort antall ørret hyperintelligente opp gjennom årene! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Erik' date='

For å få vinklet kastet tilstrekkelig så sideforskyves stangas bane slik at stopp punktet blir på dette kastet mye lavere enn ved uh kast der man har bedre plass bak.

 

Den skjønte jeg ikke helt. Skjønner at slikt er vanskelig å forklare ;) Prøver å visualisere kastet du beskriver, men her stopper det altså.

 

Jostein Berg,

En teknikk jeg bruker mye er å legge snøret langs land til venstre for meg, så bruker jeg den vippebevegelsen vi kan bruke for å få få flua i hånda. Denne vippebevegelsen vinkler jeg utover, og følger på med bevegelsene i et speykast. Jeg trenger nesten ikke plass bak meg for å utføre dette kastet, men jeg kommer litt kortere enn ved et for meg maksimalt underarmskast. Denne vippebevegelsen som jeg vinkler snøret med, kan gjøres uten å legge snøret på vannet også.

 

Synes jeg kan lese av kastbeskrivelsen din hvem du har lært dette kastet av :)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Zkast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...