Gå til innhold

Impregnering


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Hoi :)

 

"Camp dry, bivoks-guffa" mi fra Kiwi er tom og jeg må ha meg en ny boks. Har for så vidt vært fornøyd med den, men før jeg handler ny, vil jeg gjerne høre med dere andre her inne hva dere bruker til deres lærstøvler? Noen anbefalinger til knallsaker jeg ikke har prøvd eller hørt om, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker god gameldags svart kiwi;) bare å smøre tykt på og la støvla stå og trekke inn et døgn eller fler før man pusser av.. Gjentar man prosessen flere ganger så får man så ogs si vanntette støvler

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funker greit den, BJ81! Særlig hvis man, som du sier, lar dem stå over natta for deretter å "spitshine" dem skikkelig før bruk. Har mine timer med skopuss fra forsvarstida ;D  Ulempen med klassisk Kiwi er at jeg synes det blir litt mye klin, samt avfarging på ikke svarte bukser, samtidig som de ellers så brune skoa også blir svarte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Rubb inn Shimasaki Dry Shake, så blir d nok knall <<l;D

On topic.. Har brukt Kiwi og er fornøyd, husk å gnu det skikkelig inn flere ganger og la det tørke. Skal prøve metoden Bj81 nevner neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten uansett impreg så lønner det seg å la det trekke inn i skinnet ei god stund før bruk! :) Noen som har erfaring med boksen jeg har brukt opp da?

De sjappene jeg har vært innom, som har produktet da seff, sier at detta er saker. Jeg må si meg enig egentlig, men skulle ønske at "ytterskallet" var litt mer varig. Heldigvis er den lille svampen jeg har liggende i boksen ganske metta enda!  

 

post-1215-0-34768000-1401750504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den bivoksguffa selv i flere år, og den er jo grei den, men synes også at det blir litt fort borte fra overflaten.

 

Jeg har hørt at rett fremgangsmåte er som følger: Først mette læret godt med denne bivoksen. Smøre godt på og la støvlene stå varmt, evt bruk hårtørrer for å smelte det inn i læret. Dette regnes som en impregnering som du kan gjøre noen få ganger i løpet av året, men kan gjøre læret litt for mykt.

Deretter pusser du over med kiwi-greiene som en overflatebehandling før (og evt under) hver tur for hverdagsimpregnering og overflatebehandling.

 

Mener dette er speider-tips, men er ikke helt sikker. Godt mulig den kiwi-kremen gir en bedre overflate som beskytter og hindrer at voksen i læret blir vaska ut.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...