Gå til innhold

baetis Rho...


Dverak

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fisket med fluer av gås- og kalkunbiot noen år, og har svært lite negativt å si. Eneste som jeg er påpasselig med er å fukte bioten før jeg binder den inn, så styrkes holdbarheten på flua. Ser du har brukt ribbingsiden på gåsebioten, når jeg velger å bruke gåsebiot, istedenfor kalkunbiot, er det fordi jeg ønsker å få fram den glatte siden som er helt herlig på gåsebioten. Ellers er jo kalkunbioten mye greiere å jobb med, mer føyelig og lengre enn gåsebiot. Men noe får man igjen for strevet, gåsebioten tenderer til å være litt mer robust enn kalkunbioten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverak, ser du har et relativt lite kropgap på den baetis-parachuten....har du prøvd kroker med litt større krokgap? (f.eks tiemco 102 y). Jeg synes særlig på fluer fra #16 og mindre at det er fordelaktig å gå opp på krokgapet. Har du forresten prøvd å erstatte CDC med Turkey flats som vingemateriale på de minste tørrfluene? Vil anbefale deg å teste det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, takk for gode tips :) , Turkey flats har jeg ikke hørt om. Men får lete det opp å prøve. Krokgapet har jeg ikke tenkt på, er en fluefisker på vei opp. Driver fortsatt å prøver meg frem, å derfor veldig bra å høre slikt da slepper jeg selv å finne ut av det, hehehhe.

baetisen der oppe har Tiemco.TMC 100. str18. står på esken Wide gape, men hvis det finnes no større som du sier, så skal jeg prøve det. Takk takk =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye som skal prøves før man endelig føler man har funnet det rette. Brukte mye TMC 100 før, men har stort sett erstattet TMC 100 med TMC 102 y når det gjelder tørrfluer. Vårfluer og steinfluer binder jeg ennå på TMC 100...litt lengre krokskaft som passer bra til nettopp disse mønstrene.

Må si du binder bra til å være relativt fersk i gamet! Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, ja har holdt på i ca 2 år. men er veldig innterisert så blir ca 4 fluer hver dag.

Ja føler det samme hær, går fortere med biot + blir alltid en jevn fin kropp. men jeg bruker fingrene klarer ikke med klemma, blir så vanskelig med følelse/kraft osv, ryker lett. men har funnet en bra tekknik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synker desse fluene lettere en ei som er dubba?

Veit at haletrådene holder ein del' date=' men er det nok?[/quote']

 

Synes ikke biots eller påfugleherl flyter noe dårligere en en dubbingkropp. De flyter hvertfall mer en bra nok! Overdriver haletrådene en littegrann, det også gir jo bedre flyteegenskaper syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...